Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Lítám v tom

Filmová recenze: Lítám v tom

26.1.2010 - Petr Nagy

Do českých kin přichází pod názvem Lítám v tom  (Up in the Air) nový film Jasona Reitmana (*1977), jeden z horkých kandidátů na ocenění v nadcházejícím oscarovém klání. Snímek, natočený podle stejnojmenné novely Waltera Kirna , oceněný Zlatým glóbem za nejlepší scénář, je po Děkujeme, že kouříte a Juno další originální komedií tohoto režiséra a nutno podotknout, že v tomto případě platí příslovečné „do třetice všeho dobrého“.

Ryan Bingham (George Clooney) je charismatický muž v nejlepších letech, který miluje svou práci a je v ní zatraceně dobrý – a nijak zvlášť ho netrápí, že jeho povoláním je připravovat o práci ty méně šťastné. Navykl si na celoroční cestování po USA, pravým domovem jsou mu letiště a hotelové pokoje a razí osobitou filozofii, že člověk by se měl zbavit všech hmotných i citových závazků. Když pak jednoho dne potká atraktivní Alex (Vera Farmiga), jež je po všech stránkách jeho ideálním ženským protějškem, zdá se, že mu ke štěstí již nic nechybí. Krátce nato však projekt nové mladé ambiciózní kolegyně ohrozí Ryanovu dosavadní bezstarostnou existenci a on se ve snaze udržet vše v zaběhnutých kolejích rozhodne vzít nezkušenou Natalii (Anna Kendrick) s sebou na cesty, aby ji zasvětil do praxe „podnikové optimalizace“ a tím snad odradil od záměru měnit současný charakter tohoto povolání. Společnost dívky, jež by mohla být jeho dcerou a blížící se svatba jedné ze sester, se ovšem stanou katalyzátory pozvolné proměny Ryanových hodnot – jenže život nedává druhou šanci každému…

Představitel hlavní role Goerge Clooney v tomto snímku opět prokázal svůj nesporný komediální talent, který dosud uplatňoval především ve snímcích bratří Coenů (Bratříčku, kde jsi?, Po přečtení spalte) – postava Ryana tím vedle samozřejmého šarmu získala další rozměr, jenž jí dodává na divácké přitažlivosti. Excelentnímu výkonu slavného herce a úspěšného režiséra zdatně sekundují obě představitelky vedlejších ženských rolí, zkušená Vera Farmiga a její mladší kolegyně Anna Kendrick (známá hlavně fanouškům filmových adaptací románů S. Meyerové). O přesvědčivosti hereckých výkonů výše jmenovaných svědčí koneckonců i jejich trojí nominace na Zlaté glóby v příslušných kategoriích.

Jason Reitman, syn známého producenta a režiséra se slovenskými kořeny Ivana Reitmana (např. Dave, Krotitelé duchů I, II), na sebe upozornil již svými nápaditými krátkometrážními snímky  In God We Trust, Gulp a Consent a zájem kritiky i diváků upoutal rovněž oběma následujícími celovečerními filmy (Děkujeme, že kouříte, Juno), vyznačujícími se inteligentním a leckdy trochu černým humorem. Nálepka „nevážného příběhu o vážných věcech“ by koneckonců slušela i Reitmanovu nejnovějšímu snímku Lítám v tom, dotýkajícímu se jak společenských témat nadmíru aktuálních (nezaměstnanost), tak i obecnějších (střet tradičních hodnot s moderní civilizací). Mladému režisérovi se i tentokrát podařilo natočit filmovou lahůdku nepostrádající humor ani tóny vážnější, okořeněnou nadprůměrnými hereckými výkony a podávanou v lákavém vizuálním obalu, která postrádá obvyklý přeslazený happy end a jejíž nevšední chuť právě proto jen tak nevyprchá.

USA 2009

Režie: Jason Reitman

Hrají: Georgie Clooney, Vera Farmiga, Anna Kendrick, Jason Bateman