Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Do boje se stresem! Rady, jak pečovat o své zdraví, i když nemáte čas

Do boje se stresem! Rady, jak pečovat o své zdraví, i když nemáte čas

16.9.2019 - redakce Babinet.cz

Ať už jde o zdraví všech orgánů, zdravé a adekvátní stárnutí, každodenní výkon nebo odolnost psychických funkcí, dostatečný přísun vitamínů hraje velmi důležitou úlohu při udržování lidského organismu v co nejlepší formě.

Zapomínáme na Béčka

Už nedostatek jednoho vitamínu se může velmi rychle projevit na naší mentální rovnováze. Mnozí z nás si však tyto projevy v první chvíli vůbec nespojí s výživou či nevhodným životným stylem. „Lidé si už tak trochu zvykli užívat při vyšší stresové zátěži hořčík. Sama se setkávám s tím, že ženy s prací, která je náročnější na psychiku, sahají právě po doplňcích s obsahem hořčíku. Trochu se však podle mě zapomíná na vitamíny skupiny B. Hlavně vitamíny B1 – tiamin, B3 – niacin, B6- pyridoxin a B12 – kobalamin. Ty mají přímý vztah ke správnému fungování nervové soustavy, která hraje zásadní roli v odolnosti vůči stresu a tzv. kognitivních funkcích, mezi něž se řadí bystrá mysl, koncentrace i paměť,“ vysvětluje nutriční specialistka Judita Páleníková. Právě nedostatek vitamínu B přitom způsobuje změny v centrální nervové soustavě, a tedy horší mentální rovnováhu. Může způsobit i únavu svalu či zčervenání koutků úst. Dobrou zprávou však je, že B vitamíny se nachází v naší stravě v relativně hojném množství. Jejich deficit se tak nejčastěji vykytuje u lidí, kteří drží různé diety a vylučují ze stravy celé potravinové skupiny, například u lidí, kteří inklinují k vegetariánství až veganství. Další významnou skupinou jsou osoby se zhoršeným vstřebáváním živin, mezi něž se řadí třeba starší, nemocní či užívající dlouhodobě léky.

Vhodným způsobem na doplnění vitamínu B12, může být i doplněk stravy B12 Balance, který pomáhá ulevovat při únavě a vyčerpání. Přípravek skvěle podporuje vaši energii a vitalitu abyste se opět mohla cítit svěže a v kondici. Napomáhá také udržovat zdravý nervový systém, ale i normální krvetvorbu červených krvinek, podporuje správnou funkci imunitního systému, přispívá k ideálním psychickým funkcím, a především pomáhá snižovat míru únavy a vyčerpání čímž má příznivý vliv na vitalitu. Novinka je vhodná zejména pro vegetariány, osoby nad 50 let, kuřáky, pacienty s poruchou absorpce vitamínu B12, osoby dlouhodobě užívající antibiotika nebo léky na kontrolu žaludečních kyselin.

Vitamíny A a C pro lepší imunitní systém

Imunitní systém je v době zvýšeného stresu oslabený. Vitamíny C a D podporují imunitní systém, který nás chrání zejména v období, které je už samo o sebe dost náročné. Karotenoidy, ze kterých si naše tělo vyrábí důležitý vitamín A najdeme v různých druzích ovoce a zeleniny. „Zaměřit bychom se měli hlavně na konzumaci mrkve, rajčat, listové zeleniny či červené papriky. Velmi dobrým zdrojem železa je maso, hlavně hovězí. Jako doplněk nám mohou sloužit i rostlinné zdroje jako luštěniny, sezamová semínka, listová zelenina, sušené meruňky a celozrnné obilniny. Je třeba mít však na paměti, že železo se z rostlinných zdrojů vstřebává podstatně hůře. K všeobecně lepší vstřebatelnosti přispívá vitamín C, jehož výborným zdrojem je bobulové ovoce a citrusy, červená paprika, brokolice i brambory,“ doporučuje nutriční specialistka Judita Páleníková.

Relax a kvalitní spánek pro lepší pocit

Tělo i mysl jsou propojené, a právě naše schopnost zpomalit a odpočívat má vliv na dobrý spánek.. Koučka Zora Inka Grohoľová při nedostatku času na každodenní minimálně půlhodinový relax doporučuje krátké minutové cvičení, které vám napomůže se uvolnit a lépe zvládat napaté situace. „Na zvládaní stresu je účinná aj mikromeditace. Na 1 minutu ztište všechny telefony, notebooky, vypněte hluk okolo sebe. Sedněte si pohodlně, zavřete oči a vnímejte všechno, co v tom momente smyslově cítíte. Soustřeďte se samostatně na zvuky, jako i na ticho, chuť v ústech, tělesné pocity – zda vás něco bolí, dotyk židle, pocit tepla nebo chladu, dotyk látky na těle. Uvědomte si přítomný moment a aspoň na zlomek sekundy se na ní soustřeďte. V tomto pocite vám stačí se jedenkrát klidně nadechnout a vydechnout. Budete překvapení, o kolik lépe se budete potom cítit.“

 

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip