Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Sherlock Holmes

Filmová recenze: Sherlock Holmes

12.1.2010 - Berenika Špirková

Spěchám do Lucerny. Zase na poslední chvíli! Klopýtnu ven z tramavaje na peronu Václavského náměstí a hádejte kde přistanu? Přímo před výkladními skříněmi obchodu Tabák Sherlocka Holmese. Zpoza naleštěného skla na mě civí všelijaké dýmky. Už léta letoucí chodím okolo a nikdy předtím jsem si názvu nevšimla, není to ale podivná náhoda? Že by nějaké znamení? Sherlock Holmes by jistě vše logicky vysvětlil, ostatně jako každou záhadu zdající se být dílem nadpřirozena či her osudu...

Asi znáte příběhy legendárního detektiva z povídek a románů sira Arthura Conana Doyla. Nebo třeba z filmových adaptací, rozhlasu? Překvapilo mě, že se na světě najdou tisíce a tisíce oddaných fanoušků, tzv. Holmesologů, kteří vám i o půlnoci vysypou jako esa z rukávu názvy všech šedesáti případů z kánonu A. C. Doyla. Já k nim rozhodně nepatřím a přesto mě film vtáhl do děje.

Pokud si Holmese představujete jako vysokého zkostnatěle bystrého intelektuála spíše stydlivější povahy, podání Roberta Downeyho Jr. vás přesvědčí o opaku. Okouzlí Vás šarmem, vtipem, vynikajícími bojovými schopnostmi i fyzičkou. Pokud ne akce, tak určitě jeho sex-appeal by mohl nalákat do kina hlavně ženy. V kombinaci s Judem Law (doktor Watson) tvoří totiž zatraceně přitažlivou dvojku. Vtip je postaven hlavně na dialozích Downey - Law. Herci se perfektně doplňují. Musela jsem se pousmát, jak Ritchie pěkně vystihl britskou rezervovanost, kdy místo aby se Sherlock s Watsonem po radostném shledání chlapácky poplácali po zádech, se jen zdvořile vyjádří, že jsou potěšeni :) Občas ale scénář tíhne k nudným hláškám, kdy se dočkáme oživení až s příchodem svůdné Irene Adler (Rachel McAdams), která se jako jediná dostane Sherlockovi na kobylku.

Nejslabší je na celém filmu paradoxně zápletka. Akční ráz filmu s vynikajícími efekty kazí lehká předvídatelnost a poměrně zdlouhavý úvod, než se se děj rozjede. Klasika. Holmes se potýká s démonickým lordem Blackwoodem (Mark Strong) a snaží se odhalit tajemství jeho magie a zachránit tak svět.

Guy Ritchie tentokrát sází na tajemno a využívá potenciál viktoriánské doby, kdy lidé tíhli k tajemství a mysterióznu a vytváří tak ponurou atmosféru špinavého Londýna za pomoci digitální techniky a vynikajícího hudebního doprovodu Hanse Zimmera. Mimochodem asi nejlepší Zimmerův počin za poslední léta.

Akce, akce, akce. V první části filmu Downey do půl těla úderně zápasící s dvakrát tak velkým hromotlukem (detailní popis knock-outování soupeře krok za krokem lehce připomíná scénu z Podfu(c)ku) a druhá polovina filmu je akcí přímo nabitá. Děj graduje do vysoké hry o život hlavních hrdinů, kdy sedíte v křesle a nahlas jim fandíte, protože se do poslední vteřiny zdá, že smrti uniknou jen o vlásek.

Pokud tedy čekáte poklidné detektivní drama, rozhodně budete zklamáni. Sherlock Guye Ritchieho je totiž hlavně o akci a strhujících filmových efektech, kdy je detektiv představen novým, divácky přitažlivějším způsobem a starou klasiku nechává daleko za sebou.

USA/2009

Dobrodružný

Režie: Guy Ritchie