Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Zázračná syrovátka pomůže s hubnutím i pletí. Zastaví i růst rakovinných buněk

Zázračná syrovátka pomůže s hubnutím i pletí. Zastaví i růst rakovinných buněk

31.10.2019 - redakce Babinet.cz

Syrovátka není objevem 21. století. Dnešní doba přeje produktům, které prospívají našemu zdraví a právem jí přidává na oblibě. Čas, kdy byla tímto přírodním produktem dokrmována jen hospodářská zvířata, je už dávno pryč.

Spotřebitelé však syrovátku vnímají poněkud rozpačitě. Proč tomu tak je? Jedním z vysvětlení může být i fakt, že vzniká „jen“ jako vedlejší produkt při výrobě tvarohu a sýru.  O to překvapivější jsou ale její příznivé účinky pro naše tělo.

Pokud se zbavíme předsudků, každý si v účincích působení syrovátky může najít to pozitivní pro svoje zdraví. Možností, jak nám může syrovátka pomoci, je opravdu celá řada.

Co se skrývá v syrovátce?

Nejdůležitější složkou syrovátky jsou bílkoviny, které jsou snadno stravitelné a mají pro náš organismus vysokou biologickou hodnotu. Profil esenciálních aminokyselin dokonce převyšuje požadavky na kvalitu Světové potravinářské a zemědělské organizace (FAO) a světové zdravotnické organizace (WHO). Tyto aminokyseliny jsou navíc v syrovátce obsaženy ve vyváženém poměru z hlediska potřeb organismu.

Hlavními bílkovinami v syrovátce jsou laktoglobulin a laktalbumin. Minoritními, ale biologicky významnými proteiny jsou tzv. imunoglobuliny s účinky protilátek.

Další příznivou vlastností je vyšší sytivost syrovátkových aminokyselin oproti aminokyselinám kaseinu, soji a vaječného albuminu.

Z fyziologického hlediska byly zjištěny u syrovátkových bílkovin jejich antioxidační účinky (souvisí především s vysokým množstvím cysteinu a kyseliny glutamové), imunomodulační účinky, antimikrobiální vlastnosti a podle řady studií také antikancerogenní vlastnosti.

Další podstatnou složkou syrovátky jsou sacharidy, rychle se vstřebávající zdroje energie, konkrétně laktóza. Ta je důležitá pro proces trávení a správné bakteriální složení střevní mikroflóry. Jde vlastně o prebiotikum, které je podmínkou růstu probiotických bakterií v trávicím traktu tak, aby náš imunitní systém dobře fungoval a my byli chráněni před nebezpečnými bakteriemi a viry.

Laktóza = mléčný cukr nevyvolává návyk na sladkou stravu, proto se používá v dětské výživě, je méně kariogenní a zvyšuje absorpci minerálních látek.

Problém může činit osobám s intolerancí laktózy.

Vitamíny a minerální látky jsou dalšími významnými látkami, které může naše tělo ze syrovátky využít ku prospěchu. Draslík poslouží jako bojovník proti celulitidě, lecitin dokáže snížit hladinu cholesterolu v krvi, L-karnitin pomůže zbavit se únavy, obsažená vláknina reguluje zažívání. Syrovátka je také bohatá na vitaminy skupiny B - B1, B2, B6, B12, kyselinu pantothenovou, biotin a vitaminy C i A.

„Pokud vypijeme 0,5 l syrovátky, dodáme svému organismu cca 25 – 30 % denní potřeby vitaminu B12, polovinu denní dávky vitaminu B2, třetinu denní dávky kyseliny pantotenové a to vše při minimálním příjmu tuku a energie.“

Syrovátka je výjimečná právě přísunem kvalitních bílkovin, které jsou navíc lehce stravitelné, přísunem vitaminů a minerálních látek. Přitom do těla dodává zároveň minimální množství tuku a energie. To je důvodem obliby u redukčních diet.

Syrovátkové bílkoviny v kombinaci s CLA a kreatinem vedou u trénovaných dospělých sportovců při intenzivním silovém tréninku ke zvýšení podílu libové svaloviny. Používají se k výrobě sušených směsí na přípravu koktejlů pro sportovce.

Své místo mají syrovátkové bílkoviny rovněž ve výživě starých lidí. Staří lidé trpí často nedostatkem bílkovin (tzv. sarkopenií), měli by jejich konzumaci zvýšit. Ukázalo se, že přísun syrovátkových bílkovin má větší efekt než jen odpovídající množství aminokyselin.

Při stresu se uplatňuje tryptofan, obsažený ve značné míře v syrovátkových bílkovinách (především v laktalbuminu), který se přeměňuje hydroxylací a dekarboxylací na serotonin.

Syrovátku bych nedoporučovala dětem do tří let, kdy by měly konzumovat pouze adaptovaná mléka a to vzhledem k vysokému obsahu bílkovin. Rovněž pro osoby trpící laktózovou intolerancí není vhodná konzumace syrovátky a dále také u osob, které berou např. tetracyklinová antibiotika.

Vypít nebo přidat do koupele?

Kromě toho, že syrovátka i isolované syrovátkové bílkoviny jsou hojně používaným artiklem pro výrobu potravin, pochutin a nápojů, je možné syrovátku koupit i čerstvou nebo sušenou. Záleží jen na vás, jaká forma vám bude vyhovovat, chutnat. Výborná je sušená syrovátka rozmíchaná v chlazeném džusu, stejně dobře si ji vychutnáte v už připravených nápojích.

„Hlavní přínos syrovátkového nápoje je v jeho lehké stravitelnosti, v přísunu kvalitních bílkovin, jeho nízké energetické hodnotě. Působí příznivě na střeva, podporuje tvorbu střevní mikroflóry.

Konzumace syrovátky ale není jedinou možností, jak jejích pozitivních vlastností využít. Vnější aplikací, například koupelemi se syrovátkou, můžeme zmírnit projevy nepříjemných ekzémů, lupénky či akné. Pokožka je pak hladká a vyživená. Příjemné jsou i masky, jejichž příprava je opravdu jednoduchá. Stačí syrovátku rozmíchat s vodou a můžete aplikovat.

Pro každého něco…

  • Pryč s hladem

Syrovátka díky bílkovinám, které obsahuje, dokáže člověka nasytit a potlačí tak pocit hladu na dlouhou dobu. Studie prokázaly, že syrovátkové bílkoviny oddálí pocit hladu až o dvě hodiny. To je více než u ostatních bílkovin. Příznivý vliv má také obsažený vápník a laktóza. Pokud se tedy snažíte zhubnout, může být syrovátka s minimálním obsahem tuku dobrým pomocníkem.

  • Střevní mikroflóra v rovnováze

Laktóza obsažená v syrovátce má příznivý vliv na správné trávení. Působí jako prebiotikum, jež je předpokladem pro růst probiotických bakterií. Ty mají v procesu zažívání zásadní význam. Pokud jsou bakterie v rovnováze, nedochází k přemnožení těch „nepřátelských“ bakterií a virů, které mohou být původci onemocnění, a správně funguje i imunitní systém člověka.

  • Hladká pokožka

Účinky vnější aplikace syrovátky nejsou žádnou novinkou. Už v minulosti ji ženy používaly pro mytí pokožky, pro její zjemnění a prevenci akné. Látky obsažené v syrovátce dokáží regulovat  pH pokožky a jsou výborným prostředkem, jak zmírnit potíže s ekzémy, lupénkou a problematickou pletí vůbec.  Syrovátku můžete přidávat do koupelí nebo si smícháním s vodou připravit výživnou masku, kterou pak aplikujete plošně, nebo dle potřeby na postižená místa.

  • Prevence srdečně- cévních onemocnění

Látky obsažené v syrovátce dokáží zmenšovat rizika srdečně-cévních onemocnění, a to regulací krevního tlaku a snížením hladiny cholesterolu v krvi.

  • Bojovník proti rakovině

Dle provedených studií bylo prokázáno, že látky obsažené v syrovátce mohou zastavit růst rakovinných buněk a v procesu chemoterapie naopak chrání zdravé buňky před poškozením.

Text okomentovala Mgr. Lenka Mičová, nutriční terapeutka z nemocnice v Liberci

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip