Babinet.cz  /  Magazín  /  Styl  /  Tip na dárek? Nové kolo!

Tip na dárek? Nové kolo!

16.11.2012 - redakce Babinet.cz

Cyklistika u nás zažívá v posledních letech doslova boom. Na kolech vyrážejí do všech končin země české (i dál) již nejen zkušení cyklisté, ale i celé rodiny od juniorů až po seniory. Každý, kdo plánuje jezdit na kole dál než do nejbližšího konzumu nebo restaurace, by měl při nákupu kola opravdu hledět na jeho kvalitu, aby se pro něj tento sport nestal nakonec více utrpením než potěšením. Protože radost z levné koupě akčního modelu v supermarketu se při intenzivnějším ježdění většinou rychle vytratí.

Podzim sice již definitivně převzal vládu nad krajinou a mnozí z nás brzy vymění kola za lyže, ale blíží se Vánoce, a tak si vám dovolíme představit dva modely kol, které jsme měli možnost redakčně vyzkoušet.

Testování probíhalo v překrásné krajině kolem Lipna, která nabízí nejen příjemné rovné úseky nové cyklostezky kolem jezera, ale i náročná stoupání a zajímavé terénní úseky po nezpevněných cestách.

Prvním testovaným modelem bylo horské kolo Giant Anthem X 2 W. Jedná se o dámskou verzi modelu Anthem X s upravenou geometrií, která neztratila nic z parametrů své pánské předlohy. Jízda na tomto modelu je velmi příjemná, rozhodně jsme ocenili velmi lehký a tuhý hliníkový rám, osazený vidlicí se 100 mm zdvihem. Velmi citlivě reaguje na podněty i terén pod vámi a poskytuje tak stabilitu a jistotu přesné ovladatelnosti i ve složitém terénu. V kombinaci s ostrými brzdami a přesným, rychlým řazením a akceptovatelným vzorem na pneumatikách tento model nabídl vše, co může zdatná cyklistka od kola očekávat.

Testovaný model: Giant Anthem X 2 W, cena 39 999 Kč

Jako druhé kolo do testu jsme s ohledem na náročnější terén vybrali pánský model Aspiro Hybrid 1, vybavený elektromotorem. Bylo velmi příjemné při šlápnutí do pedálů cítit lehké cuknutí, kterým se připomene motor, pomáhající vám v pohybu kupředu. Síla, kterou vyvíjí, závisí na síle, kterou do pedálů šlapete a na zvoleném jízdním režimu. Těch bývá několik – od ekonomického, šetřícího baterii, přes normální až po sportovní. Znamená to ovšem, že na to, aby motor pracoval, musíte šlapat.  Jestli se chcete vozit bez šlapání, nezbude než zvolit místo kola skútr.

U testovaného kola byl motor umístěný ve středu zadního kola poháněn moderní baterií typu Lithium Ion. Tyto baterie mají zvýšenou kapacitu a jsou velmi lehké, proto je jejich cena oproti NiMH bateriím obyčejně vyšší, nicméně díky delší životnosti je výhodnější. jsou konstruovány až na 1000 nabíjecích cyklů.

Typ použité baterie u testovaného kola díky své nižší hmotnosti pozitivně ovlivnil jízdní vlastnosti vzhledem k umístění baterie na nosiči nad zadním kolem. Velmi příjemně nás také v průběhu testu překvapila výdrž baterie. Přes poměrně náročné terény, které jsme zdolávali, vydržela na jedno nabití déle, než byly prodejcem deklarované hodnoty.

Testovaný model: Giant Aspiro Hybrid 1, cena 47 999 Kč

O elektrokolech

Jízda na kole, kterému pomáhá elektromotor, prakticky znamená, že vám v běžném terénu zbude víc sil na delší výlet, nebo se na vaší oblíbené trase méně unavíte, případně ji urazíte o něco rychleji, než na kole, které pohání pouze lidská síla. My jsme odhadli časovou úsporu na zkušební trase při jízdě na kole „s motorem“ proti klasickému modelu na zhruba 15%, je to ovšem velmi individuální a záleží na konkrétním jezdci. Při jízdě do kopce je ovšem přínos pomoci motoru nezpochybnitelný. A to nejen pro jezdce samotného, ale někdy i pro přihlížející okolí, protože pohled do tváří uštvaných „odresovaných“ sportovců, supících do prudkého kopce, které předjíždí pošťačka s plnou taškou dopisů na elektrokole, je k nezaplacení.

Jako u každé nové, rychle se vyvíjející techniky, je vhodné zjistit si co nejvíce informací o variantách, které se nabízí a úplně nejlepší je si vybraný model vyzkoušet a ověřit si, zda nám vyhovuje.

Bohužel to však není vždy možné, obzvláště pokud pořizujete kolo jako dárek. Proto uvádíme několik doporučení, na které je dobré při koupi myslet:

- je zřejmé, že kolo poháněné elektromotorem bude mít vyšší hmotnost než běžné. Pozor ale při porovnávání údajů, které uvádějí jednotliví prodejci ve svých katalozích. Neexistuje ovšem žádný standard, kterého by se při uvádění hmotnosti drželi všichni výrobci kol. Někteří váží rámy ve velikosti S, bez laku, bez tlumiče atp., a takto uměle snížené hmotnosti uvádějí v katalogu. Pokud chcete znát skutečnou hmotnost kola, je třeba nechat ho zvážit přímo na prodejně. Zjištěnou hmotnost pak ale nelze porovnávat s „katalogovou hmotností“ porovnávaného kola. I to je nutné převážit, abyste získali srovnatelný údaj, který odpovídá skutečnosti.

- dalším, čemu je vhodné věnovat pozornost, je umístění motoru a baterie. Obecně lze říci, že poloha obou komponent co nejníže a zároveň nejblíže středovému složení zlepšuje stabilitu a ovladatelnost kola.

V případě, že pořizujete městské kolo pro ježdění do práce, na nákup, nebo výlety po běžných komunikacích postačí, když v souladu s technologickým vývojem vynecháte starší modely s motorem umístěným v předním kole a zvolíte kolo s motorem vzadu.

Pokud byste ale chtěli s kolem vyrazit do náročnějšího terénu, doporučujeme zvolit model, který má motor umístěný přímo ve středu a baterii místo na nosiči nad zadním kolem bude mít pod rámovou trubkou mezi koly nebo uvnitř rámu. Tím se podstatně omezí vliv hmotnosti těchto komponent na stabilitu a řízení při překonávání náročných překážek.

- občas se můžete setkat s tím, že prodejce nabízí model elektrokola s takzvanou rekuperací. To znamená, že je možné, stejně jako u moderních hybridních automobilů, takzvaně „brzdit motorem“ a vyrábět přitom elektřinu, která zpětně dobíjí baterii. Myšlenka je to sice zajímavá a „progresivní“, ovšem je na zvážení, zda stojí za to investovat nemalou dodatečnou částku za funkci, která teoreticky prodlouží dojezd o nějakých 10% při současném zvýšení hmotnosti a tím i dalšímu zhoršení ovladatelnosti kola.

- dalším, zřejmým parametrem, kterému je dobré věnovat pozornost, je typ použitých baterií, Dnešní kola bývají obvykle vybavena buď bateriemi typu Li-Ion (Lithium-Ion), Li-Pol (Lithium Polymer), nebo NiMH (Nickel Metal Hydride). Jednotlivé typy se liší svou pořizovací cenou (tím celkovou cenou kola), hmotností (tím dále ovlivňují jízdní komfort), dosažitelným počtem nabíjecích cyklů (to znamená životnost a náklady na provoz kola), kapacitou (ovlivňující dojezd kola na jedno nabití). Je proto dobré při koupi posoudit s prodejcem, jaký typ je optimální s ohledem na předpokládaný způsob používání kola.

Jediné varování, kterého bychom se případným zájemcům o pořízení elektrokola dopustili, by byla informace, že používání elektrokola je velmi návykové. Pokud jste vášnivý hardcore cyklista, zaznamenávající si do svého deníčku tisíce kilometrů ročně, ale ve finále si ze všeho pamatujete pouze bílou čáru na vozovce, není toto upozornění věnováno vám. Pokud se však při jízdě věnujete také pozorování okolí a kromě počtu ujetých kilometrů vás zajímá také počet navštívených zajímavých míst, je pro vás elektrokolo jistě velkou výzvou.

www.giant-bicycles.com

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz