Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Prevence i lék. Chůze posiluje srdce, pomáhá s hubnutím a čistí hlavu

Prevence i lék. Chůze posiluje srdce, pomáhá s hubnutím a čistí hlavu

14.1.2022 - redakce Babinet.cz

Posilovny, bazény a jiná sportoviště. V době covidové naprosto zapovězená místa. Jediné, co padalo v úvahu, byly procházky. Hodně dlouhé procházky. Do prošoupání podrážek tak chodili i ti z nás, kteří se před covidem do nějakého pohybu moc nehrnuli. Dost možná jste i vy objevili kouzlo chůze. Pokud ano, rozhodně ji neopouštějte. Pokud ne, určitě byste s ní měli ihned začít. Je skrz na skrz prospěšná tělu i duši.

fotografie: Freepik

Pozor na správnost

Chůze je pro člověka naprosto přirozený pohyb. Jeden by si myslel, že se taková základní dovednost absolutně nedá zkazit. A přesto dá. Pokud chodíte špatně, dřív nebo později se to projeví jak na vašem zdraví, tak na vašem vzhledu. Nemine vás například propadlá klenba, bolesti hlavy, ztuhlá ramena, bolest kolen, páteře i nehezky nahrbená záda.

 Jestli se špatná chůze týká i vás, zjistíte velmi rychle. Mezi ukazatele nesprávné techniky chůze patří:

  • našlapování přes patu. To není samo o sobě nic hrozného. Pokud ale na patu spíše dopadáte, než abyste ji na zem lehce pokládali, je to špatně
  • hlava jde napřed. Vystrkujete li při chůzi hlavu dopředu, neděláte dobře
  • hlava skloněná k zemi. Krční páteř při této chybě dostává pěkně zabrat
  • šoupete chodidly o zem? Další chyba
  • napoví vám také dupání. Ani to ke správné a zdravé chůzi nepatří. Pokud sami sebe slyšíte jít, je to špatně
  • snažíte se chodit přehnaně rovně. To způsobuje napjatost a později i bolest pohybového aparátu
  • a nakonec špatná obuv. Ta je pro nohy učiněnou katastrofou

fotografie: Freepik

Aniž bychom si to uvědomovali, i v chůzi můžeme nadělat spoustu chyb. Než abychom si tak pomohli, spíše si uškodíme. Jak má tedy vypadat ta správná chůze, která dělá s lidským tělem i myslí zázraky?

  • nezapomínejte na pokrčené nohy
  • dělejte kratší kroky
  • nevytáčejte chodidla do stran
  • k odrazu na další krok se snažte používat palec
  • hlavu držte rovně
  • ramena od uší, nekrčte je směrem k hlavě
  • nezkracujte dech

Zdravotní přínosy chůze

Když se naučíte chodit správně a pravidelně, uvidíte, že si brzy na chůzi vypěstujete lehkou závislost. Bude vám fantasticky nejen po stránce duševní, ale začnete se měnit také fyzicky. Ubudou vám centimetry a zapracujete na kondici. S chůzí tyto změny přichází velice rychle. Zdaleka však nejde o jediné benefity.

Co všechno dokáže taková pravidelná procházka dostatečné délky a přiměřené svižnosti?

  • posiluje srdce
  • snižuje riziko srdečních onemocnění
  • snižuje krevní tlak
  • snižuje se riziko mozkových příhod
  • snižuje se riziko obezity
  • snižuje riziko mrtvice
  • posiluje břišní svaly a svaly na nohou
  • zlepšuje průtok krve do mozku
  • posiluje schopnost soustředit se
  • zlepšuje pozornost
  • chůze je jedna z mála činností, u které mozek skutečně odpočívá
  • posiluje plíce
  • zlepšuje dýchání
  • prospívá tepnám
  • rozhání chmury a špatnou náladu
  • pomáhá s nadýmáním i pocitem plnosti
  • podporuje trávení
  • snižuje riziko diabetu
  • chůze pomáhá tříbit myšlenky
  • posiluje duševní zdraví
  • přispívá k řešení některých problémů (tzv. je rozchodíme)
  • snižuje pravděpodobnost rozvinutí demence
  • krotí chuť na sladké
  • zlepšuje náladu
  • posiluje kosti
  • rozhání špatnou a depresivní náladu
  • dobíjí energii
  • pomáhá s usnutím (přiměřená procházka před spaním nemůže škodit)

napsala Bára Klímová

zdroje:

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/5-surprising-benefits-of-walking

https://www.arthritis.org/health-wellness/healthy-living/physical-activity/walking/12-benefits-of-walking

https://www.healthline.com/health/benefits-of-walking#burn-calories

https://www.healthifyme.com/blog/13-health-benefits-of-walking/

https://baysport.com/blog/the-benefits-of-taking-a-walk/

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu