Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Aby bylo cestování bezpečnější

Aby bylo cestování bezpečnější

Jarka Týnková

Viníkem dopravní nehody je takřka vždy člověk. A proto poznání jeho chování v různých situacích, by nám ostatním mohlo pomoci vyvarovat se chyb. Nakladatelství PORTÁL vydalo užitečnou „učebnici“ Karla Havlíka: Psychologie pro řidiče, která nám v tom může pomoci.

Kniha se zabývá dopravou a lidským činitelem v ní. Autor se zabývá mimo jiné konkrétními typy osobností a jejich chováním a přizpůsobivostí na silnicích.

Kniha je určena všem řidičům i řidičkám. Mohou ji využít učitelé autoškol nejen pro nové adepty, ale také a především při pravidelném školení řidičů z povolání.

Psychologie pro řidiče může být prospěšná pro policejní vyšetřovatele, státní zástupce, obhájce i soudce, protože přispěje k objektivnějšímu a spravedlivějšímu posuzování osob, které v dopravním provozu selhaly.

Zjistíte tu, zda jste cholerik, či sangvinik, flegmatik, či melancholik a co vás s touto povahou na silnici pravděpodobně čeká. Nebojte se nastavit své řidičské duši zrcadlo.

Chcete se přesvědčit o úrovni vaší způsobilosti k řízení motorových vozidel? Víte, jaké má mít povahové vlastnosti a schopnosti motorista a co ovlivňuje jeho případné selhání ? Umíte předcházet mikrospánku? I na tyto otázky vám odpoví kniha Psychologie pro řidiče se souborem dopravně - psychodiagnostických testů, jejímž hlavním posláním je prevence dopravní nehodovosti.

Já sama jsem žena řidička a mockrát jsem slyšela z úst té silnější poloviny lidstva, že bychom se raději měly držet vařeček než volantu a proto mě velice potěšilo, že podle statistik, přestože my ženy údajně ztrácíme častěji hlavu a zmatkujeme, způsobíme mnohem méně nehod než muži. Na druhé straně je mi jasné, že můj muž, přestože ho považuji za velmi dobrého řidiče, by si podobnou knihu nepřečetl. Pokud nebude brána jako četba povinná, tak nad ní mnohý řidič mávne rukou. A bude to velká škoda. Nikdo totiž není dokonalý a proč se raději nepoučit z cizích chyb, než získávat vlastní.

Některé kapitoly:

Člověk v psychickém zatížení

Vidět neznamená vnímat

Nehoda není náhoda

Jak cvičit pozornost

Řidič v objetí nemocí

S neřestmi za volantem

Řidička ve světle dopravní psychologie

Čeho se mají motoristé vyvarovat

Dítě v dopravním provozu

Řidič a jeho věkové zvláštnosti

Ukázka:

První obětí dopravní nehody se stala před necelými sto lety Angličanka Driacollová. Auto ji porazilo na tehdejší dobu nezvyklou rychlostí osm kilometrů v hodině. Lidé se tenkrát chytali za hlavu: „ Co bude za pár let, až vozy pojedou rychlostí patnáct, nebo dokonce třicet v hodině? To by mohl automobil zabít denně i tři lidi.“

Dnešní skutečnost je daleko otřesnější. Přibližně každé tři minuty dochází na českých silnicích k dopravní nehodě. Každou osmnáctou minutu je při nehodě lehce zraněna osoba a každých sto minut někdo utrpí těžké zranění a každých šest a půl hodiny zemře člověk. Každého osmého mrtvého, který v roce 2004 v České republice zemřel při dopravní nehodě, měli na svědomí profesionální řidiči nákladních aut.

“Automobil v rukou nezodpovědného řidiče je nebezpečnější než nabitá puška“...

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz