Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Příběh dvou Julií

Filmová recenze: Příběh dvou Julií

Hana Kasalová

Úplně se mi sbíhají sliny, když si vzpomenu na nový film režisérky a v tomto případě zároveň i scénáristky Nory Ephron "Julie a Julia".

V roce 1948 byla Julia Child (Meryl Streep) pouhá Američanka, žijící ve Francii. Zaměstnání jejího manžela Paula (Stanley Tucci) je oba zavedlo do Paříže, kde se svoji velmi energickou povahou toužila po něčem, co by mohla dělat. "Co třeba vyšívání, miláčku?" snaží se pomoci milující a velmi empatický manžel. Julia vyšívá..."Líbí se Ti klobouky, drahá?" zní další návrh, poté, co se vyšívání neukázalo tím pravým.

Posuneme se v časové přímce. Je o padesát let později a Julie Powell (Amy Adams) neví kudy kam. Táhne ji na třicet, její kariéra spíše upadá než vzkvétá, zatímco její přátelé a známí slaví ohromné pracovní úspěchy. Jelikož Julie moc ráda jí a naštěstí ji také baví vařit, tak se rozhodne celý rok provařit. Z kuchařské knihy Julie Child "Mastering the Art of French Cooking" (Zvládáme umění francouzské kuchyně) začne vařit všech 524 receptů a o svých zážitcích blogovat.

Režisérka Nora Ephron dokázala v tomto příběhu spojit dva pravdivé pozoruhodné příběhy, které dokazují, že pokud máte tu správnou kombinaci vášně, posedlosti a másla, můžete změnit vlastní život a dosáhnout svých snů.

Meryl Streep má na kontě dva Oscary a rekordních čtrnáct nominací. V tomto snímku opět dokázala, že je excelentní herečkou a dokáže zahrát kohokoliv v jakékoliv situaci. Vzpomínám na její nedávnou roli ve filmové adaptaci broadwayského muzikálu Mamma mia, založeného na skladbách skupiny ABBA. V duchu si ji porovnávám s rolí Julii Child a docházím k závěru, že Meryl je prostě geniální. Dvě naprosto odlišné ženy a herečka je ztvární tak, že je s nimi naprosto srostlá.

Amy Adams představovala velmi průměrnou ženu, která přes svoje hobby získá úplně nový pohled na svět a hlavně na sebe samu. Během filmu jsem cítila, že ze šedivé myšky pomalu, ale jistě vyrůstá sebevědomá atraktivní žena. Oči jí více září, když mluví, tak už nekuňká, ale pečlivě artikuluje. Na konci filmu jsem měla pocit, že ta stará nudná Julie je pryč a na její místa nastoupila zářící a energická Julie. Jako kdyby se postupně vtělila do energie své modly, představované Meryl Streep.

Jde o velmi zajímavý snímek nejenom z pohledu gastronomie a všech jejích vychytávek, ale hlavně dokazuje, že správná motivace, píle, tvrdohlavost, cílevědomost a to vše zamíchané nejenom s máslem, ale hlavně s upřímnou láskou, dokáže zázraky.

Vřele vám tento nový film doporučuji a věřím, že se budete nejenom olizovat až za ušima.

USA 2009

Komedie