Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Láska na druhý pohled

Filmová recenze: Láska na druhý pohled

1.11.2009 - Hana Kasalová

Velmi atraktivní mladý muž. Vysoký, štíhlý, s jasným pohledem a nádherným zářivým úsměvem. Jak se říká, jde o reprezentativní typ a právě takového si většina matek přeje pro svoji dceru. Až mě z jeho perfekcionismu mrazí. Na první pohled se zdá, že je velmi spokojený, šťastný, života si dopřává každým douškem, hojnost a štědrost jsou jeho průvodci. Není na něm jedna jediná chybička. Ladí od hlavy až k patě, má pravidelné rysy tváře, zuby jako do reklamy na zubní pastu, prostě je "bez chyby".

Pohodlně se usazuji v měkké sedačce kina, roste ve mě zvědavost. Chci se dozvědět co nejvíce o tomto modelu mužské krásy, přitažlivosti a zřejmé inteligence. Jak život jde, zkušenost mě poučila, že obvykle ti, na první pohled nejúžasnější a nejvíce v pohodě, skrývají pod karnevalovou maskou svoji skutečnou tvář.

Filmový příběh "Láska na druhý pohled" se rozjíždí. Ryan je velmi populárním spisovatelem knih o tom, jak se vypořádat se ztrátou a dopřát životu nový smysl. Pod taktovkou režiséra Brandona Campa se odvíjí drama se směsí romance.

Ryanova popularita nezná mezí. Organizuje semináře. Lidé ho zbožňují, celé davy dělají to, co si on přeje. Přejít rušnou čtyřproudou silnici bez použití přechodu pro chodce? Žádný problém. Každý jeho čin, každá jeho žádost vůči jeho fanouškům mají svůj podtext. Je výborným psychologem a lektorem, který dokáže využít jak svoje zkušenosti, tak nevinnou

neznalost a odevzdanost druhých. Jeho úmysly jsou naprosto čisté, bolest druhých chápe lépe než kdokoliv jiný, protože jí sám prošel. Přišel o svoji milovanou ženu, která byla jeho druhým já.

Úspěšný spisovatel žije v domnění, že se sám vyrovnal se svojí nedávnou minulostí. Pochopitelně, že ve svém nejhlubším nitru prožívá svůj vnitřní boj, ale tam přece nikdo nevidí. Nikdo kromě jeho samotného není schopen rozpoznat, kde se skrývá pravda. Čistá a upřímná, ne pravda pro veřejnost, která má jinou tvář.

Náhle do jeho života vstupuje vichřice. Uragán. Ohromná síla, která ho nenechává lhostejným. Jmenuje se Eloise a hraje ji Jennifer Aniston. Hraje ji výborně. Je to přesně ten typ ženy, který Aniston sedí. Štíhlá, s dlouhými blonďatými vlasy, přímým pohledem a velmi sebevědomým chováním. Žena, kterou každý muž z počátku obdivuje, šílí po ní, ale ne každý ji zvládne. Bojí se její vnitřní síly? Děsí ho její atraktivita a šarm? Má strach z jejích pracovních úspěchů? Předpokládám, že Eloise představuje typickou mladou ženu dnešní doby, která aniž by chtěla, děsí muže. Přitahuje a zároveň děsí.

Ti dva se potkali za velmi zajímavých okolností. Jejich setkání se mi moc líbilo, protože bylo hodně nekonvenční a do romantiky a následného rychlého vzplanutí mělo skutečně hodně daleko. Dvě silné osobnosti, mezi kterými byl z počátku pouze jednostranný zájem, začali konverzovat bouřlivě, možná až příliš vulgárně. Nicméně poutavě a hlavně velmi upřímně. Přesně tak, že jejich setkání zůstalo zapsáno v mysli diváků.

Nerada bych prozradila více než je třeba. Tudíž přeskočím až na samý konec filmu. Byl šokující, možná až na hranici kýče a potenciální reality. Hodně jsem přemýšlela nad tím, jaký jiný by mohl být závěr snímku. Došla jsem k závěru, že režisér neměl příliš na vybranou. Kýč, vibrující ve vzduchu, velmi úzce souvisí s chováním hlavního hrdiny, který v podstatě nemohl jednat jinak. Jeho postoj byl tak šokující a zároveň dojemný, že navodil atmosféru něčeho až nemožného, plastického či uměle vytvořeného. V podstatě byl Ryan pravdivý a upřímný sám k sobě. Jednal podle hlasu svého srdce, řídil se svojí intuicí a svědomím. Choval se tak, jak se hodně lidí dnes nechová. Lžou nejenom sami sobě, ale také ostatním. Proto se "kýč" chechtal na celé plátno, já jsem slzela a přemýšlela jsem, jestli zcela upřímní lidé žijí mezi námi.

Film, který je sondou do psychologie muže, který sice vypadá jako model, ale to mu reálný život rozhodně neusnadňuje. Přeji vám silný divácký zážitek. Nezapomeňte si kapesníky. Film vás může lehce dostat, stejně tak jako mě.

USA/Kanada 2009

Drama/Romance

Režie Brandon Camp