Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Vitamín C: Víte, kde je ho opravdu nejvíc, aneb Proč je svět zvířat o krok napřed

Vitamín C: Víte, kde je ho opravdu nejvíc, aneb Proč je svět zvířat o krok napřed

15.10.2018 - redakce Babinet.cz

Právě teď nastal ten PRAVÝ čas k doplnění vitamínu C. Podzimní období, i když je zatím velmi teplé a příjemné, má svá rizika. Viry a chřipky na nás číhají na každém kroku, i když se počasí tváří přívětivě. Nedostatek vitamínu C se na vás ale projeví i jinak. Víte jak? A máte jasno v tom, v jakých potravinách ho hledat?

 

Proč je vitamín C tak důležitý?

Nějaké "céčko",chtělo by se říct, viďte? Ale opak je pravdou. Vitamín C je pro náš organismus nesmírně důležitý. Pro imunitu je doslova hnacím motorem. Jeho nedostatek vám velice brzy nastaví své nemilosrdné zrcadlo. Budete podráždění, budou vás bolet klouby i svaly, budete permanentně unavení, bude vás opouštět optimismus, mnohem dříve budete upracovaní a bez nálady, mnohem hůř se vám budou zvládat stresové a zátěžové situace, budete posmrkávat, pokašlávat, a hlavně budete náchylní k virózám více, než by bylo nutné. I tohle všechno má na svědomí nedostatek vitamínu C ve vašem organismu. Pořád si ještě myslíte, že není zase až tak důležitý?

 

Sami si ho "nevyrobíte"

Víte, jak souvisí svět zvířat a vitamín C? Zvířecí organismus je schopný produkovat si v těle vlastní a potřebný vitamín C. To my lidé neumíme. Tedy my a stejnou smůlu mají ještě morčata. Ani tento savec neumí produkovat vlastní "céčko". A právě proto je nutné vitamín C denně poctivě doplňovat. Pokud zatím na vitamín C příliš nedbáte, může si na vás brzy počíhat infarkt a se zdravými stěnami vašich cév se také můžete postupně rozloučit.

 

Když nechcete do lékárny

Můžete do sebe každé ráno hodit tabletku vitamínu C, jistě. Ale proč byste se takto odbývali, když bohatým zdrojem vitamínu C jsou takové přírodní chuťovky? Jestli vás teď napadlo, že přece nebudete jíst dokola jen citrón a co že je to za chuťovku, pak pro vás máme skvělé zprávy. Podívejte se, v jakých potravinách se vitamínu C ukrývá nejvíc. A citróny to překvapivě nejsou.

  • Brokolice
  • Červená paprika
  • Šípky
  • Černý rybíz
  • Rajčata
  • Květák
  • Špenát
  • Brusinky
  • Brambory
  • Kiwi
  • Pórek
  • Ředkvičky
  • Kapusta
  • Zelí
  • Jahody
  • Kopřivy
  • Rakytník
  •  

    Předávkování se nebojte

    Ano, méně je někdy více, a v případě vitamínu C to platí dvojnásob. Zrovna u céčka je podstatně efektivnější, když si jeho celkový příjem rozdělíte do dávek v průběhu celého dne. Vaše tělo totiž jednu velkou dávku vitamínu C nevyužije. Tělo si vezme, co potřebuje a zbytek končí v záchodové míse s vaší močí. Proto doplňujte vitamín C po málu, ale častěji.

     

    Napsala Bára Klímová

    Vaše názory

    Další z magazínu

    Náš tip