Babinet.cz  /  Magazín  /  Rady a postřehy do kuchyně  /  Znáte mangold? Skvělá zelenina, která je vhodná do dietního jídelníčku a navíc skvěle chutná

Znáte mangold? Skvělá zelenina, která je vhodná do dietního jídelníčku a navíc skvěle chutná

25.6.2022 - redakce Babinet.cz

Mangold je listová zelenina chutí i vzhledem podobná špenátu. V obchodech se neobjevuje úplně běžně a je to škoda. Je totiž velmi lahodný a plný zdraví. Navíc má intenzivnější chuť než špenát a jeho barevné řapíky se dají využít podobně jako oblíbený chřest. Je nízkokalorický. Pokud hubnete, neměl by ve vašem jídelníčku chybět.

fotografie: Pixabay

Mangold pro zdraví

Mangold má velice málo kalorií a minimum sacharidů, proto je jako většina listové zeleniny ideální při hubnutí nebo do nízkosacharidového jídelníčku. Je také plný důležitých vitamínů, minerálů a vlákniny.

  • Mangold je bohatý na řadu antioxidantů, včetně betakarotenu a flavonoidů, které pomáhají předcházet riziku onemocnění srdce nebo rakovinou plic.
  • Mangold pozitivně ovlivňuje střevní mikroflóru. Obsahuje totiž vlákninu, která pomáhá správnému fungování střev a její dostatek hraje důležitou roli také při hubnutí.
  • Mangold je skvělým zdrojem vitamínu K, který pomáhá předcházet poruchám srážlivosti krve a má vliv i na zdraví kostí.
  • Zvýšená konzumace listové zeleniny, kam patří i mangold, je prospěšná pro správné fungování srdce a je dobrou prevencí proti vysokému cholesterolu i vysokému tlaku.
  • Mangold obsahuje železo, jeho konzumace se doporučuje při chudokrevnosti.
  • Mangold urychluje trávení a podporuje vylučování škodlivých látek z těla. Je proto výborným pomocníkem při detoxikaci.

Kde sehnat mangold

Po mangoldu se shánějte raději na tržištích nebo přímo u farmářů. V běžných obchodech ho bohužel převálcoval špenát. Vypěstovat si jej můžete i sami, není to nijak náročné. Když semena vysejete v dubnu, budete první šťavnatou úrodu sklízet už začátkem léta.

Mangold v kuchyni

Všichni, kteří milují špenát, si pochutnají i na mangoldu. Má nejen jemnější chuť, ale i bohatší využití. Kromě listů se dají zpracovat i řapíky, a to všude tam, kde lze použít chřest. Na rozdíl od fádního jednobarevného špenátu mohou mít stonky mangoldu bílou, žlutou nebo červenou barvu, jíst budete i očima.

Několik zásad pro úpravu mangoldu:

  1. Do zeleninového salátu používejte pouze mladé listy mangoldu.
  2. Tepelně upravený mangold chutná lépe než syrový.
  3. Z velké hromady mangoldu je po tepelném zpracování malá hromádka.
  4. Stonky mangoldu potřebují delší tepelnou úpravu než listy, proto je vhodné je oddělit a zpracovat zvlášť.

Kreativitě se při využití mangoldu v kuchyni meze nekladou. Můžete ho dát všude tam, kde byste normálně použili špenát, tedy do těstovin, omelet, slaných koláčů nebo do salátů.

 

zdroj: gemuese-info.de/mangold/gesundheit.html, atsmarter.de/ernaehrung/wie-gesund-ist/mangold-kalorien-und-naehrwerte

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip