Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Milenci (Two Lovers)

Filmová recenze: Milenci (Two Lovers)

6.4.2009 - Hana Kasalová

Přitažlivost, touha po pevném partnerském svazku, zmatky, dramatické okamžiky, téměř žádný humor, protože celý snímek je spíše bolestný než zábavný. Jedná se o nový film režiséra Jamesa Graye (Noc patří nám - We Own the Night), ze kterého chvílemi běhá mráz po zádech. Je charakterizován coby "romantické drama", ale upřímně řečeno moc romantiky jsem tam nezachytila.

Hlavním hrdinou je mladý muž Leonard (Joaquin Phoenix), který se po neúspěšném pokusu o sebevraždu snaží sžít v jejich bytě se svými rodiči a zároveň znovu nalézt svůj již ztracený životní optimismus.

Pomalu se rozjíždí příběh, ve kterém kromě Leonarda figurují dvě mladé atraktivní ženy. Jedna z nich se do něj téměř bezhlavě zamiluje (Sandru hraje Vinessa Shaw) a ta druhá je v naprosté odlišné situaci - Leonardova touha, zamilovanost, láska až za hrob ji soustavně pronásleduje. Gwyneth Paltrow si evidentně užívá roli dívky, která má nového kamaráda, chovajícího se velmi často jako věrný a vždy nápomocný psík. Nechci jeho pozici zesměšnovat, ostatně každý z nás ví, co dokáže bezhlavá zamilovanost, ale některé z jeho reakcí jsou až adolescentní.

Hodně se mi líbila Isabella Rosellini v roli Leonardovy matky Ruth Kraditor. Na jednu stranu příliš zvědavá, typicky samičí matka, která o svém dítěti má větší přehled než ono samo a než je v některých situacích zdrávo. Chvílemi to až zavánělo tzv. opičí láskou. Na druhou stranu jde o velmi moudrou a vyspělou ženu, která do posledního detailu pochopila značně komplikovanou psychiku svého syna a díky své nezměrné lásce a oddanosti k němu se rozhodla každé jeho rozhodnutí plně akceptovat. Rozumný člověk ví, že neměla jinou šanci, ale mnohé matky se uchylují k psychickému vydírání svých dětí, což Ruth ani nenapadlo. Vzhledem k jejímu předchozímu chování, mě moc mile překvapila.

Joaquin Phoenix (Walk the Line - 2004, The Village - 2004, Gladiator - 2000) se nechal slyšet, že tentokrát se jedná o jeho poslední snímek vůbec. Je to výborný herec, doufám, že svoje rozhodnutí posune do neurčité budoucnosti. Leonarda zahrál na výbornou. Jeho vizáž si říká o roli velmi sebevědomého a úspěšného mladého muže. Nicméně ve filmu "Milenci" jde o pravý opak. Leonard je díky své chorobě zmítán životem, jeho životní láska zmizela v nenávratnu. Žena, která je sice velmi milá a krásná, ho nedokáže tak rozehřát jako ta, která ho pouze využívá ke svému prospěchu. Jde o velmi komplikovanou psychologii mladého člověka, který se dostává do kategorie tzv. středního věku a zápasí nejenom se svým nejbližším okolím, ale hlavně sám se sebou. Okolí pro něj narýsovalo potenciální vývoj událostí v jeho soukromém a zároveň profesionálním životě. Jde o rodinné tradice, náboženství, pevná pouta, která se velmi těžce přetrhávají. Cítím, jak mi naskakují další a další slova, popisující vývoj filmu. Je to signál k ukončení této stručné filmové kritiky.

Milence vám vřele doporučuji. Je zajímavé podívat se života ostatních lidí, pokusit se vcítit do jejich životních peripetií, pokusit se pochopit jejich rozhodnutí. V případě tohoto snímku je to zároveň velmi poučné. Přeji vám příjemný filmový zážitek.

USA 2008

Romantické drama

Režie:   James Gray