Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Jak si Američané představují 10 000 let př. n. l.

Filmová recenze: Jak si Američané představují 10 000 let př. n. l.

Nechci nikomu brát radost z očekávaného velkofilmu a pokud chcete vidět opravdu úžasné věci, určitě na něj jděte. Je však třeba smířit se s tím, že pohled amerických filmařů, chtělo by se říct filmakerů, na historii však nutí i jen trochu vzdělanějšího Evropana k smíchu, zvláště v druhé polovině filmu.

Čím to? Režisér a scénárista Roland Emmerich si, možná záměrně, neujasnil jaký typ filmu chce vlastně natočit. Kdyby to byla vzrušující a dobrodružná historická freska, nemohl by třeba mamuty z doby ledové zapřáhnout do stavby pyramid v evidentně horkém pouštním klimatu. Nejspíš by to nepřežili. Hlavní hrdina by asi těžko „rozmlouval“ se šavlozubým tygrem a rovněž působení šamanky na osudy „svých lidí“ na míle daleko vypadá poněkud přehnaně. To jsou ty sekvence, kdy se dospělí diváci bavili nejvíc. Bohužel.

Kdyby se však R. Emmerich vydal cestou fantasy, tedy meče a magie, tohle všechno by tam mohlo zůstat, zvlášť kdyby pyramidy nebyly „jakoby egyptské“, ale třeba čínské – o tamní Bílé pyramidě, větší než ta Cheopsova, se ostatně dodnes vyprávějí legendy. Navíc hlavní „božstvo“, jehož identita je poněkud nejasná, by mohlo být přízračnější anebo z jiných světů – proč by se ho jinak ostatní báli, kdyby nad nimi nevládlo nějakou zvláštní silou? A tak by se dalo pokračovat dál a dál - až by vznikl úplně jiný film.

Pro ty, kteří si historické nelogičnosti neuvědomují, anebo je dokáží ignorovat, především tedy děti a mládež, však 10 000 let př. n. l. bude barvitou podívanou, na kterou se bez dechu vydrží dívat až do konce. Většina filmových sekvencí nakonec uchvátí i dospělé diváky - běžící stádo mamutů, vesnice doby ledové, útok dravých ptáků, omračující pohled na stavbu pyramid, to jsou záběry, na které by se člověk rád podíval ještě jednou, ne-li dvakrát. Alespoň na chvíli se tak naplní režisérův záměr, o němž on sám říká:

“Vždycky na mě silně působilo klasicky pojaté vyprávění, lidé si po celé generace u táborových ohňů vyprávěli příběhy. Když se váš příběh odehrává ve světě dávných lidí, dostáváte příležitost vyprávět velmi bohatý hrdinský příběh, kde jeho hlavní protagonista musí zvládnout nemožné. Chtěl jsem natočit film, díky kterému se diváci propadnou do světa, který není podobný ničemu, co kdy na plátně viděli.”

Stručný obsah: Člen horského kmene, mladý lovec D’Leh (Steven Strait) objevil tu nejsilnější vášeň svého srdce – krásnou dívku Evolet (Camilla Belle). Do vesnice jednoho dne vtrhnou neznámí nájezdníci a Evolet unesou. D’Leh se společně s tlupou nejodvážnějších lovců vydává po jejich stopách, rozhodnut jít třeba až na sám konec světa. Skupina nedobrovolných hrdinů se při svém putování musí utkat s šavlozubými tygry, prehistorickými stvůrami i sami se sebou. Na konci cesty je navíc čeká setkání se Ztracenou civilizací. Budoucnost prostých bojovníků spočívá v rukou představitele bohaté a silné kultury, jejíž pyramidy se dotýkají nebe. Hrdinové se musí semknout a utkat s bohem, který nemilosrdně zotročuje jejich lid …

Hrají: Steven Strait, Camilla Belle (Magická posedlost, Ztracený svět), Cliff Curtis (Okamžik zlomu, Protiúder, Training Day, Tři králové), Marco Khanlian (Piráti z Karibiku : Truhla mrtvého muže), Timothy Barlow (Jednotka příliš rychlého nasazení, Bídníci)

Lokace: Nový Zéland, Namibie, JAR

Česká premiéra: 13. března 2008

Přístupnost: do 12 let nevhodný