Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Bolí vás záda? Vyvarujte se těchto 10 chyb, které děláme každý den…

Bolí vás záda? Vyvarujte se těchto 10 chyb, které děláme každý den…

7.8.2018 - redakce Babinet.cz

Bolest zad postihne během života téměř 80 % dospělé populace. Často hledáme složité příčiny, co za ní stojí a přitom je to tak jednoduché. Každý den totiž nevědomky opakujeme mnoho chyb, které vedou ke zdravotním problémům v oblasti zad. A to nejen k bolesti svalů, ale dlouhodobě i k poškození páteře včetně meziobratlové ploténky a vzniku tzv. kořenového syndromu – chronické bolesti bederní páteře, která je typická „vystřelováním“ do jedné či druhé dolní končetiny. MUDr. Róbert Tirpák, FIPP, vedoucí lékař Kliniky miniinvazivní a endoskopické léčby zad EuroPainClinics a odborník na léčbu kořenového syndromu, upozorňuje na 10 chyb, jež nevědomky děláme a kterých se můžeme sami vyvarovat.

1. Těžká kabelka na jednom rameni nebo notebook v ruce

Většina žen si libuje v maxi kabelkách, do kterých se vejde naprosto všechno, muži zase rádi přenášejí ve svých taškách a kufřících notebooky. Dámské kabelky mnohdy váží jako cihla zlata a i když jsou dnes notebooky ultralehké, i tak se pronesou. Záda si však toto nošení příliš neužívají. Těžká zátěž na jednom rameni či v jedné ruce způsobuje nerovnováhu celého těla, která následně vede k vychýlení páteře. Důsledkem je nežádoucí bolest zad, přičemž dlouhodobé nesprávné držení těla může způsobit nepravidelnou deformaci meziobratlové ploténky na jedné straně, časem může dojít k jejímu výhřezu, který tlačí na nervový kořen a vzniku tzv. kořenového syndromu. Pak mohou přijít zdravotní komplikace, které vám velmi znepříjemní každodenní fungování. Nicméně správně cílená léčba může pomoci.

„V dnešní době již můžete kromě konvenční léčby zvolit i unikátní miniinvazivní a endoskopické metody léčby, které jsou velmi přesné a účinné. Zákroky probíhají nejčastěji v lokální anestezii a trvají podle typu od 30 do 90 minut. Provádí se v ambulantní péči a v režimu tzv. jednodenní chirurgie. To znamená, že pacient se po zákroku a zhruba dvou klidových hodinách na lůžku může vrátit domů. Získáte tak velmi rychlé, ale zároveň i co nejšetrnější řešení svých obtíží, které v případě kořenového syndromu mohou cíleně vyřešit dlouhodobou bolest zad,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák.

2. Zvedání těžkých věcí

Častým důvodem proč nás bolí záda, je zvedání těžkých předmětů. Větu „tak jsem to zvedl a zablokovala se mi záda“ slyšel ve svém okolí snad každý z nás. Vyhnout se zvedání těžších věcí není vždy možné, ale můžeme to dělat správně.  To znamená nezvedat věci v předklonu, vždy si hlídat rovná záda a tíhu zvedání břemene přenést na nohy, tedy „netahat“ to zády, ale nohami z podřepu. Důležité je si uvědomit, že každý unese jinou váhu. Pokud jste drobnějšího vzrůstu, nebojte se při nošení těžkých věcí požádat o pomoc silnější členy rodiny či kolegy.

3. Celý den vsedě

Sedavé zaměstnání a s ním spojené víceméně celodenní sezení je dalším faktorem, který přispívá k bolesti zad. Hlavním důvodem je fakt, že jen velmi málo z nás umí při sezení u stolu udržet tu správnou polohu, což vede k oslabení zádových svalů. „Při sezení je na páteř vyvíjen tlak až o 50 % větší než při stání. Abychom toto působení co nejvíce zmírnili, doporučujeme nastavit židli tak, aby nohy i ruce byly ohnuty v 90stupňovém úhlu a v žádném případě nevystrkovat hlavu dopředu. Pro vysvětlení použiji přirovnání, že naopak pomyslně zatlačte bradou dozadu podobným pohybem, jako dělá želva. Tím dojde k uvolnění krátkých šíjových svalů v záhlaví. Krční páteř můžete uvolnit občasným zatnutím hýžďových svalů vsedě. Dělejte pravidelné přestávky, ideálně obohacené o krátkou procházku po kanceláři nebo o lehké cviky na uvolnění zádových svalů. Vyzkoušet můžete třeba propnutí rukou nahoru a krouživé pohyby trupu ve tvaru osmičky,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák, FIPP.

4. Spaní na staré nevhodné matraci a špatný způsob vstávání z postele

Životnost kvalitní matrace má své meze. Odborníci tvrdí, že matraci je třeba měnit každých osm až deset let, samozřejmě s ohledem na její kvalitu. Pokud na své matraci spíte déle, vaší páteři se nedostává komfort a péče, kterou si zaslouží. „Matrace hraje důležitou roli, nicméně i samotné posazení a vstávání z postele má pro prevenci bolesti zad svá doporučení. Určitě byste měli vstávat z boku postele a to ideálně tak, že v lehu na zádech nejprve pokrčíte nohy v kolenou, v případě spaní na levé straně postele se přetočíte na levý bok, spustíte nohy z postele a zároveň se pomocí zapření o pravou ruku a levé předloktí, které jsou vedle sebe umístěné před hrudníkem, posadíte,“ radí MUDr. Róbert Tirpák, FIPP.

5. Neustále na telefonu

I přehnané používání mobilních telefonů může přispět k bolesti zad, převážně tedy v oblasti krční páteře. Pokud do telefonu koukáme často, otáčíme hlavu příliš dolů a hrbíme záda. „Touto polohou zatěžujete krční páteř cca dalšími 30 kg navíc, které musí unést. V dnešní době je to obtížný úkol, ale když se každý den alespoň na chvíli odpoutáme od svých telefonů a relaxujeme raději pohledem kolem sebe, naše záda nám poděkují,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák, FIPP.

6. NE vysokým podpatkům i balerínám

Vysoké podpatky jsou sice krásné a opticky prodlužují nohy, nicméně dlouhodobé nošení těch vyšších než 4 centimetry jsou pohromou pro naše záda. Mění totiž těžiště celého trupu, a tedy nejen, že přetěžují přední část nohy, ale také nadměrně namáhají páteř a kolenní klouby. Ideálním řešením však nejsou ani oblíbené baleríny či nízké letní sandále. Tento typ obuvi znamená zátěž pro klenbu a se správným držením těla nám také zrovna nepomáhají. Zdravé řešení je tedy někde mezi.

7. Nedostatek pohybu

Pohyb je pro tělo velmi prospěšný a jeho nedostatek se může projevit chronickou bolestí zad i krční páteře. Pokud se málo hýbeme, dochází ke ztuhnutí a následnému oslabení svalů, což poté vede k bolestem. Pro posílení svalů se doporučuje pravidelně cvičit, důraz by měl být kladen na takové cviky, které jsou přímo zaměřeny na zpevnění svalů kolem páteře a také svalů břišních. Ideální jsou procházky či jogging. „Obzvláště v případě sedavého zaměstnání je ideální, když osm pracovních hodin u počítače každý večer vykompenzujete pohybem. I procházka nebo jen vystoupení z MHD o dvě zastávky dříve může pomoci,“ radí MUDr. Róbert Tirpák, FIPP.

8. Nadváha

Nadváha může také přispět k nenáviděným bolestem zad. „Kila navíc většinou způsobují špatné držení těla, tzn. vznik hyperlordózy neboli nadměrného prohnutí v oblasti bederní páteře. Ze začátku může jít o nepříjemné mravenčení, které ale později přechází do ostré pichlavé a často nesnesitelné bolesti,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák, FIPP. Vždy je tedy potřeba přemýšlet také o možném shození přebytečných kil, která zatěžují celý organismus.

9. Stres a negativní emoce

Pokud je ve stresu naše mysl, je v něm i naše tělo. Fyzicky se stres a negativní emoce – smutek, rozhořčení či deprese – nejvíce podepisují na svalech kolem krku a páteře, které se v jeho důsledku stahují a zatínají. Pokud je stres chronický, stažené svaly nemají šanci na regeneraci a odpočinek, což se projeví bolestí. Přibrzděte, zacvičte si jógu, pilates nebo si dejte horkou uvolňující koupel.

10. Samodiagnóza a samoléčba

Na internetu rádi hledáme vše a to včetně rad a tipů na diagnózu a léčbu zdravotních komplikací. A tak často ve spěchu místo, abychom vyhledali odbornou pomoc, nebo alespoň konzultaci, sami si stanovujeme diagnózu, a co hůře i samotnou léčbu včetně využívání různých farmak, která nám zbyla z dřívějších dob. Právě v případě bolesti zad je to o to horší, můžeme dočasně odstranit následek, ale nikoliv příčinu bolesti. Navíc například i nevhodně zvolené cviky bez konzultace s lékařem či fyzioterapeutem nám mohou spíše uškodit. Vždy se obraťte na odborníky, vyhledávejte si inovované možnosti léčby. Například Klinika miniinvazivní a endoskopické léčby zad EuroPainClinics se specializuje především na léčbu kořenového syndromu, na jejich webových stránkách můžete využít bezplatnou službu E-konzultace.

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip