Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Co vynechat ze svého jídelníčku v době menopauzy

Co vynechat ze svého jídelníčku v době menopauzy

9.10.2020 - redakce Babinet.cz

S hormonální nerovnováhou je nejvíc spojováno období menopauzy. Mít hladinu hormonů v optimální rovnováze a harmonii je velice důležité pro kvalitu našeho života.  Je proto důležité upravit svůj jídelníček.

Vynechejte ze svého jídelníčku:

  • Alkohol, kofein, cukr, kořeněná jídla, horké polévky a nápoje - mohou vyvolávat návaly horka, zhoršit schopnost udržet moč, prohloubit výkyvy v náladách a způsobit okyselení krve což vede k uvolňování vápníku z kostí.
  • Omezte maso a mléčné výrobky (kromě zakysaných) - podporují návaly horka, mohou i přispívat ke ztrátě vápníku z kostní hmoty.
  • Omezte konzumaci soli - zvyšuje vylučování vápníku močí, zvyšuje krevní tlak. 

    Zařaďte do svého jídelníčku:
    Potraviny s obsahem fytoestrogenů (rostlinných hormonů, které se chovají podobně jako estrogeny organizmem produkované): sójové boby, sójová mouka, tofu, brambory, celozrnné obiloviny, zelené fazolky, jablka, mrkev, třešně, česnek, datle, lněná semínka, koření anýz a fenykl.
  • zajistěte přísun enzymů - klíčky, výhonky, zelené potraviny a superpotraviny
  • Pokrmy z červené řepy - přináší ženám trvalejší úlevu než syntetické hormony.
    Potraviny bohaté na esenciální mastné kyseliny - mají význam pro tvorbu hormonů, zdravou kůži a nervy: mořské ryby (tuňák, losos, makrela, sardinky) a rostlinné oleje lisované za studena.
    Potraviny s obsahem bóru - zvyšují hladinu estrogenu: jablka, ořechy, hrušky, hrozny, broskve, mandle, med, hrách, čočka.
  • Potraviny s vysokým obsahem selenu - snižují návaly horka, podporují sekreci štítné žlázy a estrogenu: mořské ryby, celozrnné obiloviny, sója, fazole, vejce.
    Potraviny s obsahem vitamínu C a bioflavonoidů - působí proti návalům horka: citrusové plody.
    Denně vypijte 2 litry kvalitní vody za účelem prevence vysychání kůže a sliznic.

Byliny pro plodnost a početí: třezalka, kopřiva, kontryhel, hluchavka, měsíček, řebříček (směs je vhodná i na PMS a nepravidelný cyklus).

Kontryhel - přímo magická bylinka, byla odpradávna doporučována na všechny ženské problémy včetně neplodnosti. Posiluje ženské orgány, především dělohu. Působí proti potratům a zvyšuje pravděpodobnost početí. Kontryhel je jedinečný při menstruačních poruchách, tlumí menstruační bolesti, nadměrné krvácení. Léčí všechna zánětlivá onemocnění v podbřišku včetně zánětu vaječníků a výtoků. Po porodu zastavuje krvácení, podporuje tvorbu mléka a stahuje dělohu. Upravuje nepříjemné potíže při menopauze včetně psychických.

Byliny pro menopauzu:

  • šalvěj lékařská, pomáhá proti pocení a návalům horka. Stačí spařit lžíci šalvěje vroucí vodou a nechat přikryté louhovat 15 minut. Vlažný odvar po doušcích po celý den. Pomáhá ale až tak za čtrnáct dnů pravidelného užívání, ovšem velmi účinně.
  • Proti depresi, úzkostem, stresu, strachu, nespavosti popíjet čaj z třezalky tečkované. Jeho účinnost nastupuje také až po dvou týdnech, ale nesmí se to s ním přehánět. Denní dávka může být asi dva až tři šálky, ale nedoporučuje se pít ho déle než šest týdnů. Třezalka tečkovaná je přírodní antidepresivum a zároveň zlepšuje krevní oběh. Jelikož zvyšuje citlivost na světlo, neužívejte ji, když se budete chtít slunit nebo navštěvovat solárium, aby se vám neobjevily pigmentové skvrny.
  • Ploštičník hroznatý je skvělý na návaly horka a pocení, zlepšuje spánek, paměť a koncentraci, snižuje předrážděnost. Ovlivňuje také pohyb vápníku v těle a tím i zpomaluje rozvoj osteoporózy a zlepšuje urogenitální (močopohlavní) potíže.
  • Červený jetel nebo také jetel luční se využívá především pro vysoký obsah přírodních látek fytoestrogenů. Jak název napovídá, je zřejmé, že jsou strukturou podobné estrogenům a v ženském těle je nahrazují. Mohou zlepšit náladu, spánek, zamezují řídnutí kostí a výtažky z červeného jetele působí preventivně i proti rakovině prsu.

 

foto: nutrafirm.ca

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip