Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Kdy narůstá potřeba hořčíku a jakými vhodnými potravinami ho doplnit

Kdy narůstá potřeba hořčíku a jakými vhodnými potravinami ho doplnit

23.2.2022 - redakce Babinet.cz

Hořčík je jedním z nejdůležitějších prvků v našem organismu, potřebuje ho každá buňka lidského těla. Jeho hlavní funkcí v našem těle je aktivovat více než 300 enzymů, které regulují nejdůležitější metabolické procesy. Naše tělo si však minerály, tedy ani hořčík, neumí samo vytvořit. Proto ho potřebujeme pravidelně přijímat v rámci stravy. 

fotografie: Freepik

V těle člověka vážícího zhruba 70 kilogramů je přibližně 25 až 35 g hořčíku, z čehož je kolem 60 % vázáno v kostech, dalších 40 % hořčíku je obsaženo uvnitř buněk měkkých tkání, jako jsou svaly, játra a červené krvinky. Mimo buňky se v našem těle nachází jen naprosté minimum tohoto minerálu, asi 1 %.

U mladistvých a dospělých je denní potřeba přibližně 300 až 400 mg hořčíku. Existují však některé skupiny, u nichž je dostatečnému množství hořčíku potřeba věnovat mimořádnou pozornost. Patří k nim například:

Ženy, především těhotné a kojící

Hořčík je v těhotenství důležitý pro zdravý vývoj plodu, ale také pro zdraví nastávající maminky. Přispívá například k normálnímu energetickému metabolismu a podporuje činnost nervové soustavy.  Příznivý vliv má také na stav vlasů, nehtů a zubů, pro které je „jiný stav“ náročný.

Sportovci a lidé s fyzicky náročným zaměstnáním

Při sportu naše tělo více hořčíku spotřebuje i vyloučí. Proto s rostoucí intenzitou sportovní aktivity roste i potřeba tohoto minerálu, který mimo jiné přispívá ke snížení míry únavy
a vyčerpání, ale také k udržení dobrého stavu kostí i ke kvalitní činnosti svalů. Důležitý je také pro regeneraci, o jejímž významu sportovci jistě nepochybují.

Lidé s psychickou zátěží či stresem

Hořčík přispívá k normální psychické činnosti a bývá označován jako antistresový minerál. Dnešní hektický životní styl je však tak náročný, že se zkrátka stresu někdy nevyhneme. V takové chvíli se spotřeba hořčíku výrazně navyšuje, někdy je až dvacetinásobně vyšší, než když jsme v psychické pohodě.

Nedostatek hořčíku může být složité rozpoznat, protože projevy bývají poměrně neurčité. Mohou mít například formu pocitu nervozity a závratě nebo nedostatku koncentrace. Patřit k nim může také nevolnost, zvracení nebo žaludeční a střevní křeče. Známým příznakem je také svalová křeč v lýtku a nedostatečná citlivost rukou a nohou.

Pokud zařadíme pravidelnou dávku hořčíku do své životosprávy, brzy začneme pociťovat jeho přínosy. Pomáhá snížit únavu, podporuje správnou činnost nervové soustavy a svalů, přispívá k energetickému metabolismu a naše zuby a kosti nám za něj také poděkují. Hořčík má tedy celou řadu benefitů jak pro tělo, tak pro mysl.

Množství hořčíku obsaženého v potravinách se značně liší v závislosti na původu a typu zpracování

Jeho příjem můžeme zvýšit zařazením vhodných potravin do svého jídelníčku. V tomto směru neuděláme chybu, pokud vsadíme na luštěniny, pšeničný klíček, kakao, sója a jáhly, ale také kešu či para ořechy, ovesné vločky, sušené meruňky, banány nebo třeba celozrnné produkty. Naopak velmi nízký obsah hořčíku je v tucích a cukru.

 

zdroj: https://www.klubzdravi.cz/a/1900_projevy-nedostatku-horciku

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip