Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Chutné lněné semínko. Protirakovinná superpotravina, která posiluje cévy

Chutné lněné semínko. Protirakovinná superpotravina, která posiluje cévy

2.2.2022 - redakce Babinet.cz

Jen málo co z našich kuchyní chrání buňky a posiluje imunitní systém tolik, jako lněné semínko. Není proto nic překvapivého na tom, že se různé studie lněným semenem nebo lněným olejem již několikrát neúnavně zabývaly. Z jedné takové práce dokonce vyplývá, že lněné semínko v kombinaci se správnými mléčnými produkty má obzvláště silné protirakovinné účinky. Lněné semínko je však prospěšné v mnoha dalších ohledech.

fotografie: Freepik

Jednoletá bylinka. Krásně štíhlá, dlouhá a s hezkými modrými kvítky. Tak přesně tohle je len setý, který všichni známe v souvislosti s krtečkovými kalhotkami. Stejně tak ho znali lidé již mnohem dřív. Už dávno v minulosti se využívalo jeho léčivých schopností, co se bylinkářského odvětví týče. Konzumace lněných semínek pak plejádu pozitivních účinků ještě rozšířila.

Lněné semínko v kuchyni

Pokud hledáte bohatý zdroj vlákniny, je to právě lněné semínko. Vláknina je pro naše trávení nesmírně důležitá, ale často v českých jídelníčcích zoufale schází. S lněným semínkem se nedostatku vlákniny bát nemusíte a zažívací potíže se vám budou obloukem vyhýbat.

Samozřejmě, že polévku nebo omáčku si z lněného semínka nepřipravíte. To ale neznamená, že by neexistovalo mnoho způsobů, jak tuto superpotravinu v kuchyni maximálně využít. Lněné semínko můžete přidávat do domácího müsli, do jogurtů, do kaší i do salátů. Můžete semínka zapékat do pečiva a posypávat jimi různé pokrmy jako například těstoviny nebo rýži. Lněné semínko se skvěle hodí také k domácím sýrovým tyčinkám z listového těsta nebo jako posypka slaných koláčů. Pokud vám v kuchyni nic z toho nevyhovuje, ale přece jen se nechcete připravit o zdravotní benefity, které lněné semínko na organismus má, můžete si připravit rychlý nápoj. Lněná semínka stačí zalít vroucí vodou a nechat odstát.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv formu, vždy mějte na paměti, že lněné semínko je potřeba důkladně rozkousat. A tím důkladně myslíme skutečně maximálně důkladně. Semínko můžete také nadrtit. V případě, že kousání či drcení ošidíte, zdravotních plusů si užívat nebudete. Lněné semínko totiž vašimi střevy projde neporušené a tělo jej vyloučí, aniž by mohlo vstřebat prospěšné látky.

 

Účinky na zdraví

Slizy, Omega 3 nenasycené mastné kyseliny, kyselina alfa-linolenová, fosfor, draslík, selen, hořčík, železo, vápník i zinek. Tyto a mnoho dalších plusových prvků ve lněném semínku najdeme. Dbejte však na rozumné množství. Vždy bude platit, že všeho moc zkrátka škodí.

Co tedy tento blahodárný prcek s naším zdravím umí?

  • zlepšuje paměť
  • působí na střeva jako malinký kartáček a tím jim prospívá
  • působí preventivně proti srdečním chorobám
  • pomáhá proti zácpě, ale léčí také průjem
  • snižuje hladinu cholesterolu v krvi
  • pomáhá při kožních problémech, jako jsou ekzémy, lupénka, atd.
  • má pozitivní účinky na naši nervovou soustavu
  • pomáhá nám lépe se soustředit
  • snižuje riziko vzniku nádorových onemocnění
  • urychluje hojení spálenin
  • působí preventivně proti obezitě
  • snižuje riziko mozkové příhody
  • pozitivně ovlivňuje pravidelný srdeční rytmus
  • pomáhá ledvinám
  • chrání proti cukrovce
  • posiluje cévy
  • pomáhá udržovat zdraví zubů a kostí
  • přispívá k lepší hybnosti kloubů
  • zlepšuje strukturu pleti
  • zasytí a zahání tzv. vlčí hlad
  • může snížit krevní tlak
  • rozhání únavu

 

napsala Bára Klímová

zdroje:

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-flaxseeds#TOC_TITLE_HDR_7

https://www.mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/flaxseed-is-nutritionally-powerful

https://health.clevelandclinic.org/flaxseed-little-seed-big-benefits/

https://www.health.com/nutrition/flaxseed-benefits

https://draxe.com/nutrition/flaxseed-oil-benefits/

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip