Babinet.cz  /  Magazín  /  Cestování  /  Psychická i fyzická pohoda je v dnešní době důležitá. Pomůže změna jídelníčku, která peněženku nemusí ohrozit

Psychická i fyzická pohoda je v dnešní době důležitá. Pomůže změna jídelníčku, která peněženku nemusí ohrozit

27.3.2022 - redakce Babinet.cz

Mnozí odborníci se shodují, že dodržováním alespoň základních zásad správného stravování může dojít k výraznému zlepšení vašeho pocitu a toho, jak se cítíte. „Lidé v mnohých případech již velmi dobře vědí, které potraviny jim pomáhají udržet se v dobré kondici. Důležité je však klást důraz i na vyváženost, množství a celkovou skladbu jídelníčku. To je stejně důležité jako správný výběr potravin,“ říká nutriční terapeutka Zdeňka Jirků.

Neměli bychom vynechávat jedno teplé jídlo denně

Jak tedy začít? Podle Zdeňky Jirků je důležité kromě pravidelného pohybu i pravidelnost našeho jídelníčku. Ráno bychom měli sebe i své tělo nastartovat snídaní, kterou bychom si měli dopřát pěkně v klidu a doslova si ji užít. Přibližná hodnota energetického příjmu pro starší mládež a ženy se sedavým zaměstnáním je 1470 kcal/den (6150 kJ). Přibližná hodnota energetického příjmu pro děti, dospívající dívky, aktivní ženy a muže se sedavým zaměstnáním je 2150 kcal/den (9000 kJ). Přibližná hodnota energetického příjmu pro dospívající chlapce a aktivní muže je 2440 kcal/den (10200 kJ). Minimální denní příjem energie je 1000 kcal (4186 kJ), pod tuto hodnotu by klesnout neměl. Snídaně by měla pokrýt 20 % z celkového příjmu, oběd 35 % a večeře 30 %. Zároveň Zdeňka Jirků zdůrazňuje, že se nemá zapomínat na dopolední a odpolední malou svačinu (5-10%).

TIP: Ideální jsou krémové polévky

Hustá zeleninová polévka vás zasytí. Hravě dodá cenné látky ze zeleniny. A je skvělou variantou teplého oběda či večeře. Navíc každá porce vyjde na pár korun.

Důležité je také dodržovat pitný režim, který by měl zahrnovat alespoň 2 litry tekutin. Opět je dobré využívat pestrosti nápojů a nezapomenout na vhodnou skladbu tekutin.

Při nakupování pamatujte

  • Kupujte, co opravdu potřebujete
  • Nakupujte podle seznamu
  • Nekupujte polotovary
  • Nakupujte velká balení trvanlivých potravin
  • Ovoce a zeleninu nakupujte podle sezóny

S dobrou kondicí si netykají tučné mléčné výrobky, tučná masa, uzeniny, větší konzumaci vajec a alkohol.

Pro tělo je velmi důležitá vláknina. Tu obsahuje například ovoce, zelenina či luštěniny. Proto Zdeňka Jirků doporučuje konzumovat ovoce a zeleninu. Pro dobrou kondici je však nezbytné snížit příjem cukru v nápojích a potravinách, příjem soli a také živočišných tuků.

V našem snažení nám může v adekvátním množství pomoci celozrnné pečivo, zakysané mléčné výrobky, čerstvé zeleninové saláty či luštěniny. Zařadit do našeho jídelníčku určitě můžeme i jodizovanou sůl, olivový nebo řepkový olej, drůbež i ryby.

 

zdroj: Nutriční ambulance, Praha 4, https://zivotavyziva.cz/jak-si-vypocitat-denni-prijem-kalorii/

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip