Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Proteinová kuchyně: Jak uvařit jídlo plné bílkovin, které chutná?

Proteinová kuchyně: Jak uvařit jídlo plné bílkovin, které chutná?

4.6.2018 - redakce Babinet.cz

Mysleli jste si, že obsah bílkovin neboli proteinů navyšují v jídelníčku pouze kulturisti, kteří „staví hmotu“ nebo lidé s vysokou nadváhou, kteří drží proteinovou dietu? Není tomu tak. Poslední dobou stále více skloňovaná důležitost bílkovin v rámci zdravé stravy má svůj důvod. Čím jsou bílkoviny výjimečné, proč bychom jich měli jíst víc než dřív a jak jednoduše je do svého jídelníčku doplnit? Čtěte dál a vše se dozvíte.

Bílkoviny nás zasytí víc než sacharidy

Ještě nedávno se uvádělo, že by vyvážený poměr hlavních živin v jídelníčku měl vypadat takto: 50 % sacharidy, 30 % tuky a jen 20 % bílkoviny. „V praxi se mi ale osvědčilo, že pokud chcete zhubnout nebo si jenom svou hmotnost v dnešní uspěchané době udržet, měli byste obsah sacharidů v jídelníčku snížit a naopak zdravé tuky a především bílkoviny navýšit. Původní hodnoty totiž vycházely z úplně jiného životního stylu. Lidé se daleko víc hýbali, a proto energii přijatou ze sacharidů poměrně snadno spálili,“ říká Martina Dvořáková, hlavní výživová poradkyně KetoDiet, která se zdravé výživě věnuje již víc než 15 let.

Bílkoviny mají skvělý sytící efekt, takže se po nich cítíme plnější, a současně chrání aktivní svalovou hmotu, která mimo jiné pomáhá při spalování uložených tukových zásob. „Nepředstavujme si ale, že bychom měli jíst až příliš mnoho bílkovin. Stačí svou doporučenou denní dávku navýšit pouze nepatrně,“ dodává Martina Dvořáková. Na tomto efektivním principu funguje například účinná proteinová dieta, při které se jídelníček skládá právě z proteinových jídel a nápojů, zdravých tuků a zeleniny.

Spočítejte si, kolik bílkovin potřebujete

·       Doporučená denní dávka je 0,8-1 g bílkovin na 1 kg ideální tělesné hmotnosti.

·       Žena vážící 70 kg by měla v rámci běžného jídelníčku sníst až 70 g bílkovin.

·       Při proteinové dietě se dostane až na 90 g bílkovin denně, a to se rovná 1,2 g na 1 kg.

Jak si jídlo bohaté na bílkoviny připravit?

Bohužel není pravda, že když si dopřejete 100 g kuřecího masa, sníte také 100 g bílkovin. Sníte jich pouze 20 g. Zbývající porci bílkovin je třeba doplnit jinak. Jak? Pomůžou vám s tím proteinová jídla a nápoje KetoDiet. Všechna sladká i slaná jídla s vysokým obsahem bílkovin, ale také vitamínů, minerálů či vlákniny, jsou velmi jednoduchá na přípravu, ale nemusíte se držet pouze návodu na obalu. Zapojte při vaření svou vlastní kulinární fantazii. Inspirujte se v receptáři nebo vyzkoušejte raz dva hotové proteinové těstoviny se špenátem a bazalkou podle videoreceptu. A na další proteinový recept se můžete těšit v příštím článku, nebo se přihlaste k odběru videí přímo na youtube kanálu KetoDietCZ.

 

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip