Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Milionář z chatrče

Filmová recenze: Milionář z chatrče

VB, USA 2008

Drama

Režie: Danny Boyle, Loveleeen Tandan

Hrají: Dev Patel, Freda Pinto, Anil Kapoor, Saurabh Shukla, Irrafan Khan, Madhur Mittal

V kinech od 26.2.2009

Milionáře z chatrče (přesněji řečeno ze slumu) předchází velkolepá pověst. Stačil už ovládnout Zlaté glóby (v kategoriích: nelepší drama, scénář, režie a hudba) i ceny BAFTA (kamera, střih, režie, hudba, zvuk, adaptovaný scénář i nejlepší film) a konečně také ziskem osmi Oskarů z deseti nominovaných. Ceny americké filmové akademie získal ve všech klíčových kategoriích (nejlepší režie, adaptovaný scénář, kamera, střih, hudba, píseň, zvuk) a v neposlední řadě se stal nejlepším filmem uplynulého roku.

A úspěšné tažení tohoto nepředpokládaného trháku připomíná i samotný příběh hlavního hrdiny filmu Jamala Malika. Jamal (Dev Patel) stojí před rozhodující chvílí svého života. Podařilo se mu probojovat až do finále indické mutace soutěže Chcete být milionářem a jen pár otázek ho dělí od pohádkové výhry 20 miliónů rupií (cca 9 miliónů korun českých). V historii soutěže se ještě žádná sebevíc studovaná hlava nedostala tak daleko jako chudý a nevzdělaný Jamal, a tak není divu, že začíná klíčit podezření. V podstatě existují jen čtyři možnosti: a) Jamal je génius, b) má neuvěřitelné štěstí, c) podvádí, d) je to osud. Tak jaká je ta správná odpověď?

Odpověď za A můžeme v klidu vyloučit. Jamal Malik pochází z kasty nejchudších z chudých, z bombajského slumu. Nemá jakékoliv vzdělání, jeho matka byla zavražděna, když byl ještě dítě a od té doby se s bratrem protlouká životem. K odpovědi za B se postupem času přiklání celá Indie, která s Jamalem žije a dýchá v napínavém boji soutěže měnící životy . V žádné jiné kultuře snad není tak silně zakořeněna víra v lepší život a neustále doufající naděje. O odpovědi za C je naopak dokonale přesvědčen moderátor soutěže, policie i detektiv, který Jamala dost brutálně vyslýchá.

Ale jak správně tušíte, nic není, jak se zdá a jediná správná odpověď je ta osudová. Za každou další otázkou a Jamalovou správnou odpovědí se rozplétá složitá pavučina jeho života. Života, kde každý den je bojem o přežití v nepředstavitelné bídě, ale také další zkušeností a cestou k vysněné nehynoucí lásce. A samotná vidina miliónů vlastně ani není pravým důvodem Jamalovy účasti v soutěži.

Mnohonásobně oceněný režisér Danny Boyle ukazuje Indii spíše pohledem cizince. Neuvěřitelná živost, barevnost a hravost kamery se tak spíše podřizuje příběhu a problematiku slumu odsouvá do pozadí. Chudinské předměstí Bombaje, kde v současnosti živoří asi milión obyvatel, spolu s náboženskou nesnášenlivostí, kastovním rozdělením, násilím, špínou, drogami a prostitucí ve filmu slouží jen jako kulisa. Spíše než sociálním dramatem, tímto směrem zpočátku rozvíjí, je Milionář z chatrče vysoce koncentrovanou pohádkou, kterak chudý chlapec ke štěstí přišel, doplněnou o typické bollywoodské finále (ano i se závěrečným tancem).

Neodvažuji se tvrdit, že rozebírání indických sociálních problémů by snímku slušelo více, je však zarážející, že pobyt hollywoodského filmového štábu v jedněch z nejbídnějších podmínek na světě se neprojevil žádnou sebereflexí. Nicméně velkolepá výprava, napínavý scénář a do jisté míry i netypičnost tématu stvořily z neambiciózního (zvláště v porovnání s Benjaminem Buttonem) Milionáře nejen Oskarové překvapení této sezóny.