Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Tropická bouře

Filmová recenze: Tropická bouře

Žánr: komedie/akční

Hrají: Ben Stiller, Robert Downey jr., Jack Black, Jay Baruchel, Tom Cruise, Matthew McConaughey a další

Režie: Ben Stiller

V Hollywoodu existuje asi málo osobností, na něž diváci reagují tak diametrálně odlišně jako je komediální herec a režisér Ben Stiller. Jeho živelná komika a nadšení, s jakým se vrhá do projektů, z nichž některé povážlivě balancují na hranici dobrého vkusu mu přinesla asi stejné množství fanoušků jako odpůrců. Nezávislým okem nahlíženo by se dalo konstatovat, že jeho plodná kariéra se pohybuje jakoby v sinusoidách – zdařilé výkony a počiny v rámci žánru situační až crazy komedie střídají téměř s neochvějnou pravidelností kousky mírně řečeno velmi průměrné. Tak i v posledních dvou letech, věren své tradici, Stiller vyrukoval s blamáží Těsně vedle, aby vzápětí jako zázrakem tasil z rukávu zatím svoje bezpochyby největší eso. A tím je právě komedie Tropická bouře, v níž triumfuje hned dvakrát – jako herec i jako režisér.

Pravda, tentokrát mu scenáristé přichystali velice kvalitní materiál – ačkoliv nutno dodat, že i on se na něm aktivně podílel. Námět rovněž vyšel od něho samého a zpracování, i za přispění takové scenáristické legendy, jako je Ethan Coen, trvalo dlouhých pět let. Poněkud delší čekací lhůta se ale bohatě vyplatila. Příběh trojka hollywoodských herců, celebrit, zhýčkaných svojí slávou a materiálním přebytkem, v něm odjíždí do vietnamské džungle natočit bombastický velkofilm z nechvalně proslulého vietnamského konfliktu. Hlavním hrdinou je Tugg Speedman, ztělesněný samotným Stilerem, který udělal kariéru jako představitel akčních rolí, ale snaží se, seč jemu i jeho agentovi síly stačí dokázat, že zvládne víc, než jen chrlit dávky z kulometu a ukazovat vypracované bicepsy. Tuggova frustrace se dále zvětšuje, když je konfrontován s hvězdným Kirkem Lazarusem, hvězdou seriózního herectví původem z Austrálie, laureátem pěti Oscarů, který v zájmu maximálního ponoření do role seržanta tmavé pleti neváhal podstoupil pigmentovou transplantaci. Třetím do party je komik Jeff Portnoy, kterého proslavily pokleslé rodinné taškařice nešetřící primitivním humorem nejhrubšího zrna a nesourodé společenství doplňují začínající mladý herec, plný iluzí a hiphopová hvězdička.

Ti všichni, kromě Kirka pochopitelně, se snaží vylepšit si karmu a dokázat světu, že za něco stojí i jako umělci a nejen jako součástky v dobře promazaném stroji showbussinesu. Jaké je ovšem jejich překvapení, když zjistí, že místo do kašírovaných výbuchů se připletli do skutečné války a že místo s přeúslužnými osobními asistenty mají co dělat s nebezpečným drogovým gangem, ukrytým v hloubi džungle. Že vám to přijde nepravděpodobné? Ujišťuji vás, že scenáristům se podařilo všechno pospojovat natolik nenásilně a docela logicky zdůvodnit, že děj působí zcela přirozeně. Beztak nejde ani tak o něj, jako o spoustu gagů a především o opravdu kvalitní slovní humor, který nepůsobí uměle ani vykonstruovaně a skutečně je leckdy možné nazvat je bezmála „coenovským“. A jako vždy platí, že když je kvalitní scénář, je o čem hrát a věty sednou do pusy, tak i herci najednou poskočí o několik příček výš. Nejvíce je to patrné právě u Stillera, jehož poněkud přitroublý svalovec Speedman netrpí pitvořivostí, ale naopak je velmi uvěřitelný a ve své umanutosti dokázat všem a nejvíc sám sobě, že není taková nula, za jakou ho všichni tajně mají, až dojemný. Dokonce zastiňuje do jisté míry i Roberta Downeyho jr., který možná trochu zapadá právě díky tomu, že je skutečně vynikající charakterní herec se širokým rejstříkem a v podstatě hraje, samozřejmě s patřičnou nadsázkou, „jen“ sám sebe. Jack Black jako na heroinu závislý korpulentní Portnoy přispívá také nezanedbatelným vkladem k dynamice mezi jednotlivými členy herecké tlupy, která musí čelit nepříznivým okolnostem. Velmi příjemným překvapením je pak role padoušského producenta Lese Grossmana, jehož si s evidentně velikým nadšením zahrál k nepoznání namaskovaný Tom Cruise. Po dlouhé době více méně křečovitého dokazování svých hereckých kvalit tenhle kontroverzní hollywoodský zjev vyzkoušel ryze komediální roli a vyloupl se z toho jeden z nejlepších výkonů, jaký v posledních letech podal. A „Spider-Man“ Tobey Maguire v kouzelném cameu hned na začátku dokazuje, že už by si také zasloužil obsadit do nějaké hodně povedené taškařice, ovšem v podstatně větší roli.

Pokud jste příznivci sebeironického přístupu, břitkého humoru, inteligentní komediální podívané s parodickými prvky, která si nehraje na hlubší, než je, ale v žádném případě není plytká, pak je Tropická bouře filmem přímo pro vás. Už v tuhle chvíli lze tvrdit, že se jedná o jeden z nejvydařenějších žánrových počinů v tomto roce.