Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Pohádky na dobrou noc

Filmová recenze: Pohádky na dobrou noc

Mami, vyprávěj mi pohádku, prosím... Tatínku, slibuji, že zítra budu opravdu hodný, když mi budeš vyprávět pohádku na dobrou noc... Babi, alespoň jednu...Dědečku...

Kdo z nás by nikdy nevyslovil tuto magickou větu? Magickou v tom smyslu, že se prostřednictvím pohádky dostaneme do jiného světa, do života nám neznámých lidí, tajemných bytostí, do světa fantazie. Dobro poráží pekelné síly, láska vítězí na zlem a nenávistí (ano, vím...tento slogan nám je také povědomý), krása nás oslepuje, nad ošklivostí se zachumláme do peřin a koukají nám jenom dvě ohromné zvědavé oči. Jejich zorničky jsou značně rozšířené, protože se příjemně třeseme očekáváním nad šťastným koncem.

Film "Pohádky na dobrou noc" je dobrodružná komedie, ve které se velmi úspěšně kloubí klasický styl Disneyho pohádek s jedinečným hereckým stylem Adama Sandlera. Režisérem filmu je Adam Shankman, který má za sebou výborné filmy jako "Ochránce" nebo "Dům naruby".

Adam Sandler hraje hotelového údržbáře Skeetera Bronsona. Milý, poměrně hezký, velmi šaramantní - tedy pokud chce a má k tomu náležité publikum - dříč, který se nezalekne žádné hotelové "katastrofy".

Když byl malý, jeho otci - výbornému vypravěči pohádek - patřil malý rodinný hotel. Bohužel nebyl nejlepším obchodníkem a hotel byl donucen prodat novému majiteli, panu Nottinghamovi. Ten mu gentlemansky slíbil, že jednou hotel připadne jeho dospělému synovi Skeeterovi. Slib nedodržel - proč sliby tohoto typu velmi často dospělí nedodrží ? - a Skeeterova pravomoc se smrštila na zaměstnání typu "Ferda mravenec - práce všeho druhu".

Příběh filmu dává do pohybu jeho sestra Wendy (Courteney Cox),která ho požádá, aby dohlédl na její dvě malé děti, zatímco ona bude pár dní pryč a bude se snažit najít si novou práci. Skeeter je z toho zpočátku "mírně rozpačitý". Jeho synovec a neteř ho téměř neznají - jejich otec nikdy neměl rád a tím pádem se jejich příbuzenský styk omezil na minimum. Navíc Skeeter není typem muže, který by se šišlavým úsměvem padal do kočárků, či z velké lásky k dětem se o ně nezištně staral.

Wendy je zastánkyní zdravé výživy (pšeničné klíčky na sto různých způsobů), ekologického životního stylu, nikdy by nedovolila dívat se dětem na televizi. Jak by také mohly když ji doma ani nemají? Skeeter je pravým opakem své sestry. Uf! Či "Wow"?

Pro Skeetra je to rozhodně výzva!

Co ty tři má spojit? Jejich knihovnička je poněkud podivná či neobvyklá, chcete-li (O Veverce s cyklo helmou, O Pejskovi vegetariánovi, atd), přehrávač DVD neběží na pomoc. Pohádky! Děti si před spaním vyžadoní pohádky na dobrou noc. Tvrďák a obvykle nekompromisní realista inspiruje děti k tomu, že mu s vyprávěním pohádek pomáhají. Vymýšlejí si, občas zakomponují roztomilou zápletku, neteř vzdychne a pronese "a teď ještě trochu romantiky..." Typická ženská!, pomyslíte si...Ale láska a romantika je součástí života, jinak bychom tady přeci nebyli! Ta malá pětiletá holčička má ve věcech naprosto jasno a navíc "má recht".

Krok za krokem začíná opravdové šílenství. To, co děti zakomponují do pohádkového příběhu, se začíná dít ve skutečnosti. Přináší to spoustu překvapení, humorných situací, Skeeter si postupně uvědomuje sílu dětské fantazie a její jemu překvapivé projekce do běžné reality. Není to náhodou tak, že to, co si OPRAVDU přejeme a z celého srdce tomu věříme, se nám pak SKUTEČNĚ stane? Nezní to povědomě?

"Pohádky na dobrou noc" jsou velmi inspirujícím nejen rodinným filmem. Proč si na ně nezajít i když jsme už dávno ve věku, kdy nám nikdo pohádky na dobrou noc nevypráví?

Napoví nám, že když do vesmíru vysíláme dobro a lásku, tak se k nám vrací v mnohonásobné míře. Vyvede nás z hloupých společenských dogmat a konvencí typu "no jo, ta má zase štěstí - ta má, mrcha, vždycky štěstí...". Příjemně nás naladí na bezelstnou dětskou duši, která je jako nepopsaný papír, a nemá důvod se mstít, negativně uvažovat, malovat černé scénáře, mít neopodstatněné předsudky, založené na zkušenosti jiných lidí.

Užijte si radostný svět dětské fantazie, přání, která jsou tak silná a upřímná, že se stávají realitou běžného dne. Odpočiňte si při sledování dobra, lásky, pohody, dětského smíchu, ale i slz. Uvědomte si, že to, po čem skutečně toužíte a z celého srdce tomu věříte, se stane vaší součástí.

USA 2009

Žánr: rodinný/fantasy/komedie

Režie: Adam Shankman