Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Koralína a svět za tajnými dveřmi

Filmová recenze: Koralína a svět za tajnými dveřmi

Spojením imaginace dvou výjimečných postav současné animované scény, režiséra Henryho Selicka a spisovatele Naila Gaimana, oživla Koralína a její unikátní svět za tajnými dveřmi. Film nabízí výjimečnou podívanou nejen z hlediska děje, ale i vůbec první kombinací metody stop-motion animace se stereoskopickým obrazem 3D. Pod těmito technickými pojmy si lze představit zejména barvité prostředí plné nezkrotné fantazie, které dokáže diváka vtáhnout a donutit užít si tajemný svět na vlastní kůži.

Samotná podstata příběhu pochází z dětské hlavy čtyřleté dcerky spisovatele Gaimana, která vymýšlela pohádkové i strašidelné příběhy plné malých holčiček a strašidelných čarodějnic, vypadajících jako jejich maminky. Spisovatel se zprvu pokoušel pátrat po knížce s podobným námětem, ale protože nic podobného nenašel, rozhodl se takovou knihu napsat sám. Přestože byla publikována v období Potterovské mánie, okamžitě se vyšvihla na seznam bestsellerů a jejímu filmovému ztvárnění nestálo nic v cestě.

Hlavní hrdinkou je jedenáctiletá Koralína Jonesová, zvědavá a neposedná lovkyně dobrodružství, která však těžce nese, že se s rodiči musí odstěhovat z města do Oregonské vesnice. Rodiče na ní stále nemají čas, chybí jí přátelé a tak se příšerně nudí. Žádnou zábavu nepředstavují ani jediní sousedé: dvě vysloužilé herečky a potrhlý bývalý cirkusák pan Bobinsky. Jedinou příležitost k zábavě pak představuje starý dům. Koralína počítá všechny červené věci, místnosti v domě, okna a nakonec i dveře… A právě jedny z nich, ty skryté, vedou do nového alternativního světa, který je velmi podobný tomu skutečnému. Koralíně se však zdá o moc lepší. V druhém světě se jí rodiče věnují, vždy na ní mají čas, maminka vaří a tatínek zpívá. Také zvířata mluví, svět je plný barev a života, i ta tráva je na druhé zahradě zelenější.

Koralína proto druhý domov, kde mají všichni místo očí přišité knoflíky, navštěvuje čím dál častěji. A teprve jednoho dne, když jí druhá matka na nabídne vlastní knoflíky a návštěvy se stávají čím dál nebezpečnější, pochopí, že vše není tak růžové, jak se původně zdálo. V ohrožení se octnou také její skuteční rodiče a Koralína bude muset vynaložit veškerý svůj důvtip, odvahu a odhodlání, pokud chce svou skutečnou rodinu zachránit.

Film Koralína a svět za tajnými dveřmi představuje pro milovníky animace téměř povinnost a pro obdivovatele Tima Burtona velmi příjemné překvapení. Snímek inspiraci Ukradenými vánocemi i například Mrtvou nevěstou nijak nezastírá. Formát 3D navíc dokáže vizuální zážitky ještě prohloubit a jeho použití rozhodně není samoúčelné. Samotný příběh určený klasickou pohádkovou linií (čarodějnice, plnění úkolů) je předvídatelný, ale přesto nenudí. Má navíc aspiraci zaujmout také dospělého diváka, a to nejen již zmíněnou vizuální stránkou. A povinná morální agitka není nijak vlezlá, ale přesto důrazná. Zkrátka v případě filmu samotného se zdá, že všechno, co se třpytí, zlato je.

USA 2009

Animovaný/Fantasy

Režie:  Henry Selick