Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Duel Frost/Nixon

Filmová recenze: Duel Frost/Nixon

USA 2008

Drama

Režie: Ron Howard

Hrají: Frank Langella, Michael Sheen, Sam Rockwell, Kevin Bacon, Oliver Platt, Matthew Mcfadyen

V kinech od 19.2.2009

Snímek odkrývá jednu z nejtemnějších kapitol amerických dějin, aféru Watergate, která vyvrcholila v dosud jedinou rezignaci prezidenta v historii USA. Celá kauza spočívala zejména v odposlouchávání demokratických politických oponentů za tichého souhlasu prezidenta Nixona a jeho následnou snahou to celé utajit (včetně lhaní před Kongresem). Po odhalení tohoto rozsáhlého spiknutí následovala nepředvídatelná rezignace, ovšem bez jakékoliv omluvy národu nebo vyřešení celého případu. Následující prezident Ford pak Richardovi M. Nixonovi udělil amnestii a celý případ se zametl pod koberec.

Takto diplomatické řešení se ovšem nelíbilo většině národa, včetně britského baviče Davida Frosta a jeho týmu investigativních novinářů. Když pak odsunutý Nixon souhlasil se sérií rozhovorů mohla začít největší televizní válka. Válka slov, ve které si spolu protivníci pohrávají jako kočka s myší. Jen ještě není jasné, kdo je kočka a kdo myš.

Film Duel Frost Nixon prakticky čerpá ze skutečných interview, která jsou dostatečně nervy drásající, a navíc dovedně přimíchává zákulisní přípravy a intriky. Od počátku bláhového nápadu showmana Frosta (Michael Sheen) resuscitovat svou americkou kariéru za každou cenu, po vyjednávání o ceně a shánění finančních prostředků a v neposlední řadě o přípravách na samotný duel. A tak není divu, že film byl nominován na letošní ceny Akademie v nejprestižnějších kategoriích (nejlepší film, režie, hlavní herec, střih a scénář).

A právě herecké výkony hlavních představitelů jsou, spolu s dramatickým scénářem, hlavním těžištěm filmu. Na jedné straně jsme svědky přerodu hvězdy komediálních show (skvělý Michael Sheen) v důstojného protivníka jednomu z největších manipulátorů, který se vrací z temnoty zatracení, aby se pokusil očistil svou pověst. Tu druhou stranu síly pak geniálně ztvárnil Frank Langella a vysloužil si nominaci na Oskara za hlavní herecký výkon. Popravdě, Frank Langella zkrátka je Richard Nixon (dokonce i vzhledem se mu nápadně podobá).

Také pro režiséra Rona Howarda (Čistá duše, Apollo 13) znamená Duel, po neslavné Šifře mistra Leonarda, návrat na výsluní ke svým nesporným kvalitám. Pro neamerické publikum bude možná trochu náročnější sledovat složité reálie a celkově zamotanou síť aféry Watergate, která je předmětem zkoumání Frostova týmu. Včetně nejrůznějších odposlechů a datových nesrovnalostí, díky nimž se pokouší nachytat Nixona při lži.

Závěrečný zvrat navíc, oproti detailně pečlivě budované atmosféře, působí až moc rychle. Nicméně je nezpochybnitelné, že se z Duelu Frost Nixon vyklubal jeden z nejlepších filmů roku. O souboji, v němž jde protivníkům o všechno, a proto neváhají použít své nejsilnější zbraně. O duelu, kde může zvítězit jen jeden.