Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Velkej biják

Filmová recenze: Velkej biják

Komedie-parodie

Režie: Jason Friedberg, Aaron Seltzer

Hrají: Kal Penn, Jayma Mays, Jennifer Coolidge, Adam Campbell, F.A.Chambers

V kinech od 10.května 2007

Tento film je nejnovějším počinem tvůrců filmových parodií, jako jsou Scary Movie: Děsnej biják a Děsnej doják. Tentokrát si bere za vzor letní a podzimní filmové hity. Ty vybírá skutečně nesourodě. Můžeme tak navštívit Louvre, továrnu na čokoládu, proletět se v letadle plném hadů, ale také se potkat s mutantem nebo se lvem v kouzelné zemi Gnarnie. Bohužel a hlavně tvůrcům žel se ani v nejmenším nejedná o velký film, jak inzeruje samotný název.

Příběh této „komedie“ se točí okolo čtyřech sirotků. První z nich Lucinku vychovává kurátor v Louvru ovšem jen do té doby, než jí začne pronásledovat vlezlý albín, který nezabil jejího opatrovníka. Druhému sirotkovi se podaří uniknout z mexických wrestlingových zápasů, třetí právě přežila útok hadů v letadle a poslední z vyvolených navštěvuje x-mutantí školu. Všichni jmenovaní nejrůznější shodou okolností vyhrají nebo naleznou volnou vstupenku do kouzelné čokoládovny, a při pronásledování jejím úchylným majitelem zbloudí do velké kouzelné skříně. Ta je zavede do bájné země Gnarnie, kde prožijí mnohá další dobrodružství (mimo jiné setkání s kapitánem pirátské lodi a zfetovanými studenty čarodějnictví).

Pokud se vám hrubý nástin zdá aspoň trochu zábavný, tak vězte, že na plátně to vůbec nefunguje. Téměř celou dobu jen čekáte, kdy se objeví další napodobenina dalšího spektáklu. A vzhledem k tomu, že děj téměř všech výše jmenovaných filmů znáte, žádného překvapení se nedočkáte. Možná v tom tkví největší problém této komedie, nemá totiž vůbec žádný vlastní děj. Žádný vlastní nápad. Je to jen soubor na sebe vzájemně uplácaných rádoby parodických scének, aby alespoň trochu dávaly nějakou kontinuitu a děj mohl pokračovat.

Kdo zná děj Letopisů Narnie ví, že děti hledají lva, aby dokázali porazit zlou bílou čarodějku (ve filmu Děvku, změněno z whitch na bitch) a osvobodit utlačovanou zemi Narnii. Ve Velkém bijáku dospívající hledají sexuálně náruživého lva, aby jim za poskytnutí jistých služeb pomohl osvobodit Gnarnii od výše řečené Děvky. Při svých putování z nějakého, mě neznámého důvodu navštíví kouzelnickou školu a projedou se na pirátské lodi.

Jak jsem již napsala, pokud znáte děje jednotlivých filmů, nečeká vás vůbec žádné překvapení. Ale pokud vám tyto letní blockbustery neříkají vůbec nic, tento film asi vůbec nepochopíte. Respektive nepřijde vám vůbec směšný, jestli někomu ze znalých vůbec směšný někdy připadal. A tak téměř jediné, co mě po jeho shlédnutí napadá, jsou různé způsoby, jak se daly smysluplně vynaložit peněžní prostředky do něj investované. Protože podle exteriérů a trikových sekvencí snažících se o co největší nápodobu originálu, to rozhodně nebyla malá částka.