Babinet.cz  /  Recepty  /  Vytvořte si jídelníček aneb Dieta jinak

Vytvořte si jídelníček aneb Dieta jinak

20.4.2006 - Redakce Babinet
Chcete zhubnout, ale nevyhovují vám klasické diety s přesně stanoveným jídlem ke snídani, obědu a večeři? Právě pro vás je tu knížka Hubneme s rozumem v praxi s podtitulem Glykemická kuchařka, jídelníček a tipy na celý den autorek Iva Málkové a Jaroslavy Štochlové. Díky této knize si můžete sestavit vlastní jídelníček podle nejnovějších výživových poznatků a s ohledem na vaše chutě. A dostane se i na recepty!Jídelníček si sestavíte přesně podle vašich chuťových preferencí, dostupnosti potravin i v návaznosti na finanční možnosti. Naučíte se sestavit si jídelníček tak, aby vám byl v rámci hlavních zásad (dostatek bílkovin, přiměřené množství sacharidů s nízkým GI) vlastní. Změny budete dělat pomalu, postupně bez hlasitých proklamací v rodině, že začínáte zdravě vařit. Oproti běžným dietám s přesným rozpisem jídelníčků si můžete sami kombinovat hlavní jídla a svačiny dle momentální chuti, protože energetická hodnota i složení jídel jsou obdobné. Máte tedy zaručeno, že vámi sestavený variabilní jídelníček je optimální pro redukci váhy díky nízké energetické hodnotě (snídaně okolo 1 000 kJ a oběd či večeře okolo 1 500 kJ) a výhodnému složení (poměr živin 30 % bílkovin, 40 % sacharidů a 30 % tuků z přijaté energie). Pouze sladká jídla mají více sacharidů než je doporučovaný poměr, ale méně, než v klasických receptech. V knize se navíc seznámíte s indexem potravin a jeho vlivem na hubnutí. Brožura Vaříme s rozumem II pak pojednává o podobné problematice stručnějším způsobem. Vybíráme několik z téměř 200 receptů, kterými můžete uspokojit chuť na sladké i slané mlsání místo klasických chlebíčků. Tvarohový koláč 10 porcí, 1 porce obsahuje 720 kJ, 21 g sacharidů, 4 g tuků a 13 g bílkovin. Ingredience: hladká mouka 200 g - 2960 kJ nízkotučné mléko 100 ml - 160 kJ droždí 20 g - 80 kJ vejce 1 ks - 340 kJ cukr 15 g - 250 kJ sůl Náplň: jemný tvaroh 400 g - 1600 kJ netučné mléko 150 ml - 240 kJ žloutek 2 ks - 770 kJ solamyl 20 g - 270 kJ nekalorické sladidlo máslo 15 g - 470 kJ Postup: Z mouky, kvásku, vejce a špetky soli vypracujeme těsto a necháme kynout. Tvaroh, mléko a žloutky vymícháme v krém, osladíme. Vykynuté těsto vyklopíme na pomoučený vál, vyválíme plát a pomocí válečku přeneseme těsto na předem mírně potřený pekáč. Povrch těsta potřeme tvarohovou náplní a v troubě do zlatova upečeme. Hotové rozkrájíme na 10 porcí. B 31 %, T 20 %, S 49 %   Gratinovaná rajčata plněná listovým špenátem a vejci - místo chlebíčků 1 porce obsahuje 1410 kJ, 33 g sacharidů, 11 g tuků a 25 g bílkovin Potřebné suroviny: rajčata 150 g - 150 kJ listový špenát 150 g - 210 kJ sůl, pepř muškátový oříšek olej 3 g - 120 kJ vejce 1/2 ks - 170 kJ bílek 1 ks - 60 kJ sýr parmezán 10 g - 150 kJ strouhaný sýr 20 % t. v suš. 15 g - 150 kJ brambory 120 g - 400 kJ Postup: Rajčata omyjeme, seřízneme vršky a vyndáme dužinu. Špenát blanšírujeme ve slané vodě, ochutíme muškátovým oříškem a pepřem a smícháme s olejem. Vnitřek rajčat osolíme a opepříme. Naplníme špenátem, vařenými vejci a strouhaným sýrem. Ušleháme tuhý sníh z bílků s troškou soli a vmícháme parmezán. Hmotu naneseme na okraj rajčat a zapékáme asi 10 minut při 200 stupních C. Jako přílohu podáváme brambory. B 31 %, T 29 %, S 40 %   Šunkové závitky s okurkou - místo chlebíčků 1 porce obsahuje 1030 kJ Potřebné suroviny: 100 g drůbeží šunky - 930 kJ 150 g okurky - 100 kJ Postup: Okurku nakrájejte na špalíčky a obalte šunkou.   Více informací a možnost objednávky knihy Hubneme s rozumem v praxi najdete na stránkách www.stob.cz

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další recepty

Náš tip