Babinet.cz  /  Magazín  /  Pod lupou  /  Nepřevzetí objednané zásilky může způsobit problémy

Nepřevzetí objednané zásilky může způsobit problémy

29.11.2016 - redakce Babinet.cz

Předvánoční období je časem, kdy po naší republice putuje nejvíce zásilek v roce. Nakupování dárků na internetu z pohodlí domova je praktické a šetří čas. Občas ale nastávají situace, kdy kupující změní názor a objednané zboží již nechce. Důvodem může být vybrání vhodnějšího dárku nebo dodatečné zjištění, že objednaná věc je nakonec přeci jen příliš drahá. Co v takových případech dělat? Mnoho zákazníků českých e-shopů si myslí, že stačí zásilku nepřijmout. Tímto přístupem si ale mohou vytvořit zbytečné komplikace.

Komunikací s e-shopem se vyhnete problémům

Někteří zákazníci se domnívají, že pokud odmítnou objednanou zásilku převzít a ta putuje zpět do e-shopu, prodejce tuto skutečnost automaticky vyhodnotí jako odstoupení od kupní smlouvy a vrácení zboží v zákonné 14denní lhůtě. Realita je ale jiná. „Pouhé nepřevzetí zásilky bez jakékoliv doprovodné komunikace je velkou chybou. Internetový prodejce takové jednání nemusí vyhodnotit jako vracení zboží v zákonné 14denní lhůtě. Po nějaké době může po kupujícím vymáhat, aby objednané zboží zaplatil a převzal,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení největší české spotřebitelské organizace dTest. Navrácení zakoupené věci ve 14denní lhůtě by proto mělo být vždy řádně oznámeno. Telefonicky, e-mailem nebo jednoduchým dopisem přiloženým k vracenému zboží.

Zbytečné platby za dopravu

Náklady spojené s navrácením zboží zpět obchodníkovi nese kupující. Obchodník by tyto náklady měl platit, pouze pokud by zákazník před uzavřením kupní smlouvy nebyl řádně informován o povinnosti je uhradit. „Praxe bývá často taková, že v mnoha případech by peníze za dopravu zpět do e-shopu měl platit kupující, ale e-shopy tyto peníze raději nevymáhají,“ dodává Lukáš Zelený.

Právo vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu

Nákupem na internetu vzniká kupní smlouva mezi kupujícím a obchodníkem. České i evropské právo ale dává spotřebitelům jako slabší smluvní straně možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a hlavně bez jakékoliv sankce. „Toto ustanovení platí, pokud nakupujete pro své potřeby, domů nebo pro rodinu. Tedy pokud zboží neobjednáváte jako podnikatel. Když nákup sjednáváte distančním způsobem, tedy přes internet, telefon nebo i odpovědí na nabídku v katalogu či teleshoppingu, máte zákonem stanovenou možnost zboží vrátit zpět v rámci 14 dnů od jeho převzetí. Účelem této lhůty je, aby se zákazník mohl s výrobkem, který viděl pouze na fotografii nebo videu, blíže seznámit a poznat jeho skutečné vlastnosti,“ dodává Lukáš Zelený.

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip