Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Pitný režim aneb proč je důležité pravidelně pít i v zimě?

Pitný režim aneb proč je důležité pravidelně pít i v zimě?

8.12.2019 - redakce Babinet.cz

Sine aqua dest vita − voda základ života. Voda je nezbytnou součástí našeho organismu, tělo dospělého člověka tvoří ze 40 až 60 %. Zdravá a čistá voda je tak základní podmínkou života, jsme na ní závislí, dodává nám sílu a životadárné látky. Lékaři nás neustále nabádají k tzv. pitnému režimu neboli pravidelnému doplňování této blahodárné tekutiny. Kolik a jaké vody bychom měli vypít?

O pitném režimu se mluví dnes a denně, protože nedostatečné doplňování nejen tekutin, ale i minerálních látek způsobuje tzv. dehydrataci, odvodnění, které se projevuje hlavně žízní. A i když si asi říkáte, že trocha té žízně člověka nezabije, opak je pravdou. Ve chvíli, kdy pociťujeme žízeň, jedná se o stressovou reakci, jakýsi obranný mechanismus našeho organismu, a to už je pozdě, pro správný pitný režim. Již při ztrátě 2-3 % vody se snižuje naše výkonnost až o 20 %. Při ztrátě 8-9 % pak ztrácíme schopnost chůze a při ztrátě 11 % nám tělo kompletně vypovídá službu. Chybou, které se často dopouštíme, je doplňování tekutin ve velkém množství a nárazově. „Naše tělo nestačí veškeré tekutiny vstřebat, dochází k jejich ztrátám a po chvíli se opět dostaví žízeň,“ doplnila Foltinová.

Dlouhodobější dehydratace pak přispívá k rozvoji civilizačních nemocí v důsledku zahlcení těla toxiny. Průzkumy na amerických univerzitách prokázaly, že řada pacientů trpících vysokým krevním tlakem, některými alergiemi, zažívacími obtížemi, chorobami ledvin a žlučníku či únavovým syndromem je vlastně žíznivá!

Co pít?

Základem pitného režimu je čistá voda, ideálně pramenitá nebo přírodní minerální, které bychom měli vypít alespoň 2,5 až 3 litry, a to nejen v teplých letních dnech, ale také v zimě. V pracovním nasazení často na pitný režim zapomínáme, přesto, že teplota ve vytopených místnostech může být srovnatelná s venkovním prostředím během prázdninových měsíců. I během sychravých dnů se tak naše tělo potí nehledě ke sportovním i kulturním aktivitám uvnitř budov, které často vedou ke větším ztrátám tekutin než aktivity letní. Proto je i v zimním období třeba mít na očích láhev s kvalitní minerální nebo pramenitou vodou a po menších dávkách tekutiny průběžně, pravidelně a vědomě doplňovat.

Tipy pro zimní pitný režim

  • Pro zdravý a rychlý start. Po probuzení doplňte tekutiny, ještě před snídaní vypijte kolem 1/4 litru čisté pramenité nebo minerální vody, možno ochutit džusem.
  • Pijte včas. Pokud máte pocit žízně, je již zpravidla pozdě, váš organismus je už vystaven zbytečnému stresu, jakým žízeň je. Váš organismus totiž v tuto chvíli zaznamenal ztrátu až 2 % tekutin, jste již tedy dehydrováni. Příjem tekutin řízený pocitem žízně pokrývá asi 50 % skutečné potřeby organismu. Proto pijte pravidelně, vědomě a po malých doušcích v průběhu celého dne bez ohledu na to, zda máte žízeň či nikoli.
  • Pijte pravidelně a po malých dávkách. Ideální rozdělení příjmu tekutin odpovídá 1 až 2 dl každou půlhodinu max. hodinu Za celý den byste měli přitom vypít minimálně 2,5 litru! Při sportovním výkonu samozřejmě i více.
  • Připravte se na fyzickou námahu. Pijte alespoň hodinu před fyzickou námahou, během aktivity nepijte velké množství tekutin najednou.
  • Co raději nepít? Kávu, silný černý čaj a alkohol, které organismus odvodňují. Když už je pijete, tak vždy doplňte vypitím skleničky vody!

Pitný režim se mění v průběhu života

Množství vody v organismu se přitom v průběhu života mění: plod obsahuje 94 % vody, novorozenec 77 %, kojenec do půl roku 72 %, dítě do 2 let 69 %, dítě do 7 let je z 63 % z vody. Proto je třeba přizpůsobit pitný režim také našemu věku.

Voda pro kojence

Kojenci jsou na kvalitu vody velice citliví. Proto je pro přípravu kojenecké stravy nezbytné používat pouze balenou vodu označenou jako voda kojenecká, případně voda vhodná pro přípravu kojenecké stravy, která splňuje ty nejpřísnější normy.

A v čem se odlišuje kojenecká voda od vody označené jako vhodná pro přípravu kojenecké stravy? Odpověď je jednoduchá: v technologii úpravy. Minerální nebo pramenitá voda vhodná pro přípravu kojenecké stravy na rozdíl od kojenecké vody může být upravována a někdy dokonce upravena být musí, např. pokud obsahuje zvýšený obsah železa. Železo se odstraňuje především z důvodů senzorických a technologických, protože by se sráželo v lahvích a sediment by u spotřebitele budil pochybnosti o nezávadnosti výrobku či ovlivňoval chuť a barvu vody, ačkoli z hlediska působení na zdraví může mít pozitivní efekt. Kojenecká voda se upravovat nesmí, ale může být ozářena ÚV zářením.

Pitný režim dětí

Nejvhodnějším zdrojem tekutin je pro děti pramenitá nebo mírně mineralizovaná voda. Naopak nevhodné jsou vysoce mineralizované vody, silný čaj nebo káva. Do pitného režimu se nezapočítávají ani mléčné nápoje.

Množství vody, které by děti měly za den vypít, se různí podle věku, ale zejména podle váhy. Například dítě o váze 30 kg potřebuje asi 1,5 l tekutin, 45 kg vážící dítě již vyžaduje více než 2 litry. U dětí je obzvláště důležitá pravidelnost, na kterou často zapomínají zejména ve škole. Nejlepším řešením je „vybavit“ dítě lahví vody, aby se mohlo kdykoli napít a pití mu neustále připomínat. Pitný režim je třeba dítě naučit zrovna tak, jako jiné návyky.

Co pijí kojící matky

Maminky by určitě měly denně vypít nejméně 2,5–3 l tekutin. Nejvhodnější je pro ně neperlivá pramenitá nebo mírně mineralizovaná voda, případně speciální čaje pro kojící matky.

Tekutiny a dospělí

Dospělý člověk by měl během celého dne průměrně vypít 2,5−3 l vody. Základem pitného režimu je přitom pramenitá voda nebo nízce až středně mineralizovaná voda. Minerální vody doplňují minerální látky, především sodík, takže rychle zaženou pocit žízně. Porovnat to lze s podáním slané polévky, která také rychle zažene žízeň a obnoví tak metabolickou rovnováhu. Do pitného režimu se ovšem nezapočítává alkohol, silný čaj a káva.

Senioři zapomínají pít

Také senioři by neměli zapomínat doplňovat tekutiny, a to asi 2 litry denně. S přibývajícím věkem se vytrácí pocit žízně, proto je nutné právě u této skupiny osob pitný režim přísně dodržovat a tekutiny doplňovat pravidelně. Vhodné jsou minerální vody, jejichž konzumaci je však vhodné konzultovat s lékařem – může poradit, který druh nejlépe vyhovuje zdravotnímu stavu, tak, aby minerálka byla i pro seniora přínosem. Čas od času je dobré také minerálku obměnit. Doporučují se i neslazené bylinné čaje, slabý zelený a černý čaj či ovocné šťávy.

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip