Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Sedm životů

Filmová recenze: Sedm životů

Co je to zdraví? Každý rozumný vyspělý člověk ví, že zdraví je základ života. Plnohodnotného kvalitního života. Pokud se ho nedostává v dostatečné míře, tak trpíme jako psi. Chybí nám energie, úsměv, lehkost bytí, jiskra v oku, živočišná rozšafnost a příslušný pevný krok do dáli. Svůj "volný" čas trávíme v ordinacích lékařů, ve frontách lékáren, také hodně sami o samotě - "Proč zrovna já?" ptáme se. Proč zrovna já jsem nemocný a nemohu se zařadit do běžného života jako moji vrstevníci? Chci běhat! Chci tančit! Chci cestovat bez lékařského dohledu na druhé kontinenty! Chci být stejný jako ostatní! Už se nechci malátně klátit a mít prázdný pohled do budoucnosti...Prostě chci "BÝT"!!!

Tyto a mnoho dalších otázek a přání má jedna z hlavních hrdinek dramatu "Sedm životů" režiséra Gabriele Mucina Emily Posa (Rosario Dawson). Mladá, krásná, kdysi s jasným pohledem v očích a tvrdící, že tehdy před lety také s neuvěřitelným sex-appealem, má nemocné srdce. Tak nemocné, že tu omdlí, tu zesiná a velmi často končí pod dohledem odborného lékařského personálu. Grrrrrrrrrrrr.....Nelíbí se jí to. Ostatně, komu by se líbilo mít nešťastnou diagnózu jako ona a být věčně závislý na pomoci druhých?

Její osud se záhadně proplete s Benem Thomasem (Will Smith), který v sobě nosí děsivé tajemství. Tak děsivé a pro diváka záhadné, že se až k samému konci filmu dozvídá, co se vlastně přihodilo. Ben se musí spasit, musí odčinit své hříchy, se kterými není schopen normálně žít. Za svým cílem si jde zcela nekompromisně, nic mu nestojí v cestě. Chvílemi je to pro nás zmatené, někdy až nepochopitelné, ale příběh se postupně skládá dohromady jako dětská skládačka. Kousek po kousíčku nám ten zdánlivě komplikovaný příběh zapadá do sebe a dává nám smysl. Skutečně nám dává smysl? Jednali bychom stejně nebo alespoň podobně? Rozumíme Benovi?

Ben se představuje jako dobrosrdečný muž, který se rozhodne pomoci určitým lidem. Kterým? Čím si to zasloužili? Každý z nich je jiný, ale jedno mají společné. Utrpení. Ať už trpí kvůli jiným osobám z jejich bezprostředního okolí nebo se stali "hříčkou přírody". Ta si s nimi krutě zahrála a dle pravidel běžné západní společnosti je jejich osud zpečetěn. Ne však z pohledu Bena. Ten se staví proti společenským pravidlům, konvencím, cizím negativním vlivům, jde si tvrdě za svým cílem. Chvílemi působí jako dobrotivý Santa Claus, nebo Ježísek, chcete-li... Poté nás šokuje a rychle zboří ideální domeček z karet...

Nicméně Ben nepočítá s tím, že jedna z těchto jím vybraných osob se s ním sblíží. Emily s ním splyne do takové míry, že Benovi narušuje jeho naplánovaný scénář. Ta zoufale nemocná žena s bolavým srdcem, které jí dává neuvěřitelně zabrat, ho převrátí vzhůru nohama. Jeho názory na svět jsou najednou někde úplně jinde.

Will Smith je ve snímku režiséra Gabriela Mucciniho vskutku originální. Něžný, tvrdý, mazlivý, nekompromisní, až pohádkově vstřícný, vulgární až to zabolí. Představuje ten nejsilnější cit a energii, kterou jeden člověk může předat druhému. Sexuální energie pálí všechny mosty, ruší všechny předepsané scénáře. Rosario Dawson mu vytváří jemný ženský protipól. Ženu, která naoko vypadá pevně a tvrdě, ale ve chvíli kdy ji zradí její nemocné nebo aktuálně zamilované srdce, její bojovnost taje jako zmrzlina v létě.

Film "Sedm životů" vybízí k zamyšlení. O čem je lidský život? Kolik různých energií se v něm vzájemně proplete a fatálně ovlivní? Někoho tak, že mu život zachrání, někomu život vezme či naopak daruje. Kdo řídí tyto energie? Říkáte tomu Bůh? Nebo Vesmír? Nebo prostě jenom Energie? Osud? V podstatě na jejich pojmenování vůbec nezáleží. To je pouze "obal". Důležité je abychom si uvědomili, že jejich pohybem si vytváříme svůj život.

USA 2008

Režie: Gabriele Muccino

Hrají: Will Smith, Rosario Dawson, Woody Harrelson,