Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  3 tipy pro jarní svěžest

3 tipy pro jarní svěžest

9.3.2018 - redakce Babinet.cz

Poslední letošní mrazivé dny máme snad za sebou a počasí začíná ukazovat svou přívětivější tvář. Ve vzduchu je cítit jaro a příroda se po zimě probouzí k životu. Pokud se vám stále vstávat nechce a nejraději byste stále spali, možná k vám zavítala stará známá: jarní únava. Zkuste ji letos nebrat jako běžnou součást končící zimy a podpořte své tělo tak, abyste si příchod jara mohli užít naplno.

Možná si také říkáte, že je jarní únava přirozenou reakcí organismu, který je vyčerpán náročnějším zimním obdobím a nedostatkem denního světla. Nezapomínejte ale na to, že na své nevalné jarní kondičce můžete mít podíl i vy – jen si vzpomeňte na svůj zimní jídelníček nebo na to, kolik času jste přes zimu strávili pohybem, natož pak pohybem venku. Zkuste tedy na jaře splatit svému tělu dluh. Inspirací pro vás mohou být i naše tipy.

Vyhlaste konec lenošení

Dlouhé zimní večery se nejlépe tráví doma v teple. A ruku na srdce, často to nejsou jen večery, ale pokud možno i celé volné dny. Na jaře je však načase vyrazit zase ven. Co takhle naplánovat si na víkendy výlety do přírody a ve všední den spojit s procházkou třeba část cesty na nákup? I schůzky s přáteli zkuste přizpůsobit možnostem, které jarní počasí nabízí. Než se s kamarádkou usadíte u kávy, vyrazte spolu třeba na návštěvu některého z parků či k životu se probouzejících zahrad ve vašem okolí.

Nezapomínejte ani na pohyb. Že se vám v zimě nechtělo hýbat za tmy, která byla pozdě ráno a brzy večer, to je pochopitelné. Jaro ale přímo vybízí k tomu, nabít se novou energií – třeba běháním nebo rychlou chůzí v parku. Rozhýbat se samozřejmě můžete i doma. Možná, že se vám do ranní rozcvičky nebude chtít, ale zkuste ji a uvidíte, že se může jednat o celkem příjemný začátek dne.

Užívejte si

Pocit únavy a vyčerpání obvykle ještě umocní stres, který se stává běžnou součástí našich životů. I když máme asi všichni povinností a starostí více, než bychom si přáli, zkuste jim tolik nepodléhat. Pokud budete ve volném čase odevzdaně ležet na gauči, těžko přijdete na jiné myšlenky. Překonejte počáteční nechuť, a kromě povinností zaplňte svůj diář i jinými aktivitami. Vyberte si, co vás baví – vyrábějte jarní dekorace, vyzkoušejte s dětmi geocaching, který kombinuje hru na hledání pokladu s turistikou, pusťte se do zahradničení nebo se věnujte novému sportu, který vás navíc připraví na blížící se letní plavkovou sezónu.

Příjemně unavení si zasloužíte pořádný odpočinek. Kvalitní spánek je přirozeně jedním z hlavních pomocníků při boji s jarní únavou. Připravte si dobře vyvětranou ložnici, voňavé povlečení z oblíbeného materiálu a třeba i malé polštářky naplněné bylinkami navozujícími příjemnou atmosféru. Hlavně však nechte před dveřmi do ložnice všechny starosti, a to vědomě. Připomeňte si, co jste dnes úspěšně zvládli, a rozhodněte se, že všechno ostatní už vyřešíte zítra, odpočinutí a plní sil.

Jaro na talíři

Po zimním jídelníčku, plném často hůře stravitelných pokrmů, si na jaře vychutnávejte to, co svěží příroda nabízí.  Připravte si například skvělé zeleninové polévky, dochucené třeba čerstvými kopřivami. Zelené jarní výhonky a bylinky jako sedmikrásky, pažitka, medvědí česnek či polníček se skvěle hodí i do dalších pokrmů, jako jsou saláty nebo domácí pomazánky. V souvislosti s jarní únavou se hodně mluví také o nedostatku vitamínu D, jehož přirozeným zdrojem jsou sluneční paprsky. Načerpáte jej ale i z ryb, například z lososa, makrely nebo sardinek. Ke snížení míry únavy a vyčerpání přispívá také celá řada dalších vitamínů, například riboflavin (B2), niacin (B3), B6, B12 nebo vitamin C.

Pokud únavu pociťujete delší dobu, může jít také o projev nedostatku železa – stopového prvku, který je součástí červeného krevního barviva, tzv. hemoglobinu, a přispívá k normální tvorbě červených krvinek přenášejících v našem těle kyslík. Železo, které podporuje také normální funkci imunitního systému a přispívá k normálním rozpoznávacím funkcím, si naše tělo neumí vytvořit. Proto jej potřebuje přijímat – soustavně, ve správném množství a ve vhodné formě.

Ideálním zdrojem železa je pestrá a vyvážená strava. Vyzkoušet ale můžete také tekutý doplněk stravy Salus Floradix® Železo+, který obsahuje dobře vstřebatelnou organickou formu železa, a navíc řadu dalších látek, které přispívají ke snížení míry únavy a vyčerpání. Jsou jimi vitamíny B2, B6, B12 a také vitamín C, který zároveň podporuje vstřebávání železa. Přípravek s obsahem přírodních látek nabízí také výtažky z byliny, k nimž patří kopřiva, fenykl nebo hnědé mořské řasy, a ovocné šťávy například z hrušky, hroznového vína, černého rybízu nebo ostružiny. Doporučená maloobchodní cena doplňku stravy Salus Floradix® Železo+ je 319 Kč za balení obsahující 250 ml. Více informací najdete na www.floradix-zelezo.cz. Doplněk stravy nenahrazuje pestrou a vyváženou stravu.

Vaše názory

Další z magazínu

Náš tip