Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Jak vybrat mateřskou školu II.

Jak vybrat mateřskou školu II.

30.11.2010 - Romana Melicharová

Před nástupem do školky by dítě mělo být schopno upozornit na nutnost použití toalety, jíst lžící, samo se napít z hrníčku, srozumitelně se dorozumívat s učitelkou a snažit se samo oblékat a vysvlékat. Trochu jiná pravidla ovšem fungují v některých soukromých mateřských školách, kde přijímají děti mladší tří let, od nichž zatím jisté zmiňované úkony nelze očekávat.

Ročně ušetří několik tisíc

Na základě vyhlášky 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, je výuka v posledním ročníku státní mateřské školy poskytována bezplatně. Stejná úleva platí i pro děti s odkladem školní docházky. Dále pak podle § 6 vyhlášky platí osvobození od platby školného i pro zákonného zástupce dítěte, který pobírá sociální příplatek či pro fyzickou osobu, jež osobně pečuje o dítě a pobírá dávky pěstounské péče. Tyto skutečnosti musí rodič nebo pěstoun doložit v rámci písemné žádosti, jež by měla být k dispozici u ředitele mateřské školy.

Výhody a nevýhody

Soukromá MŠ

Státní MŠ

výhody

nevýhody

výhody

nevýhody

vyšší předpoklad, že dítě přijmou

vysoké školné

nízké školné

často převyšující poptávka nad kapacitou školek

větší vstřícnost k potřebám rodičů

není tu dohled České školní inspekce

neplacení školného dle vyhlášky o předškolním vzdělávání

vysoký počet dětí na učitele

menší počet dětí na jednoho učitele

nemusí plnit osnovy Rámcového vzdělávacího programu

kontrola Českou školní inspekcí

 

 

 

dodržování Rámcového vzdělávacího programu

 


Mají přednost


Děti do státních mateřských škol jsou přijímány podle jistých kritérií. Požadavky pro přijetí dítěte se v jednotlivých mateřských školách mohou odlišovat a jejich výčet lze většinou najít na jejich internetových stránkách spolu s dalšími důležitými informacemi či termíny souvisejícími s přijetím nového žáka. Přednostně přijímány bývají děti v posledním roce před zahájením či s odkladem povinné školní docházky, děti s trvalým pobytem v místě mateřské školy. Dále pak děti, jež dosáhnou k 1. 9. daného školního roku tři roky a zákonný zástupce je zaměstnán apod. Limitující kritérium vždy samozřejmě souvisí s kapacitou mateřské školy.

hřiště

Kvalitnější vzdělávací program

Pokud bychom odvrátili pozornost od interiéru i exteriéru mateřinek a zaměřili se na srovnání kvality vzdělávacích programů státních a soukromých předškolních vzdělávacích zařízení, tak jen těžko lze vyřknout objektivní hodnotící verdikt, jelikož posouzení záleží na konkrétních požadavcích rodičů a potřebách dítěte. Podle informací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy nemá srovnání kvality soukromých a státních školek k dispozici ani Česká školní inspekce, jež sice provádí kontroly zařízení předškolního vzdělávání. Zmíněné inspekce se ovšem nevztahují na soukromé školky nezařazené do rejstříku škol a školských zařízení. Pro tyto instituce tudíž není závazný ani Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání.

Požadavky a očekávání

Při hledání vhodné školky je tedy zapotřebí znát dobře zájmy své malé ratolesti a poohlédnout se po takovém předškolním zařízení, jež bude nejlépe vyhovovat naturelu potomka. Mnohdy si ovšem rodiče nemohou moc vybírat, a to ať už z kapacitních či finančních důvodů.

Pro živé a sportovně založené dítě, které nevydrží chvíli v klidu, se nabízí jako vhodné řešení školka zaměřená na pohybové aktivity. Naopak pro dítě se vztahem k malování zase umělecky orientovaná předškolní zařízení atd. Státní i soukromé školky poskytují různé služby, programy, kroužky a záleží na rodičích, aby si díky včasnému hledání nalezli tu nejlépe vyhovující mateřskou školu, která by co nejvíce uspokojila jak jejich požadavky, tak zároveň i zajistila potřeby a spokojenost dítěte. Velmi také záleží na tom, co rodiče od mateřské školy očekávají. Někteří rodiče pouze hledají příznivé útočiště pro své děti v době, kdy jsou v práci a důležitým shledávají kolektivní začlenění předškoláka, zapojení do hry a další rozvíjející aktivity dítěte. Jiní rodiče preferují výuku cizích jazyků, speciální vzdělávací programy a budou tudíž zřejmě vyhledávat školky splňující tato kritéria. Při hledání vhodné mateřské školy je tedy zapotřebí uvědomit si, zda rodiče upřednostňují pro své děti bezstarostné hraní, či již konkrétní vzdělávání od útlého věku. Důležitou roli při výběru školky hraje samozřejmě také finanční situace a možnosti rodiny, v neposlední řadě ovšem i kapacita mateřských škol.

První díl zde.

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz