Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Sibiřský deník

Filmová recenze: Sibiřský deník

14.5.2017 - redakce Babinet.cz

Do našich kin přichází životopisné drama režiséra Viesturse Kairišse Sibiřský deník (The Chronicles of Melanie), ispirovaný životním osudem Melánie Vanagsové.

Jde o velmi silný příběh, kde často ani slova nestačí k popsání hrůzy a děsu, kterými nebohá žena a tisíce dalších museli v té době projít.

Stalinova Rudá armáda vtrhne do Lotyšska. Rodina novinářky Melánie Vanagsové (Sabine Timoteo) je bez jakéhokoliv varování krutě vyhnaná ze svého domova a s tisíci dalšími deportována na promrzlou Sibiř. Tam je násilně odtržena od svého manžela a otce. Se svým synem stráví nekonečně dlouhých šestnáct let v nehostinné přírodě daleké Sibiře. Živoření a boj o holý život se dá jen stěží popsat. Chvílemi se mi zvedá žaludek, chvílemi mám chuť odejít z kina. Nakonec přece jenom pokorně zůstávám. V duchu děkuji, že žiji nyní tady a teď.

Melanie je jednou z tisíců otrokyň. Její mladé pružné tělo se pod tíhou dramatických událostí začíná sesedat k zemi a ohýbat. Vlasy mají více špíny a mastnoty, než čehokoliv jiného. Pleť šedne a stárne kosmickou rychlostí. Oči ztrácí svůj lesk. S vypětím posledních sil se udržuje naživu pro svého syna a naději opětovného shledání se svým manželem. Jemu píše dopisy, které nikdy nebyly odeslány a vlastně ani nemají adresáta.

Je vskutku obdivuhodné, co všechno člověk vydrží. Co vše je žena schopna snést. Čím vším musí projít mladá matka. Mateřský instinkt ji nikdy nezklame. Může otročit na místních polích a stejně jí neujde bolestné kvílení jejího nemocného syna. Je obdivuhodné, že její ženská hrdost se nedá jen tak ubít a zlikvidovat. A to ani urputným neustupujícím hladem.

Mnohokrát si během filmu uvědomím notoricky známou tehdejší nenávist žen vůči mužům, ale i nenávist Lotyšů vůči Rusům. Zacházení se slabším pohlavím, jejich potomky i manžely bylo v té době tak šílené, že to málokterá žena ustála. Hořce si uvědomím, na co vše si v současné době ženy stěžují. Jak jim muži ubližují, či jak jim nepopřejí k narozeninám, natož aby jim koupili dárek, který si přejí. Holt každé období má svůj metr a svoji logiku. Naštěstí žijeme tady a teď ve století jednadvacátém. A naše životy jsou na míle vzdáleny od krutostí tehdejších lágrů na Sibiři.

Pan režisér Viesturs Kairišs si zvolil pro svůj snímek černobílý obraz. Díky tomuto obrazovému zpracování získal Sibiřský deník ocenění pro Nejlepší kameru na Mezinárodním filmovém festivalu kategorie A v Tallinnu.

Skutečná paní Melanie se po smrti Stalina mohla vrátit zpět do Rigy. Po zbytek svého života byla zaměstnaná pouze v podřadných zaměstnáních. Po roce 1990 vydala knihu o svém životě, na jejímž základě vznikl film Sibiřský deník. Vypráví ho tiše. Ostatně je vůbec možné o neuvěřitelných hrůzách, které lidé způsobí lidem vyprávět halasně a přitom dramaticky máchat rukama?

Určitě na Sibiřský deník zajděte. Nemějte očekávání, seďte tiše a ponořte se do tehdejší doby, sibiřské přírody a osudů zotročených nevinných žen, mužů a dětí. Přeji vám silný divácký zážitek.

LOTYŠSKO / ČR / FINSKO  2016

Žánr: životopisné drama