Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Recenze DVD: Professor Marston & the Wonder Women

Recenze DVD: Professor Marston & the Wonder Women

3.5.2018 - Hana Formánková

Zvrhlíci nebo pravda o skrytých sexuálních touhách? Popírání lesbické lásky nebo život bez přetvářky? Zapovězené dilema z první poloviny 20.století se nám může zdát zbytečné v době reklam na bombastické orgasmy, můžem hned apod. Pro životopisný film Professor Marston & the Wonder Women však představuje stěžejní téma, neboť za jeho života patřily neobvyklé sexuální touhy a lesby mezi zakázané ovoce.

Autor známého komiksu - harvardský psycholog doktor William Moulton Marston /Luke Evans/, vytvořil v roce 1928 vlastní studijní obor teorii DISC: Dominance – Ponoukání – Podvolení - Soulad /spokojenost z podvolení/, na níž předváděl, že podvolování může být příjemné, když se ho dosáhne ponoukáním. Pro DISC studii si se svou ženou Elizabeth /Rebecca Hall/ vybíral ze studentek asistentky. Jejich osudovou asistentkou se stala Olivie /Bella Heathcote/, která se Marstonovi líbila nejen fyzicky, ale i svou čistou a pokornou duší.

Zlomový okamžik nastane ve chvíli, kdy při své studii konečně objeví, jak funguje detektor lži, který deaktivuje jejich potlačované sexuální touhy. Spadli tak do sítí DISC teorie, kdy vzájemné ponoukání vedené přes detektor lži, jim přineslo příjemné podvolení se životu ve třech, které jim ovšem tehdejší svět nedovolil. Také ale jejich sexuální touhy nemohl zastavit.

A tak sváděli boj o svůj svobodný život s přetvářkou tehdejšího světa, který byl rovněž inspirací pro napsání komiksu Wonder Women.

Wonder Women nejslavnější hrdinka všech dob, která propagovala feministické hnutí, vycházela z psychologické studie DISC, ale i z autorova rodinného života. Sexy Amazonka na vysokých podpatcích, měla v ženách probouzet sílu, aby dokázaly žít svůj život. Používala alter ego, aby skryla svou identitu před světem mužů. Oficiálně pracovala jako sekretářka – stejně jako jeho žena Elizabeth. Wonder Women skrývala svou identitu, jako oni tři skrývali své soužití, aby mohli žít ve světě přetvářky. On sám používal jako autor pseudonym. Jak sám řekl, Wonder Women je jeho láska, kterou psal jako milostný dopis a nutí děti mluvit pravdu.

Komiksovou mánii však zastaví mravokárci, protože Wonder Women plná násilí, svazování žen i masochismu není vhodná pro děti. A komiksy končí v ohni.

V komiksu nezapřel své feministické přesvědčení, že světu by měly vládnout soucitné ženy, které by vládly spravedlivě. Jako feminista také dokázal respektovat a milovat dominantní chytrou manželku, která s pokornou a čistou Olivií pro něj tvořili dokonalou ženu.

Jejich trojúhelník se vyznačoval ve světě nevídanou raritou - nesobeckou láskou! Dokázali se milovat všichni tři a nežárlili na sebe, ale také milovali stejně všechny jejich děti. Vrchol nesobecké lásky předvedl Marston! Jelikož se o jejich trojúhelníku dozvěděli sousedé, Olivia se svými dětmi odešla. Po čase když Marston vážně onemocněl, dal obě ženy dohromady, aby žily spolu šťastně dál i bez něj.

Snímek se zpracováním nijak nevymyká jiným autobiografickým filmům. Začíná tradičně vzpomínkovými scénami. Sugestivně napsaný scénář však napětím ponouká diváka k podvolení se příběhu jednoho muže a dvou žen. Aranžmá scén skvěle vystihuje psychologii hlavních postav.

Pro prudérní mravokárce by mohl být plný sexu a svazování, jenomže si nese svůj hluboký Freudovský náboj sexuální svobody, který silně osloví diváka. Psychologická linie dominující celému příběhu kompromituje dilema svobodní ale zvrhlíci, které se mění v prozření, že nejde jen o sex, ale hlavně o svobodný život bez přetvářky.

Sexuální scény působí spíše romanticky i svazování vyznívá nenásilně a ponouká diváka k přijetí milostného trojúhelníku. Snímek odhaluje lidskou duši v celé své nahotě a věrohodně konfrontuje sexuální svobodu s pokryteckou morálkou tehdejší společnosti. Autentičnost snímku umocňují i podmanivé výkony hlavních protagonistů, kteří se zcela podvolili svým rolím a nikdy nesklouzli do falešného tónu.

Životopisný film Professor Marston & the Wonder Women, nebyl promítám v kinech, vyšel pouze na DVD.

USA 2017

Žánr: životopisný / drama

Režie a scénář:  Angela Robinson

Hudba: Tom Howe

Hrají: Luke Evans, Rebecca Hall, Bella Heathcote, Connie Britton, JJ Feild, Monica Giordano,Maggie Castle, Chris Conroy, Oliver Platt, Alexa Havins, Tom Kemp, Allie Marshall, Allie Gallerani,Acei Martin, Lexie Roth a další

Nepřístupnost: do 15 let

Zdroj foto: Archiv autora