Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Knižní recenze: Mrtvý klíč

Knižní recenze: Mrtvý klíč

6.11.2016 - redakce Babinet.cz

Zarachotí řetěz a banka je jednou provždy zavřena. Nestačilo jen zamknout vstupní dveře, řetěz představuje pojistku, aby se do ní nedostal nikdo nepovolaný. Včetně vlastních zaměstnanců. Vítejte v Clevelandu v roce 1978.

A zároveň také v roce 1998. Dvě retročasové roviny udržují čtenáře v dostatečném napětí, zcela jistě však také kladly značné nároky i na autorku, protože v roce 2010, kdy začala svůj thriller psát, byly obě už dávno historií. Pikantnost této konstrukce čtenář docení až dodatečně. Celý příběh je totiž založen na skutečné historické události, která kulminovala 15. prosince 1978. Největší clevelandská banka, The Cleveland Trust Company, toho dne odmítla městu Clevelandu prodloužit půjčku ve výši 14 mil. USD, kterou jí dříve poskytla na obnovu města. Město tak přestalo být schopné dostát svým finančním závazkům a de facto zbankrotovalo. A to jenom proto, že odmítlo prodat svoji společnost Municipal Light (Městské světlo) soukromé společnosti Cleveland Electric Illuminating Company (Clevelandské elektrické osvětlovací společnosti).

Zatímco ve skutečnosti se celá situace postupně urovnala, v Mrtvém klíči fiktivní První clevelandská banka ukončí svou činnost, a to zcela nelogicky, nečekaně a značně chaoticky. Zaměstnanci si ani nestihnou odnést si své osobní věci a celou čtrnáctipatrovou budovu od té chvíle střeží jen jediný člověk, hlídač Ramone, který v bance i přespává. On se také o dvacet let později stane průvodcem mladé stavební inženýrky Iris Latchové pověřené prozaickým úkolem – zaměřit stávající stav budovy. Ta na ní působí doslova jako zjevení, banka zamrzlá v čase se všemi svými tajemstvími včetně zamaskovaných místností a klíče zaseknutého v zámku jedné ze stovek soukromých bezpečnostních schránek. Když Iris náhodou najde klíč od jedné z nich, rázem se ocitne o dvacet let zpátky a na stopě jedné ze zcela bezvýznamných bankovních úřednic z té doby, tehdy teprve šestnáctileté Beatrice Bakerové. Zároveň tím ale uvede do pohybu dosud spící smrtící mašinérii a zanedlouho se sama ocitne v ohrožení života. Jak také jinak, když v pozadí celé věci stojí vedle místních prominentů také místní mafiánská rodina.

Prozradit cokoliv víc by bylo nefér jak vůči autorce, tak vůči tomu, kdo knihu ještě nečetl. Snad jenom ještě tolik, že do budovy banky se dá proniknout nejen dveřmi, ale i ze sítě podzemních kolektorů, a že mrtvý klíč je slangový výraz pro klíč univerzální, kterým se dají odemknout všechny bezpečnostní schránky.

Nahlédněme ještě trochu do tvůrčího zákulisí autorky i její knihy. Řemeslně dokonale odvedené dílo ani trošičku nenaznačuje, že se jedná o autorčinu prvotinu. Jeho autenticita je dána tím, že autorka sama je stavební inženýrkou, která se začala psaní věnovat poté, co se jí krátce po sobě narodili dva synové. Těžko se proto ubránit představě, že ke stavbě knihy přistoupila stejně jako ke stavbě budovy, pěkně podle plánu a patro po patru. A samozřejmě si také stanovila normu, napsat každý den 1500 slov. Jméno autorky, D. M. Pulley, je sice pseudonymem, který u nás evokuje autora mužského rodu, svou ženskost však nezapře. Hlavními hrdinkami obou dějových rovin jsou ženy, které spojuje jedna zásadní věc. Jsou nebo se stanou obětí mužů, a to včetně moderní a vysokoškolsky vzdělané Iris. Míra tohoto útlaku se různí, avšak pokud k němu dojde, muži, kteří se ho dopouštějí, ho považují za naprosto přirozený a za své svaté právo, prostě právo silnějšího. Zapomínají, že i tomu nejsilnějšímu muži může zlomit vaz, a to doslova, úskok nastrojený i tou nejslabší a nejpřehlíženější ženou.

Mrtvý klíč (The Dead Key, 2015) je v této chvíli už dávno světovým bestsellerem a my se můžeme těšit na druhé dílo D. M. Pulley nazvané The Buried Book (Pohřbená kniha), které vyšlo letos v srpnu. Budeme v ní sledovat příběh chlapce, kterého, neznámo proč, opustila jeho vlastní matka. Rozhodne se ji vypátrat v krutém světě dospělých a na první stopy narazí v „pohřbené knize“, matčině deníku.

Českému čtenáři ovšem nemohu zůstat dlužna ještě jeden poznatek. Slovo „pulley“, které si autorka zvolila jako pseudonym, v češtině není nic jiného než kladka, jednoduchý stroj určení k vytahování břemen do výšky. Tak ať téhle „kladce“ při práci s břemeny, tj. dalšími rukopisy, nedojdou ještě dlouho síly.

Info o knize:

Autor: D. M. Pulley

Originální název: The Dead Key