Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Na sv. Valentýna

Filmová recenze: Na sv. Valentýna

17.2.2010 - Berenika Špriková

Říká vám něco Valentýn? Všimli jste si vůbec, že něco takového právě proběhlo? Mrzí vás, pokud jste o něj letos přišli? A mám vůbec hádat, co byste odpověděli? Zatímco Čechy Valentýn nechává poměrně chladné a oblibě se těší spíše první máj, v Americe to na sv. Valentýna tepe láskou. 14. únor se dotkne každého nehledě na to, zda-li je sám nebo ve vztahu. Důležitá je veřejná deklarace lásky v podobě růžových přáníček, plyšáků gigantických rozměrů a drahých květin. To ostatně film dokazuje a vzniká tak přeslazená komedie plná nevkusu a nabubřelého klišé.

Srovnání s britským filmem Láska nebeská (Love Actually) je více než troufalé a navíc je průhledné, že se tvůrci nechali evropským trhákem inspirovat. Ostatně se tím ani netají. Výdělečný koncept obšlehli, avšak rovnice úžasné herecké obsazení plus romantická komedie se tentokrát nerovná kvalitní a koukatelný film, i když předvídám velmi úspěšný. Za tím vším vězí dobře propracovaný marketingový tah. Premiéra romantického filmu naplánovaná na zamilovaný víkend a patnáct krásných tváří koukajících z obřího srdce na plakátech, na které se lidé prostě přijdou rádi podívat, ať už budou hrát v čemkoliv. Jasné lákadlo pro zamilované párečky plánující romantický program na víkend.

Režisér Garry Marshall, tvůrce takových filmů jako Pretty Woman, Něvěsta na útěku nebo Deník princezny, bohužel nás v den zamilovaných nudí nálevem nezajímavých příběhů. Do dlouhých 125 minut je nabušeno více než osm párů a jejich příběhů. To znamená méně než čtvrt hodiny na každý. Osudy všech jsou propojené a tvoří tak mezigenerační propletenec. Avšak ani to filmu nepřidalo, snad jen to slunné počasí by nás Čechy mohlo zlákat. Mrazu máme asi za těch pár měsíců všichni dost.

Celý film se odehrává v Los Angeles a jeho okolí. Pozadí scén tvoří světoznámé symboly L.A., jako  barevný květinový trh v centru města, slavný Hollywood Boulevard, nápis Hollywood nebo romantické benátské kanály. Svou roličku ve filmu má také ,,Hotel Pretty Woman''. Poprvé jej ve filmu Garry Marshall použil ve scéně, kdy před něj umístil lavičku na autobusové zastávce pro Julii Roberts a Richarda Gerea. O dvacet let později se vrátil a při zjištění, že tam žádná lavička už není, ji nechal znovu vytvořit a použil ji pro klíčovou scénu mezi Anne Hathaway a Topherem Grace.

Pokud jste žena, jistě oceníte Bradley Coopera, který je nejen vtipný a šarmantní, ale i sexy. Nedávno si zahrál v New Yorku, miluji tě a nyní ho spatříme jako elegána po boku armádní kapitánky Julie Roberts, kterou potkává v letadle. Dalším potěšením pro oči je prototyp mužnosti Eric Dane do půl těla a jeho herecký protipól v seriálu Chirurgové, Patrick Dempsey. Mladší divačky ocení pro tentokrát oblečeného Taylora Lautnera známého především ze Stmívání. Nyní je  zamilovaný do blonďaté spolužačky, kterou hraje Taylor Swift (Grammy oceněná dvacetiletá country zpěvačka).

Pánové se mohou těšit na krásnou Jessicu Albu, široký úsměv Anne Hathaway, Jennifer Garner a Jessicu Biel. Jessica Biel a Anne Hathaway jsou z dam co se týče hereckého výkonu asi jediné koukatelné. Celkem úsměvný je anti-valentinský večírek, který pořádá pro své nezadané kamarádky a především pro sebe zoufalá Jessica Biel. Hřeb večera je rozmlácení obřího valentinského srdce baseballkou. Něco do sebe má i role Julie Roberts a potěší i herecké legendy Shirley McLane a Hector Elizondo, i když plytký scénář jim nenahrává příliš do karet. Naopak lepší zajít si na záchod při scénách Ashtona Kutchera nebo malého Bryce Robinsona, který hraje kluka zaláskovaného do krásky ze školy a vyjadřuje se slovníkem dospělých a bohužel to není roztomilé, ale spíše trapné. ,,Jsem nemocný láskou'' totiž často malé dítě jen tak nenapadne.

Nejhorší je asi nepříliš nápaditý scénář Katherine Fugate, scénáristky jednoho dílu Xeny. Není se tedy čemu divit, že? I když patříte mezi méně chápavé, už v první minutě je vám jasné, kdo koho podvádí a kdo s kým skončí nebo neskončí. Film se tak stává nesmírně zdlouhavým a nudným a vy si přejete, abyste mohli vrátit čas a ušetřit si tak dvě hodinky drahocenného času.

Na sv. Valentýna (Valentine’s Day)

Romantický / Komedie
USA, 2010, 125 min

Premiéra: 18. února 2010

Režie: Garry Marshall
Hrají: Taylor Lautner, Bradley Cooper, Anne Hathaway, Jessica Alba, Ashton Kutcher, Julia Roberts, Jessica Biel, Jennifer Garner, Emma Roberts, Patrick Dempsey, Topher Grace, Jamie Foxx, Eric Dane, Queen Latifah, George Lopez, Shirley MacLaine, Hector Elizondo, Roberta Valderrama, Kathy Bates, Taylor Swift