Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Zemský ráj to napohled

Filmová recenze: Zemský ráj to napohled

19.11.2009 - Hana Kasalová

Právě jsem zhlédla výjimečný film paní režisérky Ireny Pavláskové. Snímek, který je mrazivou komedií. Mrzne až praští. O to více, že nejde o žádné science-fiction. Stále se týká hodně z nás, i těch, kteří v té době ještě nežili. Jsem jednou z nich a přesto mám stažený žaludek a občas mi jdou slzy do očí. Ať už smutkem, sarkastickým smíchem, či hořkostí. Nořím se do příběhu podle scénáře Terezy Boučkové (Indiánský běh, Rok kohouta) "Zemský ráj to napohled".

Jde o psychicky náročná 70. léta, která odstartoval fatální rok 1968. Energická matka (Vilma Cibulková), dvě dcery (Dana Marková a Tereza Voříšková), žárlivý přítel matky (Miroslav Etzler). Při návratu domů z dovolené v zahraničí zažijí okupaci naší země cizími tanky. Šok, hrůza, děs... Vzájemně se snaží podpořit, uklidnit a žít ve víře, že se to "rychle přežene" a zase bude dobře. Jak víte, ať už z vlastní zkušenosti či z jiných zdrojů, situace se bohužel nezlepšila, ale naopak se zhoršila.

Jak se s tím vypořádat? V případě sester Majdy a Gábiny jde navíc o dospívání, které samo o sobě není lehkou záležitostí. Doma se jim střídají tatínkové (Jan Zadražil, Ondřej Vetchý) a i když holky po své matce hodně zdědily, tak tento fenomén jim evidentně nejde k duhu. Jejich pokrevní otec (Jiří Dvořák) se navíc znovu oženil a to za ženu (Bára Seidlová), která do role hodné nevlastní maminky má skutečně daleko.

Osudy této rekonstruované rodiny se proplétají a těžce zaplétají s politickou situací tehdejšího Československa. Paní režisérka Pavlásková soustřeďuje svůj příběh na silné osobnosti lidí, kteří nechtěli svoji zemi nechat zaprodat cizím mocnostem. Jejich pozice ve společnosti je značně oslabena jejich rebelismem. I když ztrácí na svém společenském postavení, pracují v podmínkách, které nejsou zrovna k "pochlubení se", nepřestávají se radovat ze života. Udržují si zdravý společenský život, plnou parou jdou proti politickému režimu, ať se děje, co děje. Pochopitelně, že ne každá z postav je stejně silná. Hodně na mě zapůsobila zamýšlená emigrace jedné z dcer. "Chci pryč! Nebaví mě to tady!" křičí své šokované matce do tváře. Její sestra reaguje naprosto opačně, ale přesto v úplně stejném duchu. Je rudá vzteky a řve jako tygřice "Já nikam jet nechci! Mě to tady strašně moc baví! Tolik legrace si jinde neužiju!"

Chci podtrhnout herecký výkon Vilmy Cibulkové, která výborně zahrála ženství v celé své kráse. Přesně takové, kterému se v současné době znovu učí spousta mladých žen. Nejenom přechod na rok 2000, ale i změna politické situace v roce 1989 s jejich ženstvím hodně otřásly.
Z hlediska numerologie je dvojka ženské číslo a tím pádem je o empatii, spolupráci, souvisí s tím i energetická nadvláda žen. V době kdy letopočet začínal jedničkou, tak šlo především o mužskou energii a o vše co s ní souvisí. Důsledky změny politického režimu před dvaceti lety určitě nemusím vyjmenovávat, doplníte si je sami. Vilma Cibulková roli maminky Marty, ženy vždy upravené, na níž je radost pohledět, svoji krásu nevyzdvihuje, ale prezentuje svým velmi přirozeným způsobem. Miluje život, svoji rodinu, práci, je hrdá a tudíž má svoje hranice. Tak také vychovává svoje dcery a díky tomu má s nimi nejenom rodičovský, ale také kamarádský vztah.

Mužem, o němž sní spousta žen, byl Ondřej Vetchý v roli jednoho z "tatínků". Ani nevíte, jak ráda bych se o něm rozepsala. Bohužel by to mělo také negativní dopad. Prozradila bych vám příliš a o jednu z těch nejšťavňatějších třešniček bych vás připravila. A to by byla skutečně škoda. Raději si na ní smlsněte sami, stojí za to.

Zabořte se do pohodlné sedačky v kině, připravte si pár papírových kapesníčků a vraťte se o několik desítek let zpátky. Pokud jste pamětníky, tak určitě oceníte svobodu, v níž dnes žijeme. Pokud patříte k těm, kterým tato nedávná historie byla pouze zprostředkovaná, tak budete chvílemi hodně kroutit hlavou, pravděpodobně ronit slzy a nevěřit svým očím.

Ráda bych tímto poděkovala všem, kteří se zasloužili o možnost nejenom svobodně dýchat na území naší země, ale o vše, co s tím souvisí. Svoboda se nedá ničím vynahradit.

ČR – 2009
žánr: mrazivá komedie
Režie: Irena Pavlásková
Hrají: Vilma Cibulková (Marta), Tereza Voříšková (Gábina), Dana Marková (Majda), Miroslav Etzler (Mirek), Ondřej Vetchý (Jan Pavel),  Jiří Dvořák (Petr Hána), Jan Zadražil (Tomáš), Bára Seidlová (Lenka), Jan Hartl (režisér Kováč)

Premiéra: 19. listopadu 2009