Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Milý Johne

Filmová recenze: Milý Johne

17.3.2010 - Petr Nagy

Romantickým snímkům hrozí vždy nebezpečí, že se ocitnou na špatné straně křehké hranice, jež odděluje kvalitní představitele daného žánru od početnějšího zástupu kýčovitého balastu, který na poli literárním označujeme jako červenou knihovnu. Zkušený režisér švédského původu Lasse Hallström (*1946) má sice již na svém kontě celou řadu povedených, ba i mimořádných romantických dramat, ale svým nejnovějším snímkem Milý Johne bohužel dokazuje, že i mistr tesař se někdy utne.

Celý příběh začíná setkáním mladého vojáka na dovolené, Johna Tyree (Channing Tatum), s andělsky krásnou dívkou jménem Savannah (Amanda Seyfried). Je to láska na první pohled a následující dva týdny spolu prožijí v milostném opojení. Poté se však připomene realita a zamilovaný mladík, který se díky své nové dívce postupně začíná sbližovat i s podivínským otcem (Richard Jenkins), se musí vrátit ke své jednotce. Jediným vzájemným kontaktem zamilovaného páru se stávají dopisy. Avšak prodlužující se doba odloučení, která oběma přináší zcela rozdílné zážitky a životní zkušenosti,  jejich vztahu právě neprospívá. Nadto přichází 11. září 2001 a vojákovo rozhodnutí dát přednost další službě těžce zkoušené vlasti před civilním životem po boku své dívky. Jednoho dne pak dostane dopis, který mu obvyklé potěšení nepřinese – Savannah se zasnoubila s jiným…

Je s podivem, že režisér Hallströmova věhlasu obsadil do hlavních rolí svého snímku herce bez větších zkušeností, jejichž v podstatě jedinou skutečnou devízu představuje přitažlivý zevnějšek. Představitel Johna, třicetiletý Channing Tatum, se dříve věnoval především sportu, modelingu a reklamě, teprve roku 2004 se objevil v jedné z epizod seriálu Kriminálka Miami a vstoupil tak na hereckou dráhu. S výjimkou snímku Let’s Dance, kde ztvárnil hlavního hrdinu, rebela s tanečním nadáním Tylera, má za sebou převážně menší role – ve filmu Milý Johne bohužel ukázal, že k těm velkým ještě nedorostl. Své postavě zde daroval kromě svalnatého těla pouhé dva základní výrazy a tak v průběhu děje sledujeme poněkud nepřesvědčivé proměny drsného rváče v nesmělého nápadníka a zase zpět. Jeho osudové lásce Savannah propůjčila své půvaby Amanda Seyfried, jež na sebe upozornila především rolí v divácky úspěšném muzikálu Mamma Mia!, kde si zahrála po boku Meryl Streepové, Colina Firtha, Pierce Brosnana či Stellana Skarsgårda. Ani její výkon ve snímku Milý Johne bohužel nelze označit za uspokojivý, byť její postava působí o něco plastičtěji než Tatumova. Hercem, jehož působení v tomto snímku naopak stojí za povšimnutí, je o poznání zkušenější Richard Jenkins, dlouholetý představitel vedlejších rolí (mj. ve filmech bratří Coenů), kterého mnozí diváci budou znát ze seriálu Odpočívej v pokoji. V Hallströmově snímku se musel vypořádat s nelehkou úlohou – věrohodně ztvárnit podivínského (možná autistického) otce hlavního hrdiny. Jenkins v této zkoušce obstál na výbornou a pan Tyree je v jeho podání nejzajímavější a nejplastičtější postavou celého příběhu.

Uznávaný režisér Lasse Hallström má na svém kontě řadu diváky i kritikou oceňovaných snímků (např. Pravidla moštárny, Čokoláda, Ostrovní zprávy), v nichž zazářila celá plejáda velkých hereckých jmen – o to větším zklamáním je z hlediska výsledné kvality i obsazení jeho nejnovější dílo Milý Johne. Švédský filmař natočil již několik “romantických dramat”, ovšem až dosud se mu dařilo v rámci daného žánru nabízet více než běžná produkce. Bylo by snadné klást vinu za nynější nezdar knižní předloze, kterou byl román Nicholase Sparkse – ovšem mezi adaptacemi děl tohoto autora se vyskytují i zajímavé snímky (Dlouhá cesta, Zápisník jedné lásky), což ukazuje spíše na špatné scenáristické zpracování a režijní vedení (a nadto nešťastný výběr hlavních představitelů). Prostřednictvím překvapivě nenápaditých filmových prostředků (zaujmou snad jen stylizované záběry z mincovny) je divákům naservírován příběh plný klišé a patosu, jenž místy působí jako agitka americké armády. Připočteme-li pak k tomu podprůměrné herecké výkony hlavních představitelů, dostaneme obyčejný rádobyromantický snímek nehodný režiséra Hallströmova formátu a hodící se tak k přečkání víkendového odpoledne u televizní obrazovky.

USA 2010

Žánr: romantické drama

Režie: Lasse Hallström