Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Nedodržaný sľub (Nedodržený slib)

Filmová recenze: Nedodržaný sľub (Nedodržený slib)

Hana Kasalová

Sedím zarytá v sedačce kina, s napětím sleduji nový film režiséra Jiřího Chlumského "Nedoržený slib". Jelikož jsem typem diváka, který se rychle sžívá s příběhem, jež ho zajímá, tak cítím, že v tomto případě mi není zrovna nejlépe. Příliš příběh prožívám, ale jak bych mohla zůstat zcela neutrální a netečná, když byl tento film natočen podle skutečných událostí?

Dovolte mi abych vás alespoň ve stručnosti seznámila s jeho dějem. Martin Friedmann, židovský chlapec, se narodil roku 1926 v Bánovcích nad Bebravou (západní Slovensko). Jeho příběh by nebyl ničím výjimečný, pokud by se mu nepodařilo uniknout deportaci do koncentračního tábora díky svému neobyčejnému fotbalovému talentu a několika šťastným náhodám. Dnes žije v L.A. v USA pod jménem Martin Petrášek a hlásí se ke slovenským kořenům.

Je dobré uvědomit si historické období, ve kterém se příběh odehrává. V té době byl vyhlášen Slovenský stát a v době kolem Martinovy bar micvy se poklidný život v Bánovcích začne prudce měnit. Tento židovský rituál je pro Friedmannovy poslední rodinnou oslavou. Pan Friedmann sice poprosí všechny členy své rodiny, aby mu slíbily, že se tu za rok opět všichni sejdou, ale je to marný slib. Maminka brzy šije žluté hvězdy na osm kabátů – Martinův bratr Alex si ji nechá dát na žlutou bundu, aby mohl dál chodit do kina. Martina vyloučí i z místního fotbalového klubu. Všechny židovské obchody jsou „zarizovány,“ avšak když se Friedmannům naskytne příležitost emigrovat do Palestiny, jejich otec odmítne riskovat plavbu na přetížené lodi a nejistou budoucnost v poušti: „Co je to nejhorší, co se nám tu může stát? Že nás donutí, abychom někde pracovali? Všichni Němci jsou v armádě a někdo za ně tu práci zastat musí, ale já se práce nebojím...“

Scénář k filmu napsal známý spisovatel a scénárista Jan Novák, který momentálně žije v Chicagu v USA. Jan Novák je nositelem ceny za literaturu České republiky Magnesia Litera za rok 2005. Spolupracoval s režisérem Milošem Formanem, Ivanem Passerem a mnoha dalšími. Napsal několik románů, divadelních dramatizací či filmových scénářů. Natočil dokumentární film o Václavu Havlovi.

Film režíruje známý český režisér Jiří Chlumský, který natáčí TV seriály a TV filmy nejen v Čechách, ale i na Slovensku. Vystudoval filmovou režii na Pražské Filmové Akademii. Po studiu pracoval jako asistent režie ve společnost Krátký Film Praha a externě dělal i pro Českou televizi. Pro BBC a Channel 4 natočil několik dokumentů. Jeho filmovým kino debutem byla komedie Stůj, nebo se netrefím (1998). Chlumský natočil i několik pohádek: Zmrazený Vasil (1993), Jediná na světě (1995), Černokněžník (1997), O svatební krajce (2002), televizních filmů: Hodiny od Fourniera (1995), Schůze (1999), Pán hradu (1999), televizních seriálů: Hop nebo trop (2004), Eden (2005), Místo v životě (2006). V kinech jste mohli zhlédnout jeho filmy Prachy dělaj člověka (2006) a Konečná stanice (2004).

Ve filmu účinkuje 94 herců (slovenských, českých, polských, ruských, anglických) a více než 1000 komparsistů. Za všechny si uvést např. Samuela Spišáka, Ondřeje Vetchého, Ľuba Pauloviče, Mariána Slováka, Ivana Romančíka, Pavla Kříže, Inu Gogálovou, Vieru Topinkovou, Sergeje Sanžu a Jana Monczku. Filmový příběh se odehrává v cca 140 prostředích.

Zvláště mě zaujal mě herecký výkon hlavního představitele. On je alfou a omegou celého projektu. Jde o velmi mladého kluka, který začal svou životní pouť již ve 14 letech a končí ho ve 23 nebo 24. Jak jsem se dozvěděla, Samuel Spišák, kterému je 16 let, byl vybrán po dlouhém a náročném kástingu. Výsledky maskérských kamerových zkoušek byly velmi dobré. Šestnáct let je věk, kdy je možné herce za jistých okolností omladit a zároveň ho nechat zestárnout. Toto rozhodnutí se ukazuje jako velmi průchodné. Když k tomu připočteme velmi nápadnou podobu s autorem příběhu, tak si oprávněně myslím, že to bylo správné rozhodnutí.

Děj příběhu se odehrává ve čtyřech ročních obdobích. Jeho natáčení neprobíhalo kontinuálně, bylo rozděleno do čtyř etap, z nichž 2 byly zrealizovány v roce 2007 a 2 v roce 2008.

Příběhy, které se skutečně staly, jsou těmi nejvděčnějšími dramaty. Je téměř nemožné vymyslet zápletku, kterou stvořil skutečný život a kterou dějiny potvrdily. Tvůrci příběhu měli ve svých rukách exkluzivní materiál. Dle mého názoru a diváckého zážitku ho ctili a zaslouží si poděkování za natočení vynikajícího filmu. Přesvědčte se sami.

Záštitu nad filmem Nedodržený slib převzal ministr vlády pro lidská práva a menšiny, Michael Kocáb.

SR – ČR - USA 2099

Drama