Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Thelma

Filmová recenze: Thelma

3.12.2017 - redakce Babinet.cz

Spíše zakřiknutá, tišší, introvertní, nicméně milá. Můžeme i říci hezká a sympatická. Taková je Thelma. Hlavní hrdinka nového snímku Joachima Triera Thelma, velmi talentovaného norského režiséra.

Thelma (Eili Harboe) vyrůstá coby jediné dítě svých rodičů (Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Peterson) v prostředí, zaměřeném pouze na jejich rodinný život. Velká změna přijde s jejím nástupem na vysokou školu. Najednou je mezi lidmi svého věku a vším novým, co s tím věkem souvisí. První cigarety, alkohol, chlapci a dívky se začínají zcela nově objevovat v životě mladé nesmělé studentky. I přes denní telefonickou kontrolu svých rodičů se Thelma dostává do víru opravdového života. Bůh ji ochraňuj!

Norský režisér Joachim Trier diváka postupně seznamuje s jistou nenormálností hlavní hrdinky. Projevuje se nečekanými záchvaty, doprovázenými silným třesem a následným totálním kolapsem. Její sexuální orientace se začíná projevovat ve své intenzitě spíše k osobám stejného pohlaví, než by se očekávalo. Křesťansky vychovaná hodná dcera svých rodičů prochází vnitřním peklem. Není schopna udržet ho v tajnosti. Intenzita pekla nabývá na síle. Thelma se ocitá v situacích, které jí nikdo nepřeje. Její velkou láskou je Anja. Výborně ji ztvárnila neherečka Kaya Wilkins, modelka a hudebnice, která tímto snímkem na filmovém plátně debutuje.

Snímek Thelma je nejenom kukátkem do nově se rodícího intimního života mladé hrdinky, ale zároveň se potýká s rodovým prokletím. Máme ho každý. Někdo více, někdo méně. Záleží, jak se v našich životech projeví. Respektive kam až nás dožene a co musíme udělat proto, abychom mu nepodlehli. Ve druhé polovině filmu nás režisér zavádí zpět do minulosti a odhaluje stále nezahojené rány Thelmyných rodičů. Divák se opravdu nestačí divit.

Joachim Trier je ve své tvorbě hodně emocionální, servítky si rozhodně nebere a ukazuje vše, co divák chce vidět a vědět. Film Thelma se řadí i mezi temné thrillery, ke kterému přispívá nejenom tajuplná norská krajina - domov hlavních hrdinů.

Thelma je filmem pro diváka, který čte mezi řádky. Člověka, který si nejde do kina odpočinout, neřku-li se tzv. vyspat a ulevit své psychice. Thelma divákovi nedá spát, právě naopak. Udrží ho v naprosté pozornosti a navíc ho několikrát pěkně vyděsí. Pokud máte na takový emocionální koktejl náladu, neváhejte a vyrazte právě na Thelmu.

Norsko, 2017

Žánr: thriller

Režie: Joachim Trier