Babinet.cz  /  Magazín  /  Styl  /  Móda pro mladé oslovuje originalitou a nápadným designem

Móda pro mladé oslovuje originalitou a nápadným designem

27.6.2011 - Redakce Babinet

Originální a nápadité oblečení je stále žádanější mezi mladými lidmi. Designovou módu vyhledávají na festivalech, přehlídkách či prostřednictvím internetové nabídky. Podle tvůrců je v Česku stále větší poptávka po autorských modelech. Příležitostí pro jejich prezentaci je však málo.

"Přístup mladých lidí k módě v České republice se mění. Nejde už jen o to, mít na tričku nápis určité značky. Lidé zajímá originalita," řekla ČTK pořadatelka festivalu Arcolor, který se v těchto dnech koná v Praze. Organizátoři se snaží módu přenést přímo do pražských ulic. Nastrojené a nalíčené modelky se chystají vyslat na okruh dlouhý tři kilometry. Cílem je prý vyvolat zvědavost kolemjdoucích a zároveň lidem ukázat, že kvalitní oblečení není jen v obchodních řetězcích.

model

"Důležité je být svůj, ukázat svým oblečením vlastní názor a životní postoje, nikoli jen kopírovat trendy," říká Jelínková, která oděvní festival pořádá již třetím rokem. Podle ní akce pomáhá zviditelnit mladé tvůrce a nastartovat jejich kariéru.

Pomoci mladým tvůrcům se snaží také pořadatelé módních trhů. V Praze se už několik let koná festival Code Mode, který také přitahuje milovníky originálního designu. Návštěvníci tam mohou sledovat přehlídky, vybírat z autorské tvorby nebo jen vstřebávat kreativní atmosféru. Příležitost nabídnout svou produkci mají profesionální tvůrci i lidé, kteří módu vnímají jako koníček. Dostávají se do bezprostředního kontaktu se zákazníky, což považují za hlavní výhodu podobných akcí.

"Festival pomáhá mladým návrhářům zviditelnit svou tvorbu, upozornit na svou práci a značku," řekla ČTK Pavla Gerschonová, která chystá módní show v pražských ulicích. "Řídíme se heslem, že když nejde hora k Mohamedovi, musí jít Mohamed k hoře. Módní přehlídku jsme přenesli na netradiční přehlídkové molo, přímo do pražských ulic. Máme nejdelší molo na světě. Je dlouhé tři kilometry," pochvaluje si.

Podle ní je snahou mladých tvůrců "dostat módu mezi lidi". "Zajímají nás reakce a dojmy kolemjdoucích. Těší mě takto prezentovat svou práci," uvedla. Podle ní je pro absolventy oděvních škol mnohdy problém prosadit se na domácím trhu. "Je málo příležitostí, forem, které by daly šance mladým tvůrcům. České textilky krachují a firmy nechávají vyrábět zakázky v zahraničí," uvedla. Módní fóra jako festivaly či designové přehlídky jsou tak vzácnou příležitostí pro získání kontaktů. "Jména návrhářů se objevují v programech či na propagačních materiálech. To pomáhá zviditelnit jméno návrháře," dodala.

Podle ní je pro návrháře důležité mít vlastní rukopis. "Inspiruji se tím, co je kolem mě," říká. Žádné návrhářské idoly prý mezi módními tvůrci nemá. "Kreativní přístup záleží především na osobním nápadu," míní mladá designérka.

Podle Veroniky Benešové, která tvoří pod značkou Sophistic by Veronica, je málo akcí, kde by se čeští návrháři mohli představit. "Výhodou je záštita ve formě festivalu. Ulehčí to spoustu práce. Přehlídky jsou náročné finančně i technicky," řekla ČTK. Módní veletrhy jako například brněnský Styl a Kabo podle ní nedávají mladým tvůrcům velkou šanci. Klasických soutěžních přehlídek je málo a začínající designéři mnohdy ani nemají na to, aby se mohli prezentovat při velkých akcích.

"Módních tvůrců je v Česku poměrně hodně, ale nejsou lidé, kteří by vytvářeli podmínky pro jejich působení," říká absolventka fakulty umění a designu. Podle ní je problém mimo jiné i v tom, že český módní průmysl nemá tradici, jako je tomu například v Anglii či Itálii.

Inspiraci pro svou novou kolekci Benešová hledá ve stylu Op Art, tedy výtvarném směru 50. a 60. let minulého století. "Je to moje závěrečná diplomová práce," říká o přehlídce, kterou představuje na festivalu. Předvádění geometricky vytvarovaných modelů kombinuje s promítáním na plátno autorských tisků. "Je to performance. Snažím se o netradiční ztvárnění módy," vysvětluje.

Podle Jelínkové jsou designové trhy mnohdy zaměřeny spíše komerčně a může se jich účastnit každý zájemce, který zaplatí účast. Sama se snaží prostřednictvím festivalu nabídnout příležitost k prezentaci talentovaných návrhářů. "Lidé mají mnohdy dojem, že mladí tvůrci vytvářejí bláznivé modely, které nejsou vhodné pro nošení. Pak však zjišťují, že jde o hezké a kvalitní věci, které jsou cenově dostupné," uvedla. Podle ní by festival měl pomoci lidem, kterým záleží na tvůrčí invenci a nápadech. "Mám ráda módu, nezávislé návrháře, kteří dokážou dělat něco nového. Jde nám o to, aby móda oslovila normální lidi," uvedla.

Zdroj: ČTK

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip