Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Projekt „JÍDLOVĚDA“

Projekt „JÍDLOVĚDA“

Margit Slimáková, výživové a wellness poradenství

Výuka zdravé výživy ve škole

V loňském roce jsem připravila pracovní sešit pro výuku zdravé výživy „Jidlověda“. Tento sešit je součástí  mojí doktorantské práce s tématem „How to teach children healthy nutrition“ (jak děti učit zdravou výživu), v rámci které budu zjišťovat názory dětí, jejich učitelů a rodičů na českých, čínských a americké škole o tom jak nejlépe vyučovat a vychovávat děti ke zdravému stravování. Podle dosavadní rešerže vím, že v mnoha zemích se už zkouší nejrůznější modely, ale mimo jiného i stále stoupající počty dětí s nadváhou a s ní spojenými zdravotními problémy svědčí o malé úspěšnosti těchto programů. Proto jsem se rozhodla formou mezinárodní studie  zjišťovat názory jak zdravou výživu učit. Mým cílem je po zhromáždění těchto názorů  postupně připravovat výukové materiály pro děti různého věku, které by vycházely z přání dětí a těch nejlepších zkušeností učitelů a rodičů.

Základní škola Hutník ve Veselí na Moravou byla první školou testující výuku podle „Jídlovědy“, pracovního sešitu zdravé výživy. Paní učitelky Věra Jochová a Irena Šlahůnková se s dětmi Projektu „Jídlověda“ věnovaly dva měsíce, při práci probraly asi 85% informací z poskytnutých sešitů  a  téma zdravého způsobu života se prolínalo všemi vyučovacími předměty. Podle slov paní učitelek: v poslední době jsme se ve škole stále častěji setkávali s nedostatečnou fyzickou výkonností dětí spojenou s obezitou, která je důsledkem špatné životosprávy a nedostatečného pohybu. Proto jsme uvítaly možnost zapojit se do projektu „Jídlověda“, postaveném na výběru informací z poskytnutých pracovních sešitů.

V prvním bloku „Jídlovědy“ se žáci seznámili se třemi základními složkami potravy. V encyklopediích a na internetu vyhledávali co znamenají pojmy – tuky, cukry a bílkoviny, které potraviny tyto složky obsahují a v jakém množství, jaká je jejich optimální denní dávka pro člověka.  Dále vyhledávali a shromažďovali obrázky různých druhů potravin, které v další části projektu posloužily jako názorný materiál k přehledům jednotlivých složek a k vytvoření potravinového koláče a pyramidy dle důležitosti pro organismus.  Díky ukázce více možností, jak zdravou výživu znázorňovat, děti pochopily, že není důležitý tvar obrázku, ale co je uvnitř obsažené. To znamená, že zdravá výživa může být znázorněna v obrázku pyramidy, na talíři, v duze nebo pagodě, ale doporučení výživových odborníků v různých zemích světa jsou stále ta stejná anebo velice si blízká.

Následovala anketa „Co jím nejraději“, při které žáci 4. ročníku navštěvovali ostatní ročníky prvního stupně a mapovali oblíbenost vybraných druhů potravin zvlášť u chlapců, zvlášť u dívek. Zajímavým bylo zjištění  větší obliby celozrnného pečiva u dívek než u chlapců, ti z 90% preferovali bílý rohlík. V přílohách zvítězili u obou skupin brambory. Překvapivým bylo zjištění velmi nízké oblíbenosti těstovin jako přílohy. Co se týče nápojů, dívky udávaly čistou vodu nebo studený čaj,  chlapci uváděli různé druhy slazených šťáv.  Výsledky následně zpracovali a vyvěsili v prostorách školy.

Na základě zjištěných skutečností jsme besedovali o celozrnném a bílém pečivu. Seznámili jsme se s výrobou světlé a tmavé mouky, porovnávali jejich vlastnosti. Rovněž jsme si  ukázali, že ne každé tmavé pečivo je celozrnné a upozornili na barvení těsta potravinářskými barvami. Tato část výuky vycházela z praktického cvičení: Porovnávejte ve třídě celozrnné a bílé pečivo, jaké rozdíly vidíš a jaké cítíš při jídle a po jídle?

K projektu výuky podle sešitu „Jídlovědy“ paní učitelky navíc zorganizovaly poutavou besedu s dětskou lékařkou. Toto povídání bylo rozdělené do dvou na sebe navazujících cyklů, jejichž tématy byly „Proč zdravě jíst?“ a „Důsledky nevhodné stravy.“ Na besedě žáci nejen diskutovali s lékařkou o problémech, které se týkaly jich samotných, ale mohli si vyslechnout  skutečné případy z praxe spojené s nevhodným stravováním.

V rámci projektu se žáci také zaměřili na stravování ve své rodině, vytvářeli jídelníčky víkendového stravování, vyměňovali si zdravé recepty. Společně jsme navštívili místní prodejny s potravinami, ovocem a zeleninou, všímali si sortimentu, učili se číst důležité informace na obalech a zaměřili jsme se na vyhledávání koutků s biopotravinami. Diskutovali jsme o způsobu nakupování v rodinách, o skladbě nakupovaných potravin a způsobu jejich domácí přípravy. Jelikož jsme si všimli, že  se ve velké míře v rodinách nakupují chipsy, slané oříšky a různé druhy sladkostí, zaměřili jsme se na problematiku škodlivosti těchto druhů potravin. Žáci navštěvovali jednotlivé ročníky s cílem nahradit nezdravé chipsy a sladkosti ovocem a zeleninou. Zjišťovali oblíbenost ovoce a zeleniny u spolužáků a výsledky svých zjištění opět prezentovali v prostorách školy. Nejoblíbenějším ovocem se stalo jablko, nejoblíbenější zeleninou mrkev.

 Nejvíce se žákům líbila samostatná příprava různých druhů pomazánek, ovocných a zeleninových salátů ve cvičné školní kuchyni. Potraviny, které potřebovali k přípravě pokrmů a salátů si sami podle pravidel zdravé výživy nakoupili. Žáci se rozdělili do skupin a podle připravených návodů zhotovili dané druhy pomazánek a salátů. Snažili se dodržovat zásady úpravy jídla a správného stolování. Přesto, že někteří žáci zpočátku odmítali některé druhy potravin, po samostatné přípravě změnili svůj názor a chutnalo jim vše, co si vlastnoručně připravili.

Své zdravé recepty sepsali, nakreslili k nim obrázky a sestavili z nich i s pomocí rodičů kuchařku. Ta byla k dispozici všem žákům 1. stupně naší školy. Výsledky projektu byly navíc prezentovány v prostorách školy, na webových stránkách školy, ve školní kabelové televizi a v místním tisku, ve Veselských listech. Vzhledem  k oblíbenosti tohoto tématu u žáků jsme se rozhodli v něm pokračovat i v následujícím školním roce.

Aktuální stav projektu

Na základě výzvy publikované v Meduňce a dalších médiích se mi podařilo najít dostatek dalších škol zajímajících se o účast v projektu (v samotné studii), jejíž realizaci plánuji ve druhém pololetí nového školního roku. Díky nabídce sponzorství mám zajištěn tisk materiálů a školy budou sešity dostávat zdarma. Všem zajímajícím se školám v průběhu podzimu zašlu detailnější popis průběhu studie se žádostí o upřesnění počtů a věku dětí. Na základě těchto informací vyberu nejvhodnější třídy do studie a v následujících letech budu ráda nabízet sešity  i pro všechny další školy.

Margit Slimáková, výživové a wellness poradenství

nutrition@margit.cz, www.margit.cz

Paní učitelky: Mgr. Věra Jochová a Mgr. Irena Šlahůnková

ZŠ Hutník, Veselí nad Moravou

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz