Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Na odstřel

Filmová recenze: Na odstřel

USA 2009

Thriller

Režie: Kevin Macdonald

Hrají: Russell Crowe, Rachel McAdams, Ben Affleck, Helen Mirren, Jason Bateman, Jeff Daniels, Robin Wright Penn

V kinech od 28. 5. 2009

Pokud by se kvalita filmů standardně posuzovala podle účasti hereckých es, měl by nejnovější thriller Na odstřel předem zajištěnou vysokou úspěšnost. V tomto žánru je koncentrace oskarových hvězd typu Russell Crowe, Helen Mirren nebo Ben Affleck spíše výjimečným zážitkem. Na odstřel jim navíc poskytuje dostatečně velký prostor na rozvíjení svých postav a nabízí tak nevšedně napínavý novinářsko-politický zážitek.

Na počátku byla jak jinak než vražda, a to rovnou dvojnásobná. Zdánlivě nevýznamné a vzájemně nesouvisející zastřelení poslíčka s pizzou a místního feťáka však zaujme ostříleného novináře Cale McAffreye (Russell Crowe). Jeho neúnavné pátrání po objasnění obou vražd ho nakonec zavede na stopu politickou. Další mrtvou je totiž asistentka kongresmana Stephena Collinse (Ben Affleck), který je vycházející hvězdou Washingtonské politické scény, předsedou komise vyšetřující pochybení ministerstva obrany a v neposlední řadě Caleův nejlepší přítel.

Kromě politického prostředí přibližuje snímek také vzrušující práci investigativního novináře i srovnání klasické papírové žurnalistiky a té novodobé, která se zaměřuje na internet. Její představitelkou je Caleova zpočátku podceňovaná začínající kolegyně Della Frye (Rachel McAdams), která spíše než na ověřování zdrojů a kompletaci námětu klade důraz na rychlost. Rychlost a komerčnost vyžaduje i přísná šéfredaktorka deníku The Washington Globe Cameron Lynne (Helen Mirren). Díky časovému tlaku, osobní angažovanosti a výbušnosti celé kauzy se Cale stále více zaplétá do politických sítí a přátelstvím s kongresmanem ztrácí svou pověstnou objektivitu.

Původní námět filmu představuje stejnojmenný velmi úspěšný seriál z dílny BBC. Tvůrci se tím pádem museli vypořádat s adaptací šestihodinového seriálu na celovečerní film, z tohoto důvodu byla kostra příběhu přepracována a došlo také k přesunu děje do Washingtonu D.C. - centra americké politické moci. Výjimečně úspěšná předloha tak dala vzniknout vzrušujícímu thrilleru, jehož největší zbraň představuje, kromě výjimečného hereckého obsazení, atmosféra odhalování rozličných stop a postupného rozplétání celé kauzy. Jedna ze stop míří také ke společnosti Pointcorp (jejímž skutečným předobrazem je nechvalně známá Blackwater), soukromému vojenskému dodavateli a miliardovým částkám vynaloženým na vedení války nejen mimo území Spojených států.

Snímek Na odstřel odráží i vývoj samotné žurnalistiky, kdy se pozice novinářů od 70. let přesunula od investigativních hrdinů nemilosrdně odhalujících pravdu k dnešní podobě, kdy jsou považováni spíše za obtížný druh. Díky napínavé atmosféře, nezbytným dějovým zvratům a Russellovi Croweovi (který je částí filmového průmyslu považován za nejlepšího herce na světě) nabízí Na odstřel velmi kvalitní žánrovou podívanou. Rozkrývání motivů a skládání střípků mozaiky spiknutí totiž možná vede do mnohem vyšší sféry. Tam, kde se hraje hra, která může stát Calea nejen dobrý článek, ale i život.