Babinet.cz  /  Magazín  /  Pod lupou  /  Jak si lépe zorganizovat čas, abychom předešli stresu

Jak si lépe zorganizovat čas, abychom předešli stresu

11.11.2019 - redakce Babinet.cz

Stres, úzkosti nebo dokonce deprese. Všechno je to jako začarovaný kruh a navíc je jedno spjaté s druhým. Jestli chcete ale z tohoto kruhu vystoupit a konečně začít žít naplno, stoprocentně vám pomůže lépe si zorganizovat čas.

Vypadá to, že rozplánovat si čas je mezi povinnosti a rodinu je čím dál těžší. O to víc, když máte ještě nějaké zájmy. Úkolů je mnoho každý den a všechno to zvládnout je skoro nadlidský úkol. Proto lidi často hledají nějaký univerzální návod na to, jak zvládnout vše s přehledem. Rozplánovat si práci tak, aby byla hotová včas a splnili jste deadliny. Na výkon jsou v dnešní době kladeny vysoké nároky. Jenomže ne vždy to jde tak, jak jsme si to plánovali.

Bludný kruh nestíhání se ale dá přece jen uchopit za správný konec. Je to všechno o správné organizaci času. Když si totiž budete umět čas dobře zorganizovat, zbaví vás to nejenom stresu a s ním spojené úzkosti, ale hlavně rapidně zvýšíte svojí produktivitu. Využít správně čas a umět ho zorganizovat je tedy klíčové. Ale jak na to?

Nemusíte být dokonalí

První krok k tomu, abyste zvládali povinnosti levou zadní, je přestat po sobě práci neustále kontrolovat. Stejně to, s čím budete stoprocentně spokojeni vy, nebude dokonalé pro někoho jiného. Chyby dělá každý, tak se zbavte toho, že musíte být úplně perfektní. Raději věc udělejte a přesuňte se k dalšímu bodu.

Nic neodkládejte

Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítra. Tak zní heslo úspěšných a produktivních lidí. Protože vězte, že když odložíte byť jen jednu věc na zítra, tak pravděpodobně nastane komplikace, díky které nebudete danou věc moci provést. Už se vám to určitě stalo také. A od toho se bude odvíjet pak mnoho dalších věcí. Nechoďte spát s pocitem, kolik jste toho neudělali nebo co jste zapomněli. Naopak, udělejte ten den maximum a jděte spát s ulehčeným pocitem, že máte práci pod kontrolou.

Nemějte rozdělaných 10 věcí najednou

Jestli patříte mezi lidi, kteří začnou dělat na jednom úkolu, mezi tím začnou pracovat na jiném, dají si pauzu a potom začnou pracovat na třetím, tak s tím přestaňte. Soustřeďte se. Musíte napřed dokončit jednu věc, potom začít s druhou. Nedělejte deset věcí naráz. Pokud mají věci určité priority, tak začněte s těmi, které jsou nejdůležitější. Postupujte systematicky od nejtěžších úkolů po nejlehčí. Řiďte se při tom heslem napřed práce, potom zábava. Nedělejte úkoly napůl.

Napište cíl a odškrtávejte si ho

Jestli máte pocit, že máte tolik úkolů, že se v nich sami ztrácíte, potom si sedněte, napište si na papír všechny vaše úkoly od těch, které musíte splnit jako první a jsou důležité až po ty, které tolik důležité nejsou. Zkrátka určete jim nějaké priority. Potom si na každý den napište seznam úkolů, které musíte splnit. Začněte s jejich plněním hned ráno. Potom si je odškrtávejte až do večera. Samozřejmě si při tom můžete dávat pauzy. Dávkujte si úkoly tak, aby vám večer nezbyl ani jeden. Když není zbytí, tak nějaký úkol můžete přesunout na další den, ale splňte je v takovém případě hned další den ráno.

Nenechte se vyrušovat

Pro plnění svých úkolů samozřejmě potřebujete zlepšit svoji soustředěnost. Proto se zamyslete nad tím, kde pracujete. Možná vás ruší kolegové, možná vás ruší nadměrné používání telefonu nebo sociálních sítí. Možná je to rodina, zvířata, porady nebo společné obědy. Potom ale nemůžete dokončovat úkoly včas. Zkuste proto eliminovat vnější vlivy. Dejte svému okolí jasně najevo, že teď se s nimi nemůžete bohužel bavit, protože máte práci. Můžete se s kolegy například pobavit na obědě nebo po práci. Jestli pracujete z domova, plně si vybavte jedno svoje pracovní místo nebo kancelář, kam nebude chodit zbytek rodiny.

Nedělejte, co nemáte na svém seznamu úkolů

Možná už to znáte. Zrovna na něčem pracujete, když v tom vám někdo napíše a pozve vás ven. Anebo se zeptá, jestli byste měli večer čas, jenže vy víte, že musíte splnit svoje povinnosti. Pokud si umíte čas rozplánovat a dovedete si ten čas vytvořit, není to žádný problém. Komplikace ale nastává v případě, že odsunete svou práci kvůli něčemu jinému. Naučte se říct ne.

Závěrem se snad ještě oplatí říct, nic nepřehánějte. Měli byste si vytvořit dost času na kvalitní spánek, věnovat se nějakému sportu, abyste se dokázali zbavit přebytečné energie a nasáli novou. Zároveň nezapomínejte na přísun kvalitního jídla. Během práce si dělejte přestávky, pravidelně se protahujte a pijte čistou vodu nebo čaj.

 

Napsala ŠT

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz