Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Václav Havel přikuluje

Filmová recenze: Václav Havel přikuluje

Hana Kasalová

"Jdu do kina".

"Na co jdeš?"

"Na Václav Havel přikuluje".

"Cože dělá?"

...no přece přikuluje. Docela zvláštní slovo, že? V běžném životě se s ním denně nepotkáme. To, že to někdo s někým koulí, je mnohem frekventovanější. Ale "přikuluje"? Že by to koulej jen tak napůl? I to se bohužel stává. Naštěstí nový dokument Jana a Adama Novákových (Václav Havel jede na dovolenou) se týká něčeho úplně jiného.

Abychom si tento neobvyklý výraz blíže vysvětlili, podívejme se trochu do minulosti. V roce 1974 sháněl dramatik pan Václav Havel razítko do občanky, aby nebyl obviněn z příživnictví. Jeho hry se v té době nesměly uvádět a člověk bez prokazatelného příjmu riskoval vězení. Václav Havel to vyřešil tím, že si našel zaměstnání jako pomocný dělník v pivovaru v Trutnově. V té době mu bylo osmatřicet let a sudy piva značky Krakonoš tam válel téměř rok. Odměnou mu bylo 1700 korun měsíčně, podstatné ale bylo to, že tam nabyl nové zkušenosti a jiný způsob psaní. V té době vznikla slavná Havlova hra Audience.

Dokument nás provází jak normalizační minulostí, tak demokratickou přítomností. Ukazuje prostředí pivovaru, rovněž Havlovi spolupracovníky, kteří ho k napsání Audience inspirovali.

Všimla jsem si, že v dnešní době si spousta lidí pořád na něco stěžuje. Často mi připadá, že povětšinou zapomněli na to, jaké to bylo v době předchozího politického režimu. Absurdita, situace, které vypadají jako z filmu, podotýkám, že ze špatného a značně kýčovitého, a nikdo v něm nechce hrát. Hra na to, kdo z koho, inteligence a selský rozum bývaly evidentně překážkou. Z toho důvodu ve většině případů byly značně potlačeny, či úplně zmizely ze scény tzv. běžného života. Dokument Novákových nás postupně do těchto tragikomických situací zavádí. Připomíná nám v čem jsme byli nuceni žít. Kdo nejde s námi, je proti nám. Vláda jedné přihlouplé strany, která hlásá "Všichni jsme si rovni", ale už nedodává, že jedni si jsou rovnější než ti druzí. Kdo si s nimi chce být roven, tak musím hrát podle jejich pravidel.

Osobnost Václava Havla byla hlavním důvodem, proč jsem se na tento snímek vypravila. Nezklamal mě. Jeho upřímnost, poctivost, láska ke všemu dobrému a hlavně jeho "normálnost" a srozumitelnost opět nechyběly. O to více mě šokovaly postavy trutnovských estébáků, kteří vysvětlují, co je vedlo ke kariérám v STB. V tu chvíli jsem si uvědomila ještě větší zrůdnost tehdejší situace.

Ať už je vám mezi dvaceti či čtyřiceti, nebo jste ve věku, kdy jste celé to nešťastné období zažili, určitě se na tento dokument vypravte. Poví vám to více nejenom o našem panu prezidentovi Václavu Havlovi, ale také o nás, o Češích. Vřele vám tento snímek doporučuji.

Občan Havel přikuluje

ČR 2009

Žánr: Dokument