Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Nejen chutné, ale i zdravé. Jáhly zlepšují kvalitu pleti i vlasů

Nejen chutné, ale i zdravé. Jáhly zlepšují kvalitu pleti i vlasů

22.3.2022 - redakce Babinet.cz

Zkuste se někdy ve svém okolí pozeptat na jáhlovou kaši. Uvidíte, že 80% dotazovaných si určitě vzpomene na školní jídelnu. A nebudou to pravděpodobně ty nejlepší vzpomínky. Možná i proto se dnes jáhly na našem talíři objevují jen málokdy. Zkuste jim však dát novou šanci. Když je dobře připravíte, moc si pochutnáte a ještě prospějete svému zdraví.

fotografie: Freepik

Co jsou jáhly

Může se zdát, že tohle přece ví každý. Pokud se zeptáme našich rodičů a prarodičů, tak v tom případě ano. Tyhle moudré bytosti budou mít jasno a ještě nám k dobru přidají i přednášku o tom, jak a z čeho konkrétně se jáhly získávají. Vaši vrstevníci už však na tom budou hůř. V drtivé většině případů si myslíme, že jáhly jsou zkrátka nějaká obilovina. Ale není to tak úplně pravda.

Jáhly nejsou samostatné obiloviny. Jde o vyloupaná zrníčka nejstarší bezlepkové obilniny, která je lehce stravitelná a velmi výživná. V kuchyni se s touto plodinou dá kouzlit přímo náramně a na poslední příčky oblíbenosti je odsunutá neprávem. Pokud tipujete, že onou skvělou obilninou je proso, tipujete správně. Jáhly jsou skutečně vyloupaná zrníčka prosa.

Jáhly v kuchyni

Nejen nekonečná řada zdravotních přínosů, ale také různorodost v kuchyni, když jde o přípravu a vaření jáhel. Jediné, co vždy musíte udělat jako první, je spařit jáhly vroucí vodou. Zbavíte je tak jejich nahořklé chuti. Dál už je pak vaříte ve vodě zhruba 15 minut či déle. Vše se bude odvíjet od toho, jaké konzistence si přejete docílit. Mějte však na paměti, že při chladnutí jáhly poměrně hodně houstnou.

Když máte za sebou spaření a vaření, můžete to s jáhlami rozjet naplno. Připravíte z nich famózní sladké i slané pokrmy. Hodí se skvěle jako samostatná příloha k masu nebo do nákypů. Díky jáhlám získáte i chutné pomazánky, kaše, polévky i zapečené nádivky. Skvělé jsou také v salátech či rizotu.

Jáhly a účinky na zdraví

Bezlepkové jáhly jsou plné prospěšných látek. Nechybí v nich komplexní sacharidy, bílkoviny, draslík, hořčík, zinek, fosfor, vitamíny i kyselina listová. Obsahují také minimum tuku, což oceníte hlavně v období diety.

Pojďme se podívat i na zdravotní účinky, které jáhly mají. Zařadíte li tak jáhly do svého jídelníčku, neminou vás tyto benefity:

  • rozhání špatnou náladu a úzkosti
  • při dlouhodobé vyčerpanosti jsou tím pravým ořechovým
  • bojují proti únavě a dodávají energii
  • zklidňují žaludeční potíže
  • tlumí menstruační křeče
  • pozitivně ovlivňují žaludek, slezinu i slinivku
  • jde o vhodnou potravinu pro osoby trpící cukrovkou
  • pomáhají při chudokrevnosti
  • jáhly šetrně čistí střeva a žaludek
  • působí protizánětlivě
  • jsou pomocníkem po těžkých úrazech a dostanou vás rychleji do formy
  • pomáhají při osteoporóze
  • krásně nás prohřejí
  • příznivě působí na náš zrak
  • pomáhají při kvasinkových onemocněních
  • pomáhají při překyselení organismu
  • podporují imunitu
  • působí jako prevence proti padání vlasů
  • zpevňují vlasy a zlepšují jejich kvalitu
  • dodávají vlasům ztracený lesk
  • pozitivně působí také na zuby a kosti
  • rozjasňují pleť
  • v souvislosti s pokožkou mají zjemňující účinky

 

napsala Bára Klímová

zdroje:

https://www.healthline.com/nutrition/what-is-millet

https://www.wellcurve.in/blog/different-types-of-millets/

https://krishijagran.com/health-lifestyle/millets-the-miracle-grains/

https://www.smartfood.org/project/millets-the-miracle-grains/

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip