Filmová recenze: Odstřelovač

Osamělý mstitel na stopě spiknutí přináší spíše zklamání ...

Stát: USA

Rok: 2007

Žánr: akční/thriller

Hrají: Mark Wahlberg, Danny Glover, Michael Peňa, Rhona Mitraová, Elias Koteas

Režie: Antoine Fuqua

Kvalitních politických thrillerů je v poslední době na plátnech kin jako šafránu. Přitom dnešní doba, která je, jak se zdá, především o politice, by k filmové reflexi jen vybízela. Americký snímek Odstřelovač se snaží tuto mezeru zaplnit, bohužel zůstalo spíše u upřímně míněné snahy, byť začátek je více než slibný.

Zápletka jen stěží může být klasičtější: bývalý elitní odstřelovač a armádní průzkumník Bob Lee Swagger tráví svůj čas daleko od civilizace ve svém horském srubu, kam ho vyhnalo znechucení vojenskou politikou. V jedné z akcí v Africe ztratil vinou cynismu nadřízených nejlepšího přítele a s ním i víru ve smysluplnost boje za svou zem. Vše se obrací, když ho vyhledá plukovník ve výslužbě Johnson a apeluje na jeho vlastenecké city při žádosti o pomoc v odhalení údajného atentátníka, chystajícího útok na prezidenta. Bob Lee svolí, avšak příliš pozdě zjistí, že se stal obětí nečisté a vysoké hry, do níž je zapleten vysoce postavený senátor a řada dalších. Bob Lee se stává štvanou zvěří, ale za pomoci vdovy po svém kamarádovi i mladého agenta FBI se odhodlává přejít do protiútoku, očistit své jméno a odhalit rozsáhlé spiknutí na nejvyšších politických místech. Jako pravý syn Ameriky, který přísahal věrnost chránit její ústavu a všechny demokratické principy se pouští do boje s těmi, kteří patriotismus a tradiční hodnoty zneužívají k vlastním nekalým cílům a uchvácení osobní moci.

Ušlechtilý děj – navazující na staré dobré westernové příběhy, kde osamělý mstitel bez bázně a hany ve jménu šlechetných idejí a hodnot statečně bojuje s úplatnými šerify a jinými ztroskotanci a samozvanci, hodlající nastolit vládu teroru, v níž dolar bude alfou i omegou. Proč ne, obzvlášť když se v roli „novodobého Johna Wayna“ objevuje Mark Wahlberg, přirozený herecký talent z ulice, který na vlastní kůži poznal její nemilosrdnost a to mu propůjčilo auru chlapské drsnosti, která je ovšem zcela autentická. Jeho hvězda je na vzestupu, mimo jiné možná právě proto, že takových přirozeně mužných typů se momentálně Hollywoodu dost citelně nedostává. Wahlberg drží svoji velkou příležitost pevně v rukou a naprosto není jeho vina, že snímek začíná v druhé půli sklouzávat z ambiciózního „politicky nekorektního“ dramatu a otevřené kritičnosti současného stavu, v jakém se ta slavná americká demokracie aktuálně nachází, do stále banálnějších poloh standardního akčního thrilleru, v němž to bouchá o sto šest a hlínou pomazaný prvotřídní GI Joe kosí za pomoci podomácku vyrobených, ovšem vysoce účinných trhavin desítky ozbrojenců, jen ruce a jiné údy létají. Postava Swaggera je inspirována literárním hrdinou bestsellerů Stephana Huntera a kritiky je prý označovaná jako „Rambo s mozkem“. Bob Lee Swagger nade vší pochybnost mozek má a také ho v průběhu snímku používá, ovšem tvůrcům filmu, scénáristovi Jonathanovi Lemkinovi a režisérovi Antoine Fuquaovi jakoby ten jejich postupně vypovídal službu. A to Fuqua není v žánru žádný nováček, na jeho kontě jsou celkem zdařilé kousky jako krimithriller Training Day či historické akční drama Král Artuš. Ovšem také se mohl Odstřelovač vzhledem ke své dychtivosti od plic komentovat nedostatky v americké vnitrostátní i zahraniční politice stát obětí producentských zásahů, možná ovlivněných obavami z důsledků, možná iniciovaných přímou intervencí z vyšších míst. A producenti jsou, jak známo, velice mizerní střihači.

Dřív, než sama začnu propadat konspiračním teoriím, musím každopádně konstatovat, že Odstřelovač zůstal ve svém snažení resuscitovat politický thriller jen v půli cesty. Nejostřeji nabitá v něm nakonec je jen Bobby Leeho sniperská puška.