Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Yes Man

Filmová recenze: Yes Man

USA 2008

Komedie

Režie: Peyton Reed

Hrají: Jim Carrey, Zooey Deschanel, Bradley Cooper, Rhys Darby, John Michael Higgins, Danny Masterson, Terence Stamp

V kinech od 15.1.2009

Jim Carrey a jeho gumový obličej se vrací na stříbrná plátna v plné formě. A Yes Man je přesně takový typ filmu, ve kterém oba mají šanci zazářit a beze zbytku se vyřádit. Ze snímku tak čiší bezuzdná touha podřídit se komediálnímu umu hlavní hvězdy někdy i bez ohledu na dějovou linku příběhu.

Carrey se ve filmu Yes Man představí v roli Carla Allena, bankovního úředníka, po bolestivém rozchodu, utápějícího se sebelítostí před televizí. Náhodné setkání se šíleným bývalým kolegou Nickem ho donutí přijít na seminář o osobním rozvoji Síla slova ANO. Na místě ho pak elektrizující guru (Terence Stamp) seznámí se svou novou filosofií. Ta stojí na jediném pravidlu: říct ano, všemu, co mu v životě přijde do cesty, říct ANO životu, ANO výzvám a ANO, ANO, ANO.

Carl se rozhodne to zkusit, jen aby dokázal sobě i ostatním, jaká je to vlastně blbost, ale život se mu náhle nečekaně změní. Jeho první cesta začíná Anem bezdomovci, kterému také rád odevzdá veškerou hotovost a vystaví se tak dobré vůli bláznivé motorkářky Allison (kouzelná Zooey Deschanel), která mu nabídne odvoz k jeho nepojízdnému autu. Carl má možnost pokračovat Anem i na: chcete se naučit hrát na kytaru, chcete si najít muslimskou manželku, chcete umět korejsky a chcete mít větší penis? A za každé své ANO životu od něj dostane Carl novou příležitost a za odměnu možná i lásku, zpěvačky kapely Munchausen By Proxy, krásné Allison.

Navíc co jiného by chtěl slyšet každý bankovní klient od pracovníka úvěrového oddělení než jedno velké ANO. Carlovo nové pojetí bankovnictví nadchne i jeho nadřízeného Norma (skvěle debutující Rhys Darby), který se mimo jiné vyžívá v pořádání bláznivých tématických párty. Jednou z nich je 300: bitva u Thermopyl nebo slavná Potterovská, kde v pozadí procházející skřítek Doby srkající koktej brčkem jako by vypadl z absolutního dramatu. Ale jako obvykle v hollywoodském trháku musí nutně přijít vystřízlivění. I když divákovi asi dojde, že Carlova cesta není úplně správná mnohem dříve než hlavnímu hrdinovi (přibližně asi v době, kdy obdrží nabídku kvalitního sexu od své sousedky důchodového věku).

Námět filmu vznikl na základě knižní vzpomínkové předlohy Dannyho Wallace, který prošel podobnou zkušeností a ANO filosofii vyznává už několik desetiletí. Pak už jen zbývalo přizpůsobit scénář americkým reáliím a na světě byla místy velmi vtipná a postupně romantická komedie (bez jakéhokoliv nechutného „humoru“) s mírným intelektuálním přesahem. Po absolvování tak pozitivního příběhu se totiž nutně nabízejí otázky a možná i touha zkusit něco z viděného na vlastní kůži. Třeba jít na letiště a náhodně vybrat první letící letadlo lhostejno kam, nebo svůj život změnit jen maličko, třeba jen být trochu otevřenější.