Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Červené víno spouští migrénu častěji u žen než u mužů

Červené víno spouští migrénu častěji u žen než u mužů

20.10.2018 - redakce Babinet.cz

Záchvat migrény může vyvolat jídlo a pití. Nejčastěji to bývá konzumace alkoholu nebo čokolády. Paradoxně může migrénu vyprovokovat i půst či vynechání pravidelného jídla.

Migrénou jsou častěji postiženy ženy než muži. Pokud se migréna rozvine, může neléčená provázet pacienty po celý život. Migrénu nebo tenzní bolest hlavy mohou vyvolat různé spouštěče. Vliv může mít i životní prostředí, potraviny a i nedostatek vody v organismu (dehydratace). Většina pacientů vnímají jeden spouštěcí faktor, výjimkou nejsou hned dva.

Ženy, dejte si pozor na červené víno

Bolesti hlavy mohou vyvolat všechny druhy alkoholu, tedy tvrdý alkohol, pivo i víno, i když červené častěji než bílé. Bolest způsobí etylalkohol, ale svou roli hraje i nástup dehydratace provázející konzumaci alkoholu.

Téměř dvacet procent pacientů uvádí červené víno jako příčinu, přičemž u žen je tomu častěji. Dánské studie poukazují, že spouštěcí účinek červeného vína je silnější v kombinaci se sýrem.

Další nejčastěji uváděnou potravinou je čokoláda, kterou jako spouštěcí faktor opět identifikují ženy častěji než muži, a to téměř dvojnásobně. Jako další potravinové spouštěče bývají u citlivých osob uváděny:

– glutamát sodný ve vysokých dávkách a na lačno,
– kofein ve vysokých dávkách,
– některé další potraviny (např. sýry, sardinky, citrusové ovoce, klobásy nebo párky).

Nejíst a nepít je také problém

Pokud byste se ze strachu před migrénou jídlu nebo pití vyhýbali, také byste nečinili dobře. Vůbec nejčastěji uváděným důvodem bolesti hlavy je totiž právě absence jídla a pití. Bolení hlavy při hladu je většinou způsobené klesající hladinou glukózy v krvi. Zásadní pro léčbu je v tomto případě pravidelný jídelníček (menší dávky jídla podávané pravidelně). Důležité je i předcházet dehydrataci.

„Jídla pro migreniky, by měla být z jednoduchých potravin, nic nakládaného, žádné ostré omáčky, spíše dušené, žádný glutaman, masox, konzervanty, barviva, kečupy, zralé sýry, ryby, hrášek, ořechy, čokoláda. Něco jako dušené nebo pečené přírodní kuřecí, opatrně s kořením, například kuře na medu, bylinkách. Optimální potravinou by byla příloha z čistě žitné mouky, nebo žitný chleba (bez pšeničné) nebo vařené brambory, rýže, k pití spíše jen voda, bylinné čaje. Zelenina spíše vařená nebo dušená, ochucené třeba pažitkou, petrželkou, přírodní chutě, jen osolené. Z ovoce optimálně banán…“ říká neuroložka MUDr. Věra Peterová, CSc.,

 

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip