Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze. Ať žijí rytíři! – zvláště ti malí

Filmová recenze. Ať žijí rytíři! – zvláště ti malí

Režisér Karel Janák se po třeskutě veselých pubertálních komediích Snowboarďáci a Rafťáci vydal na odvážnou výpravu do středověku. Proč odvážnou? Protože na takové výpravě číhají všelijaké záludnosti.

Všechno to vlastně začíná už od scénáře. Autor námětu,  Boris Krištof, si na něj myslel již delší dobu a dal si jednoduché zadání – rodinný film z blíže neurčeného středověku, kde hlavní roli budou hrát děti. Tím zároveň nastavil velmi tvrdé limity svému scénáristovi (v tomto případě Karel Janák) a obávám se, že tomu se ne vždy podařilo s nimi úspěšně vypořádat.

Limit první – film mládeži přístupný vylučuje jakékoliv skutečně středověké drsné a krvavé scény. V důsledku toho dospělý divák poměrně brzy pochopí, že ani ten největší zloduch nemůže ve svém jednání dostatečně přitvrdit. Jinak by si samozřejmě s bandou dětiček (cca 4-16 let) poradil nejpozději do dvaceti minut. Menší děti to však neprokouknou a rodiče mohou být v klidu – žádné drasťárny se nekonají. A když dojde dokonce na nějaké to zranění, rány téměř nekrvácejí a hrdinové zjevně netrpí vůbec žádnou bolestí.

Limit druhý – mají-li být hlavními hrdiny děti, potom jim dospělí musí jít z cesty. Takže zatímco by po dobu Martinovy nepřítomnosti tvrzi v reálu zřejmě rázně velela jeho  manželka – co jiného také můžete od matky pěti dětí čekat – scénárista ji bez dalšího vyrušil. A stejně tak vyškrtal i všechny další dospělé ženy z bezprostředního okolí dětí – chudinky polosirotci nemají ani jedinou tetu či chůvu. Bez ženy žije i jejich úhlavní nepřítel Albrecht – i ta by se jen zbytečně pletla do děje.

Limit třetí - mají-li být hlavními hrdiny děti, potom dospělí musí vykazovat jasné známky trvale snížené inteligence. Dospělý divák se maně ptá, jak se mohl třeba hlavní hrdina, Martin z Vamberka (David Prachař), vůbec dožít mužného věku a pěti dětí, když padne do tak primitivní léčky, jakou mu nastrojil jeho nepřítel, Albrecht z Krvenos (Pavel Kříž).

Limit čtvrtý – má-li jít o rodinný film, měl by si v něm každý člen rodiny najít něco pro sebe. Žena-matka nemá, s kým se ve filmu ztotožnit, maximálně se může kochat roztomilostí dětí. Na to ovšem mívá doma své vlastní poklady. Muž-otec se podle mého názoru asi sotva vydrží dívat až do konce. Jak by ho mohlo také bavit sledovat jiné dospělé muže, kteří páchají jednu pitomost za druhou, aniž se mu dostane odměny alespoň v podobě svižného děje či výraznějších stop humoru. O záběrech na krásné ženy ani nemluvě, pokud úchylně neobdivuje dívky těsně kolem zákonné hranice patnácti let.

Limit pátý – historický film, aneb všechno už tu bylo. Je obtížně po záplavě history a fantasy filmu natočit něco překvapivě nového (děti jako z Letopisů Narnie, pronásledování vozu jezdci na koních jako z westernu apod.), navíc bez nadpřirozených prvků.

To, proč je film takový, jaký je, se částečně vysvětlilo při besedě s tvůrci. Odstranění matky dětí, případně dalších dospělých žen, je čirá nutnost, protože jinak by se ty děti sotva mohly dostat tak do popředí. Pokud jde o charakter rodinného filmu, vznikl vlastně sestříháním rodinného seriálu v produkce České televize. Bude se vysílat od ledna, každou v neděli od osmi, aby se mohla dívat celá rodina (7 dílů po hodině). Počítá se ovšem i s variantou 14-ti půlhodinových dílů, protože tento formát se velmi dobře vysílá a měl by se nasazovat do bloku dětských pořadů. Takže je to dílo spíše opravdu pro děti, než jen rodinné. Což není výtka, jen konstatování.

Z toho vyplývá, pro koho je film ideálně určený – ocení ho především děti tak do deseti let, ale možná se jim bude zdát trochu dlouhý, trvá skoro dvě hodiny. Pokud se s dětmi do kina vydají i dospělí, nechť film pojmou jako záležitost čistě odpočinkovou a relaxační a také si užijí. V jednotlivostech najdou řadu zajímavých a opravdu pěkných věcí, koně, zbroj, dobýváni tvrze katapulty, pyrotechnické efekty (díky, produkce!), sem tam i něco opravdu úsměvného.  Navíc se při filmu ale nikdo nesmál na nepatřičných místech, jak se také někdy stává. Úsměvně působily snad jen starší „děti“ při prvních záchvěvech maximálně cudné náklonnosti k druhému pohlaví. A v neposlední řadě dospělí diváci určitě ocení krásné herecké výkony. Obzvlášť Pavel Kříž je ve své první záporné roli opravdu roztomilý a některé jeho hlášky skutečně potěší.

Takže pokud vezmete, co vám tvůrci nabízejí, tedy tak trochu jiný středověk pro celou rodinu, zklamaní určitě nebudete.

ČR 2009

dobrodružná středověká komedie

Námět: Boris Krištof

Scénář a režie: Karel Janák

Hrají:    David Prachař, Pavel Kříž, Tereza Voříšková, Matěj Hádek, Martin Písařík, Ota Jirák, Hynek Čermák, Predrag Bjelac, Danny Mesaroš, Andrea Žádníková, Michael Beran, Ivana Korolová, Šťěpán Krtička, Jan Komínek

Premiéra: 8. října 2009.