Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Star Trek je mrtev! Ať žije Star Trek!

Filmová recenze: Star Trek je mrtev! Ať žije Star Trek!

Hana Jasaňová

Vesmír nejzazší hranice. Tak takto začínala znělka kultovního seriálu, jenž přes televizní obrazovku vzal nespočet diváků do míst, která si v té době uměl jen málokdo představit. Star Trek je fenomén již po více jak čtyřicet let. Fanoušci s ním prožili čtyři kapitány, jednu kapitánku, několik verzí vesmírné lodi Enterprise, vesmírnou stanici, černého Vulkánce, sexy Borgyni, warp pohon, transportér a mnoho mrtvých důstojníků v červených uniformách. Po pěti časově a prostorově odlišných sériích a deseti filmech to před několika lety vypadalo na úplný konec Star Trekovského vesmíru. J.J. Abrams, který se narodil v roce, kdy se Roddenberryova série zrodila, však přišel s nápadem převést první klasickou sérii s kapitánem Kirkem do moderního hávu. Začít tedy od začátku, stejně jako se nedávno začalo s Batmanem či Supermanem.

A tak se stalo, že vznikl film, jenž hrdiny pro mnohé představující idoly, zobrazuje v době jejich dospívání, kdy se všichni potkali na hvězdné akademii a všechna svá dobrodružství měli teprve před sebou. Fakt, že se podle původní verze setkali až na palubě Enterprise Abramse příliš nezajímá, stejně jako jiné od originálu odkloněné události. Abrams totiž z této situace, kdy by ho skalní fanoušci mohli ukamenovat, vybruslí velmi elegantně hned první scénou. Její dopad na celý další děj, jeho odchylky a na další možné díly, které tento film jistě budou následovat, si málokdo hned uvědomí.

Abrams v ukázkách sliboval, že toto nebude Star Trek našich taťků a svůj slib splnil. Povedlo se mu desetiletí starý příběh vesmírné lodi a její posádky převést do podoby, která by se dnešní mladé generaci byla schopná doopravdy zalíbit. Star Trek 11 by tak mohl být zdařilým restartem celého Star Trekovského světa.

Ten v dnešních dnech totiž narážel hlavně na to, že se v něm převážně jen mluví a nikde není příliš akce, jak by se od vesmírných lodí, fázerů a fotonových torpéd očekávalo.

Z šedesátých let se až do poslední série také stále nesl nádech naivity a černobílých hrdinů, což v dnešních dobách kriminálek a mysteriózních seriálů s ledními medvědy v džungli jen tak neobstojí. Abramsovi se však podařilo vytvořit snímek nejen plný akce, ale i právě toho naivního povídání o ní. Propojil svět starého Star Treku s tím dnešním. Do hlavních rolí obsadil mladé a krásné herce, schopné s dnešní generací snadno navázat kontakt. Do úst jim vložil vtipné hlášky, chlapácky drsné výroky, kamarádské přestřelky i průpovídky o hrdinskosti, velících schopnostech a všem o čem jsme kdysi slýchávali. Vyslal staronovou posádku tam, kam už se tolikrát vydala a vyzval ke sledování její výpravy nové diváky.

Film jako celek je svěží vítr v temných velkofilmech poslední doby. Výprava filmu a celá jeho podoba je do detailů skvělá. Od vzhledu venkovského baru, přes kapitánský můstek, až po vulkánskou učebnu. Ty tam jsou doby papundeklových skalisek a stále stejně modrého nebe. Futuristický vzhled Federace s nádechem retra je natolik okouzlující a omamně pozitivní, že ani stále stejně uhozené uniformy vám nepřijdou směšné, někteří se až nostalgicky usmějí. Kontrastující temná klingonská loď je rubem černobílé mince. Speciální efekty jsou výborné, jak by se od velkorozpočtového snímku dalo očekávat. Hudba zní trochu jako vypůjčená z historického velkofilmu a její monumentálnost působí v mnoha scénách až pateticky. Star Trek je sice klasika, ale stále jde především o zábavné a teď i opravdicky akční sci-fi, které by se nemuselo brát natolik vážně, aby zde musely pět chorály.

Abrams se nebojí skákat z nervy drásajících scén do vtipných momentů, z emočně vypjaté sekvence do poklidného představování postav. Na rozdíl od předchozích Star Trekovských filmů neváhá a vrhá se do akce spolu s postavami, nestojí pouze chladně opodál, ale je součástí prostředí. Dlouhé záběry do tváří hrdinů a roztřesená kamera jsou v dnešních filmech již samozřejmostí a Abrams toho využívá naplno. Některé scény až nečekaně připomínají jiný kult – Abramsovi oblíbené Hvězdné války, nejzjevněji zde vykukuje ledová planeta, jako kdysi v páté epizodě Impérium vrací úder."

Herci představující hlavní postavy jsou původní posádce podobní natolik, že není problém si je s jejich předchůdci/následovníky spojit. Především Chris Pine a Zachary Quinto coby součást ústřední kultovní trojice kapitána Kirka, jeho prvního důstojníka Spocka a doktora McCoye odvádějí skvělou práci ve vykreslení jejich charakteru, jenž byl pro celou klasickou sérii klíčový. Chris Pine je na jedné straně neustále flirtující floutek s vysokým míněním o svém sex-appealu, na straně druhé charakterní hrdina a schopný velitel, vždy si vědoucí rady a nebojící se projevit svou prudkou povahu v boji. První důstojní Spock, napůl člověk a napůl Vulkánec, je pak jeho doplňující protějšek, chladný logicky uvažující vědec, jenž si ví rady ve chvíli, kdy kapitán náhodou projeví více svou floutkovskou stránku. Zachary, mezi mladou generací známý jako nebezpečný Syler ze seriálu Hrdinové, vypadá přesně tak mimozemsky jako před čtyřiceti lety Leonard Nimoy. Jeho chladný pohled je pak zčeřený pochybnostmi, plynoucích z jeho lidské poloviny. Ta zde vystoupila na povrch více než kdy předtím, což může mnohým být trnem v oku. Další postavy jsou pak především lahůdkou pro znalce původní série, ať už jde o zahořklého hláškujícího doktora McCoye, prostořekého hláškujícího inženýra Scottyho či nevinného s ruským přízvukem hláškujícího Chekova. Novější postavou je kapitán Pike v podání Bruce Greenwooda a Eric Bana coby hlavní záporák filmu. Mezi titulky se také mihne i známé jméno Winony Ryder, ta se však i ve filmu pouze mihne a pokud předem nevíte, koho hraje, je dosti pravděpodobné, že si ji ani nevšimnete.

Abramsovi se podařilo vytvořit snímek, jenž by se mohl líbit jak zarytým fanouškům, tak i lidem, kteří tento svět nikdy předtím nenavštívili. Snad mu i odpustíte těch několik nehumanoidních mimozemšťanů a mladého a neklidného Spocka, který ani řádně nepozdraví. Vzhůru do další výpravy hvězdné lodi Enterprise, pronikat s odvahou až tam, kam se dosud žádný člověk nevydal.

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi

USA / Německo, 2009, 126 min

Režie: J. J. Abrams